Akvarium
Hej! :)
Nu är det så att jag har börjat övertala (tjata på är nog mer sanningsenligt ;)) mina föräldrar att jag ska få skaffa gerbiler.
Jag vet att man helst ska ha akvarium som bur, men också att gerbiler gärna gnager på allt som kommer i deras väg, och eftersom det finns silikon i kanterna på akvariumen undrar jag om det är farligt för gerbilerna att få i sig det?
Tacksam för svar :)

Jag har hört att akvarie silikon inte ska vara farligt för gerbiler… Allt är väl farligt om man tuggar i sig det i för stora mängder, men jag tror inte att de lyckas få tag på det så att det blir farligt för dem…
Lycka till med tjatandet 

Okej, tack för svaret :)
Jag har silikon i kanterna på min, men de har aldirg gnagt där. :)
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se
Sen e ju frågan om de verkligen äter upp det även om de gnager sönder det?
Har också hört att sånt silikon inte ska vara farligt.

#4 det kan ju vara olika från individ till individ… Har haft kaniner sen jag var liten, och inte en enda har svalt sådant som de tuggat sönder, t.ex. kartonger, tyg osv… men han jag har nu tuggar i sig och sväljer allt som han tuggar på. (nu tuggar han inte på allt i sin väg, men kartonger och sånt vi lägger fram till honom)
kan säkerligen vara olika hos gerbiler också. men frågan är ju om de verkligen kan få tag på det där inne i hörnen.

#5 Jag har haft möss i akvarie förr o de kom i varje fall åt hur lite silikon det än var. Men de åt ju inte upp det. Men naggat blev det.

jag var också orolig för silikonet i början, men det är inget farligt. Man använder inte giftigt silikon i akvarium vad jag vet =)

Precis som vissa andra redan sagt i tråden använder man giftfritt silicon i akvarium. Akvarium är ju till för fiskar och var jag lärt mig av mig fisk-intresserade bror är att även de små liven är känsliga mot annat silicon.