Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 1944 ggr
annaforsgren
0

Konstigt öga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En av bebisarna i kullen har ett väldigt märkligt öga. Det är mycket större än det andra. Innan den öppnat ögonen så kunde man se att det var som en knöl där och när den öppnade ögonen så såg jag hur otroligt stort det var! Ser väldigt märkligt ut, hon/han kisar en del med det ögat också och på något sätt så verkar det som att hon/ham lutar huvudet lite mer åt det hållet. Jag har aldrig sett något liknande förut…

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Gerbilles
0

Oj .. Ja, det såg riktigt konstigt ut. 🤔 Hoppas det inte gör ont!

annaforsgren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja verkligen! Tror ni det kan vara så att ögat växt utanför själva ögonhålan ?

Anne.K
0

Något är ju knas med den gerbilen. Kan vara någon form av missbildning kanske? Inte sett något liknande heller innan på små ungar. Ungen bör inte avlas vidare på iaf. är min spontana tanke då det kan handla om missbildning eller någon sjukdom.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

panini
0

Oj, det där såg ju märkligt ut. Har inte hört eller sett något liknande innan. Jag håller med Anne. Ungen borde nog inte avlas på då det kan röra sig om en missbildning :(

annaforsgren
0

Precis, ska inte avla på denna. Tror inte jag kommer göra det med de andra heller. Vi får hoppas att den lilla inte besväras av ögat och att allt blir bra. Annars får vi se hur det slutar :/

Midgårds
0

Hmm jag undrar om det skulle kunna vara något liknande undertryck i ögat/huvudet som gör att de står ut sådär. Syskonen är nog inte så bra att avla på dom heller.

moawi
0

Hur har det gått, ser det bättre ut nu?

[Tassy]
0

Jag hade en gerbil som såg likadan ut på äldre dar, det var en tumör som låg bakom och tröck. Gerbilen blev successivt helt beteendeförändrad och led, så han fick avlivas.

Tsunamis
0

Missat denna tråd. Det röda på bilden är pupillen som är helt utvidgad så jag tvivlar på att ungen faktiskt ser så bra på det ögat.

MvH  Tsunamis