OT - VILKEN LYCKA!!! :D
På fredag kommer ett avelspar hem till mig. Dock inte vilket avelspar som helst utan ett par 13-linjerade jordekorrar!
Jag och min kompis ska köpa ett varsitt avelspar, troligen de enda som finns i Sverige.
Så nu mina damer och herrar är jag inte bara gerbiluppfödare, snart kan jag troligen räkna ekorrar till listan!
Jag känner mig lite nervös att ha ett par som kan få ungar men vi valde att ta hona/hane istället eftersom de här 4 troligen är de enda som finns i Sverige än så länge.
Foto: Tina Hermanen

Vad spännande och roligt! Grattis! :D
Var kommer de ifrån?
Fy sjutton så spännande!! :D
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Hur stort kräver dessa? Söta var de.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Glömde säga: Lycka till!
Hur är jordekorrar i temperamentet?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Grattis och lycka till :) Hoppas dom får många bebisar :=)
#1 Min hona är från Danmark och hanen är ifrån Tjeckien, min kompis par är ifrån Holland och Tyskland.
#3 Svårt att säga; Alla ovanliga djur har ju rätt mkt krav på utrymme, men mina ska få ca.1m brett, 60cm djupt och 2m högt i 2 plan och flera hyllor + en grävlåda.
#4 Jag vet inte exakt eftersom jag aldrig har träffat några ännu, men jag har fått höra att de är sociala och snälla men inte några keldjur. Alltså ungefär som otama gerbiler än så länge; vackra att se på men umgås bara med dig på deras villkor (vilket jag iofs tycker är en bra egenskap).
Wow, vilket vackert djur! Hur stora är de?
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
#7 ungefär som en råtta.
Omg, vad kul! :D Då måste du visa bilder när de kommer.

Haha, jo en snygg rumpa tackar man ju ogärna nej till XD
Så alla fyra är obesläktade med varandra? Isf utgör de ju en väldigt bra avelsgrund :)
#11 Haha, joo men om du kollar på hans rumpa så är det väldigt bra kontrast på hans prickar. Den andra hanen hade rätt diffusa prickar just på rumpan. ;)
De är importerade ifrån 4 olika länder just för att undvika inavel, så det är perfekt för oss! :D

Vad kul för dig, lycka till med dem
. Jätte söta, fina ränder och små prickar dem har. När blir dem könsmogna? Är det galler bur du skall ha till dem då?
Oj vad fråger det blev,hehe!
#13 Jag fick höra att de blir könsmogna vid 4-8 månader, men desto mer jag läser undersökningar om dem verkar det som att det tar 1-2 år för dem. Mina är mellan 1-2 år, men troligen närmare 1 år.
Jag ska ha en gallerbur till dem hade jag tänkt. Två våningar så att jag kan dela av buren om jag behöver. De är ju markbundna så jag kommer inte ha några direkta klättersaker åt dem, men några hyllplan tänkte jag ha + en stor grävlåda. :)

Wow! Vilka snyggingar! Hoppas att få höra mer om dessa ovanliga djur i framtiden då! :)

#13 Ok tack för svaren, då kanske det blir bebisar om ett tag då :) men dem behöver kanske vänja sig med sin nya miljö och nya partner först ;)
#16 Nja, de har suttit tillsammans jättelänge. Men de har ju flyttat rätt mycket, de har bara bott hos förra ägaren i typ ett halvår (tror jag det var). Så den stressen av att inte ha en permanent miljö kan ju påverka. Jag läste i en studie om 13-linjerade i fångenskap att det kan dröja 1-2 år innan de faktiskt får ungar. Men kanske är honan dräktig redan nu, det kan ingen veta säkert. Ägaren trodde inte det blev något men man vet ju aldrig. ;)

#17 Okej jag fattade inte att dem hade bott ihop innan utan du skulle ev sätta ihop dem själv ;) Man kan ju hoppas att honan har små bebbar i magen ;) Annars är det ju bara att vänta :) Du får sätta in mer bilder på dem när du har fått hem dem. Nyfiken =)

GRATTIS!!

Men så roligt!!
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Guuud va söta! Vill ha!<3

Oh neej, jag älskar jordekorrar! Så gulliga, fina och verkar vara så roliga! Lycka till! kanske hör av mig i framtiden om jag är intresserad av en unge 
Otroligt vackra! Antar att de är dyra eftersom de är så ovanliga? Inte för att jag tänker köpa nån, men av ren nyfikenhet 

vaa, sööta!
Grattis!!!
#24 Inte så fasligt dyra faktiskt. 1000 kr per korre får man väl räkna med, men jag vet arter som kostar över 3000 styck också så… Jag ser det som väl investerade pengar. ;)

Var på zoozity idag och det såg ut som om de hade sådana korrar där. Är ju inte säker, eftersom jag inte såg hela. De bara visade rumpan åt mig hela tiden…;) haha
#27 Är det i Danmark?
Där är det nämligen mycket vanligare med ovanliga husdjur. Var den randig och prickig på samma gång så var det troligen en 13-linjerad. :)

Ja, det var i danmark. Jo, den såg ut så som dina gjorde. :D
Ååh, lyllo dig, du kan ju importera superlätt! :P

Jätte söta :) Men dom är inte vidare bra keldjur? Hur gamla är dom?
#31 Nej, man kan inte klassa dem som keldjur. Men de är förvånadsvärt lugna! De har sprungit runt och grävt, boat och möblerat om lite. Sen har de sovit i sitt hö och jag fick klappa båda två på ryggen och huvudet utan att de ens sprang undan. :) Så jag tycker de är underbara!! En av dem blundade när jag kliade honom/henne straxt bakom örat.. så söt!
De är troligen 1 1/2 år gamla.

Åh vad avis jag 'r :) Vad kul att dom verkar så fina och .. ja, underbara :P ! :D
1000 kr var inte så hemskt mkt egentligen, tycker jjag. Dom är ju väldigt ovanliga i sverige så… 
#33 Nej, det var superbilligt!! :D Jag hade lätt betalat 2000 kr för dem också om jag vetat hur underbara de är!
Idag har jag klappat båda två och matat dem med godbitar. :) De är lite försiktiga just när det gäller att ta mat, men jag får fortfarande klappa dem utan problem. Då och då "kvittrar" dem så det låter som om någon visslar "prrrr". Väldigt vackert och trevlig ljud faktiskt! Jag har fått keldjur, ögongodis och sångfåglar i ett! XD
Jag kommer inte kunna sälja några ungar! Med tanke på att de här är sparsamt hanterade pga import, flytt osv och ändå är så himla mysiga så vågar jag knappt tänka på hur ungarna kommer att bli!
"Du är tokig, ska du ha Piff och Puff-farm nu?" undrade pappa. JA TACK! ^^ Jag har varit orolig för att vi inte skulle passa ihop, att de skulle vara vilda/bitska/otrevliga, men de här underbara djuren passar mig minst lika bra som gerbiler! Kommer väl problem med tiden och drar ner mig på jorden igen, men nu är det 100% rosa fluff-moln!

Vad kul att det blev så bra, hoppas på bäbisar sedan då ^^

Så himlans kul Emma! Hur går de med dom nu?
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Nää vad roligt :) På min skola har vi sjusovare, vet ni vad det är? Inga direkt kelsjuka djur direkt.. Men vad spännande, med ett så ovanligt djur :)

Jag är också nyfiken, hur mår dem och funkar det bra?
Kanske du har ngn ny bild som man kan få se ;O)
Det går jättebra med dem. :) Jag får passa mig lite så jag inte skrämmer dem, men annars är de väldigt lugna och snälla. Caspian får jag lyfta men Arabella säger ifrån om jag försöker med henne. Har inte provat att lyfta upp någon av dem i famnen utan bara några cm över marken i buren, så jag tar det väldigt lugnt.
Jag får iaf klappa båda två utan några protester alls. Oftast så somnar de bara när jag gör det, så man börjar på ryggen och slutar på magen för då ligger de på sidan helt utslagna. Det är det mysigaste med dem. :)
Deras favvomat är köttbullar, så då och då sticker jag till dem en och då är man poppis. ^^