Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 544 ggr
rebeckakarras
2013-12-29 20:44
0

Bråket

Hej jag har tre gerbiler, och nu har två bråkat. Det är nämligen Rocky och Raymond som har bråkat och alla tre är hannar. Henry hade klarat sig och var inte med i bråket, antagligen för att han är högst rang. Men det som hände mellan Raymond och Rocky var att när jag kom hem så var Raymond lite blodig på halsen och jag visste inte riktigt varför först. Sedan flyger Rocky på honom och dem springer runt. Det jag gör är att hålla på bort Rocky från Raymond och sedan så hämtar vi en annan bur och sätter ner Rocky där. Men Rocky hade bara fått en liten skroma på tassen och medans Raymond var blodig på halsen och tassen. Jag blir ju jätteledsen att detta händer. Dem är ju bara 6 månader och dem bor i ett 320 liters akvarium. Det som är lite skumt som jag tycker är att Raymond typ skyddade förut Rocky och Henry och alla var vänner, tyckte jag att det verkade som. Men nu är Rocky separerat från Raymond och Henry. Jag tänkte vänta en dag till Raymond har återhämtat sig lite. Är det rätt? kommer dem någonsin kunna vara med varandra igen, Kan man prova om det fungerar. Vill inte vänta alldeles för länge. ska man släppa in Henry som verkar vara bra med Rocky. Jag har sjukt orolig. Jag har haft två st gerbiler innan dem och dem har aldrig varit såhär aldrig. Snälla finns det något att göra.

Rebecka

Anne.K
2013-12-29 21:37
0

nej det kommer inte gå att återförena Rocky och Raymond igen då de bråkat så att det blivit blodvite, tyvärr. Detta är sånt som händer, ibland händer det något som gör att gerbilerna inte kommer överens längre. Det du får göra nu fram över är att leta efter en ny kompis till Rocky. En ung hane på 6 veckor.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

rebeckakarras
2013-12-29 22:09
0

Okej jag förstår. Det som blir är att jag måste omplacera Rocky för jag har inte plats mer för en gerbil till. Jag mår väldigt dåligt till mods att detta måste ske. Men tänkte ringa tillbaka till djuraffären där jag köpte dem och fråga om dem tar tillbaka djur som inte fungerar med andra. Eller om nån söker en hane på 6 månader.

moawi
2013-12-30 00:31
0

Du kanske kan dela av akvariet med en glasskiva mellan? Så kan du ha två flockar på samma yta där du förut hade en. Bara en idé, om det är platsen som är problemet menar jag 🙂

rebeckakarras
2013-12-31 18:44
0

skulle gå men, då för dem väldigt lite plats. #3

Gerbilles
2014-01-01 12:50
0

#4 Ditt akvarium är 320 L, om du delar av det på två delar blir varje del 160 L. Man brukar säga 50 L per gerbil är lagom stort, alltså är 160 L perfekt för två stycken. Så det är absolut något du kan göra om du har möjlighet till och vill ha två flockar. 🙂