Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1389 ggr
Sevgi
0

Tappat hår?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min ena gerbil har fått en kal rand på rumpan, där svansen börjar och sen en liten bit uppåt. Jag antar att han kliat av sig det? Eller vad tror ni? Jag upptäckte det för ungefär en vecka sen och väntade alltså på att det skulle växa ut igen, men nu när det inte gjort det frågar jag er om ni kanske vet något?

[Tassy]
0

Tyvärr är länken i #1 inte svaret här, din gerbil har antingen blivit barberad eller barberar sig själv. (Någon rycker bort pälsen), alternativet är (dock mindre troligt) att han skaver sig när han gräver.

Barbera är ett stereotypt beteende som bland annat uppstår av understimulans. Hur stor är buren? hur är den inredd? Zoodjur har oftare benägenhet att få steriotypier.

Sevgi
0

#2 den tanken fick jag också. Men jag har inte sett något sådant beteende hos honom. Buren är en 130 l SAMLA. De har alltid saker att gnaga på, slänger in minst tre olika kartongsaker om dagen (toarullar, kartonglådor, mjölkpaket) och pinnar och grenar som de utnyttjar väl. Tar även upp dem varje dag. Funderar på aatt de kanske skulle behöva mer klättermöjligheter. Så det hade jag tänkt skaffa :)

Sevgi
0

Misstänker ett föremål i buren som han möjligtvis kanske kliar sig på. Så den har jag tagit bort nu!

[Tassy]
0

Ibland råkar de skava sig när de gräver, om de t.ex. "slirar" i botten på buren och står där och försöker hålla balansen med svansen, så kan det vara så att han har gnuggat upp ett sår. Jag hade en gerbil som grävde upp och ner så hon kanade på ryggen och skavde upp ett stort sår! 😟

Men det kan lika gärna vara burkompisen som plockar honom - håll koll.

Det låter ju som att de har tillräckligt att göra trots allt. Hur är bottenstrået? Kan de gräva tunnlar som håller?

Sevgi
0

#5 vet inte vad ströet heter, men jag brukar köpa med stora bitar, och så får de massvis med papper och kartong också så det är väldigt blandat. Det håller hyffsat bra. Men då kan det vara som du säger att han har råkat slira, eller den andra som varit igång. Jag ska hålla koll :)

Sevgi
0

Idag är det mycket värre :( det har förvunnit mer päls neråt längst svansen, och högre upp är det även sår. Ser ut som bitmärken, men jag har inte märkt av något bråk alls mellan dem. De verkar helt älska varandra.

Han kan väl inte gnaga sig där själv? Och om han skulle klia sig mot något så har jag ingenting i buren som kan skava SÅ hårt. Det blir nog en runda till veterinären för att kolla upp det där ändå :( usch känner mig som världens sämsta djurägare

[Tassy]
0

Ha inte dåligt samvete, du får nog bukt med vad det nu kan vara snart. 🙂

Har du möjlighet så försök kolla på dem tills du ser vad som sker, jag vet att det kan vara väldigt tidskrävande och tråkigt dock..

Sevgi
0

Min lillebror brukar spela spel i samma rum som dem, jag får be honom vara uppmärksam när jag inte är hemma. Och ja, jag får sitta och hålla koll på dem också :)

Anne.K
0

#7 jag hade en flock på 3 hanar som verkade jätte mysiga ihop. Men en av hanarna började det synas bitmärken på, han började halta etc. Men det märktes aldrig av någon osämja. Men jag särade på flocken och nu mår den skadade hanen utmärkt och är hel och ren. Så i ditt fall misstänker jag att det eventuellt kan handla om något liknande. Är det 2 eller fler som bor ihop? Det kan handla om att den ena gerbilen försöker klättra i dominansposten (så var det iaf i mitt fall).

Så håll koll på den gerbilen som blir skadad. Blir det hela tiden mer skador så är det troligen den andra gerbilen som orsakar det och då kan det enda vettiga vara att sära på dom och skaffa nya kompisar till dom.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Sevgi
0

#7 ja, det låter rimligt. Grejen är att jag har en hane på 1 år och en unge på 11 veckor. Storleksskillnaderna på dem är stor. Och det är den äldre hanen som har fått sår, ugnen kan knappt gnaga en toarulle ordentligt. Ungefär i vilken ålder börjar de försöka sätta sig i rang?

Anne.K
0

De kan börja försöka klättra i rang så fort de är könsmogna (vid ca. 8-10 veckors ålder redan).

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Sevgi
0

#12 Okej, han blir 12 veckor nu på söndag. Jag får avvakta och se vad som händer.

Än så länge har jag inte sett dem bråka, bara att den lilla (Miguel) piper till ibland när den stora (Tulio) närmar sig när de äter från min hand och letar mat tillsammans. När Tulio liksom "flyttar undan" honom. Men de beter sig helt normalt när Miguel piper.

Det kan kanske inte vara exem?

[Tassy]
0

Det kan handla om någon slags ohyra, men då borde det uppstå på fler ställen än bara svansroten. 🤔 kanske bäst att ta till vetten om det inte vänder snart?

Sevgi
0

#14 Usch :( då kanske den andra också får det. Ja, jag får ringa veterinären om det inte blir bättre.

Ska fortsätta hålla lite mer koll på dem. Idag har jag i stort sätt suttit vid buren hela kvällen.

Sevgi
0

Jag har hittat något som jag tror är en tumör på magen, ska ta honom till veterinären på torsdag. Så då kollar jag även upp den pälsfria delen. Såren som var där har i alla fall läkt, annars ser det ut som innan.

[Tassy]
0

Åh nej! Hoppas inte det är en tumör 😕

Skönt att såret har läkt iallafall. 🙂

Sevgi
0

Om det är en tumör, går det att operera bort? Vet att det är riskfyllt, men han är ju bara 1 år… :/ ¨ Om det finns någon som har gjort en operation på sin gerbil får den gärna dela med sig av hur det gick!

[Tassy]
0

Jo, en skicklig smådjursveterinär kan operera bort den om den är ytlig. Dock är det stora risker med sövning, återhämtning efteråt och även en risk att det finns fler tumörer djupare i magen.

Sevgi
0

Nu har jag helt glömt bort att skriva är! Men jag var hos veterinären och hon visste först inte vad det var eller sett något liknande innan, men det såg inte ut som en tumör.

Två dagar senare ringde hon och berättade att hon hade undersökt det lite och pratat med en annan smådjursveterinär och det var tydligen en doftkörtel som satt väldigt långt upp på magen. Någonting som dominanta hanar kan få :)

Sevgi
0

Och såret har läkt och håret har i stort sett växt tillbaka

[Tassy]
0

Alla gerbiler har en doftkörtel på magen, den är hårlös och luktar fränt. Om det finns sår på Doftkörteln är det ett stort varningstecken (alltså att det spruckit och blött). Det växer inget hår på Doftkörteln, så den är nog bara lite mera dold för tillfället.

Sevgi
0

#22 Konstigt att hon inte hade sett något liknande förut då, jag blev mest orolig för att den var så himla stor och kom fram så plötsligt.

linn8
0

#23 som Tassy säger, alla gerbiler har en såkallad doftkörtel på magen:) du kanske bara inte lagt märke till den förut?

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!