Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 402 ggr
Wony
0

Spinkig skyggis?

Jag har ju en ensam liten skyggis sedan hennes syster dog (jag letar efter en/två honor att sätta ihop med, men de växer inte direkt på träd!). Hon är rätt så skygg, när man ger henne något extra smaskigt kan man få ta på henne, försiktigt, så hanteringen jobbar vi jättemycket med, sakta men säkert. Kruxet är att hon börjar bli lite spinkig. Uppvisar inga tecken på uppenbar sjuksom (pigg, sprallig, jättefin i pälsen, gräver mycket osv), men hon verkar, tja… lite väl smal?

Har tyvärr inga exakta siffror på vad hon väger, men tycker nog att hon i alla fall gått ner lite. Och eftersom man knappt får ta i henne så är det lite svårt att titta närmare på henne, utan att bli biten.

Just nu äter hon Pretty Pets blandat med Vitakraft, men vill ju ge så bra mat som möjligt, så försöker lära mig mer om det. Hur sätter man ihop en bra kost egentligen? Särskilt nu då när hon är så spinkig? Är det proteinrik mat man ska sikta på, typ ägg och så? Var ett tag sedan som jag haft en smalis hemma, så har glömt det mesta. 😕

linn8
0

Syns revbenen på henne? Ryggraden? Det är mycket fett i solros frön så det skulle kanske fungera med några få om dagen? Inte för många det kan resultera i dålig mage. Att hon minskar i vikt kan oxå bero på mask i magen.

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Wony
0

Nej, revbenen och ryggraden syns inte, däremot tycker väl jag att man känner ryggraden lite lättare. Inte jättemycket, men lite mer än vanligt. Kan ju testa att ge lite frön, har ganska gott om det hemma.