Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 2500 ggr
Milda
0

Kan gerbiler leva ensamma ?

Hej ! :) Jag undrar om gerbiler kan leva ensamma ? Eller måste dom ha en kompis ? Tacksam för svar !

Speedy
0

Gerbiler är flockdjur, och dom mår inte bra av att vara ensamma.. det går väl, men det är väldigt plågsamt för dom. Man ska alltid skaffa minst två gerbiler, och helst inte från djuraffärer, som oftast tar in smådjur från grossister. ( sånna som bara avlar, avlar och avlar ihjäl djuren )

Milda
0

Ok :) tack för svaret !

Milda
0

Kan man kanske testa med 1 gerbil och titta om den känner sig ensam ? Om det blir så köper jag såklart en kompis :P

[Maria-Gerbiler]
0

Jo, visst kan de leva ensamma, men de flesta mår absolut bättre med sällskap. Dessutom står det i lagen att de ska hållas minst två och två om det inte finns något speciellt skäl till att hålla gerbilen ensam.

Min gerbilhona Piff bor ju ensam nu efter Puffs död, men det är bara för att jag inte har hittat något sällskap åt henne ännu. Det känns också som om hon inte är glad längre för att hon är ensam och det känns trist. :(

Milda
0

Vad trist :( Vet hur det känns att förlora en vän , men har aldrig hittat en död i buren ;/ Måste kännas hemskt !

[Maria-Gerbiler]
0

#5 Ja, det var mitt första smådjur som inte dött hos veterinär.

Milda
0

Ok :( Jag tittade på din video som du gjort med dina djur ;) Söta djur du har ! Glad

[Maria-Gerbiler]
0

#7 Tack, vad kul att du tittade på den. :) Jag gjorde den idag.

soetare
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

men om t.ex min äldsta gerbil dör..då e det ju ingen idé att köpa en till!Fundersam men varför? joo..

**Viktig info!
**
Varför det är en sån skillnad mellan dem e ju för att.. jag köpte två gerbiler(en svart och en brun) Sen dog den svarta, så då köpte jag en ny bebis(linus, en brun) och det va ett litet mirakel att napoleon accepterade linus..men det skulle nog inte funka igen (om napoleon dog, och jag köpte en kompis till linus) eftersom linus e ju ganska gammal nu, och napoleon va ganska ung när vi köpte linus!
**+ att efter mina gerbiler ska jag köpa TVÅ chinchillor..och om jag köper en bebis till linus så fortsätter det ju bara som en väg som aldrig tar slut, om ni förstår?

hjälp mej någon?**

Milda
0

Oj :o Det har jag faktiskt inte tänkt på ..

[Maria-Gerbiler]
0

#9 Förstår vad du menar. Hade jag kunnat så hade jag köpt tre gerbiler från början ifall någon av dom sorgligt nog skulle dö. Men det var bara två egyptiska kvar i affären.

Men ifall man har två gerbiler från början och en dör, så kan man ju köpa två små kompisar till den ensamma istället för en. Då blir det ju ingen väg som aldrig tar slut ifall de två nya blir ungefär lika gamla.

soetare
0

#11 nej men problemet e att jag inte vill ha nåra fler gerbiler efter linus och napoleon eftersom jag ska köpa chinchillor!!.. så krångligt! =(

Milda
0

Men annars kan du ju köpa en kompis till linus som e jämn gammal med han . Men du ville ju inte ha några fler så det blir verkligen krångligt .. Annars får du testa med att ha han ensam , men efter att ha levt med en kompis i hela sitt liv så blir han nog väldigt ensam .

Gerbilflicka
0

Nej, "testa" absolut INTE att ha en gerbil ensam, någonsin! Det är oacceptabelt, alla gerbiler har rätt till en kompis.
Det går alltid att fixa det på något sätt, man måste bara vara beredd att göra det. T.ex. kastrera en hane till en hona som inte accepterar någon annan eller omplacera en gerbil till någon som kan skaffa kompisar till den.

[Maria-Gerbiler]
0

#14 Hur tycker du att jag ska göra med Piff? :/ Hon är ju egyptisk, lite svårt att hitta sällskap åt henne.

Gerbilflicka
0

#15 Jo, men det är ju lite skillnad. En egyptisk gerbil kan man inte bara hitta hur som helst, vanliga mongoliska är det ju överskott på.

Be din lokala djuraffär kolla med Imazo. De har det mesta i djurväg om man frågar efter det, men säljer inte till privatpersoner.

[Maria-Gerbiler]
0

#16 Ok, tack så mkt. :) Ska till stan idag och höra med djuraffären.

Milda
1

Ok , men min kompis har bara 1 gerbil och den är inte ensam .. Den är jätte pigg och sprallig . Men man ska ha 2 gerbiler men vissa klarar sig ensamma.