Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbilder-berättelser
Läst 647 ggr
_Alicia_
0

Angående djuraffärer

Jag och mamma och hennes kompis var på Överby etage idag. Jag brukar alltid kolla hur djuren (oftast gerbilerna) mår.

Dem har 3 burar med gerbiler.

Bur 1: 2 gerbilpojkar runt 4 månader (minsta duna-modellen)

Bur 2: 2 gerbiler som är helt slöa (Gerbilarium)

Bur 3: En ensam gerbil som inte kan öppna ena ögat riktigt. (gerbilarium)

Jag tittade först i bur 3, när jag plötsligt hör krafsande, jag tittade mot bur 1. Det var en av gerbilpojkarna som hade fastnat i ett rör som satt i taket. Röret var väldigt smalt. Jag gick och sa till personal, när personalen kom hade han redan kommit ner. Jag gick till mamma som satt och fikade och berättade. Sen gick jag tillbaks och såg att samma 2 pojkar började bråka (rund boll och bet varandra) så jag stampade med foten i golvet så dem blev rädda och slutade i några sekunder. Jag hämtade personalen, när hon kom hade dem slutat, sen börjar dem igen.

- Busar ni, jaa, busaj ni, sa hon med bebisröst.

Plötsligt började gerbilerna i bur 2 också bråka.

- Nu började de två i andra buren, sa jag och pekade.

- Nej, dem busar bara, svarar personalen.

Dem slutade.

- Nu är det iallafall lungt, sa personalen och gick.

När jag kom tillbaka efter en stund var den ena gerbilpojken i bur 1 (en var typ kiwi-grön med vitteckning, okunnig är jag. Och den andra var nutmeg (?)) Det var nutmeg-pojken som gick på Kiwi-pojken hela tiden. Aja, iallafall när jag kom tillbaks var Kiwi-pojken blodig på hela nosen. Sa till personalen, samma tjej kom.

- Han har nog bara slagit i sig, sa hon.

Min min (eller vad jag tänkte iallafall) -.-''

Sen gick hon.

Gerbilen i bur 3 hade inget vatten eller mat. Han hade ett gerbilarium men han hade ingen "trappa" upp till andra våningen där maten var, man såg hur han försökte hoppa upp men han klarade det aldrig… Hans tassar var helt blodiga för att dem hade skavt på gallret.

Sen var jag tvungen att åka hem, blev jätteledsen med tanke på att dem kanske kommer dö i onödan. 

:(

Djuraffärer SUGER.

Satte i kategorin "Bilder & Berättelser" men det är ju ändå en sann berättelse.

~ Hälsningar Alicia, Hoppsan och Kiwi! ~

Alicias.nu

ttournesol.weebly.com

Zakaraa
0

Anmäl affären!

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

_Alicia_
0

#1 Ja det borde jag!

Alicias.nu

ttournesol.weebly.com

Zakaraa
0

#2 Du kan anmäla anonymt om du inte vill gå ut med din e-mail adress (som blir en offentlig handling)
Tycker absolut du bör anmäla för det där är inte acceptabelt!

Disyerto
0

Du kommer hjälpa många andra djur genom att anmäla den djuraffären. Se det inte som att du gör något dumt utan snarare dem en tjänst så att dem lär sig att det är oacceptabelt beteende för en djuraffär eller människor i huvud taget (vilket dem egentingen borde fatta endå om dem är normalt funtade).

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

Anne.K
0

Jag säger bara: anmäl! Helt oacceptabel djurhållning.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Gerbilles
0

Bara att anmäla, är verkligen trist att personalen knappt har någon kunskap om djuren.

_Alicia_
0

#7 Ska anmäla, men vart gör man det?

Alicias.nu

ttournesol.weebly.com

Whippetgerbilen
0

Jag tycker också du ska anmäla! Mina gerbiler är från djuraffär, men dom hade det riktigt bra där! Och såklart mycket bättre nu hemma hos mig:) Så alla djuraffärer suger inte, men den här djuraffären verkar ju inte alls ha någon koll, anmäl dem!!

Dogs is my world ♥

Zakaraa
0

Här har du en artikel

Wony
0

Vissa djuraffärer är helt galna, men finns ju även de som är bra. Tyvärr finns det inte nog många som är bra…

Där jag handlat mina har det alltid varit helt okej, och allt eftersom blivit bättre och bättre.