Rooibos
läst denna tråd i artikellista för nån dag sen och vill bara se om jag fattar det rätt hur man gör. http://gerbiler.ifokus.se/articles/4d716c60b9cb46221d07ba06-naturens-gavor-del-1#articles-10
Först så ska man koka upp vatten först sen lägger man i vitlöken och lite honung. Sen häller man över vattnet i t.ex en kopp men man tar bort vitlöken först. sen så lägger man ner rooibos tepåsen.
Rätt?
mina frågor är:
1. Hur många klyfor vitlök ska man ha?
2. Hur länge kan jag låta flaska med te:et vara framme? är det som vattenflaskorna att man tar bort och byter efter 1dag?
3. Ska jag låta vattenflaskan vara kvar i buren när dem har te:et i buren?
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Honungen bör blandas i Sist när vattnet är fingervarmt.
Har man i honung i för hett vatten så försvinner de goda egenskaperna som honungen har. Så fingervarmt eller svalare när honungen blandas i.
Var noga med att kolla så att teet du köpt är Rent rött te så det inte innehåller minsta lilla spår av tein (koffein)
Ang. vitlök så är det många djur som rynkar på näsan åt det så är det första gången du ger tycker jag du kan skippa vitlöken
Det är extremt sött så man ska ju inte ge det för ofta, beroende på flaskans storlek så kan man ge någon gång i månaden.
Vatten ska de Alltid ha tillgång till. Så ta inte bort vattnet.
//råttägare som håller på med rooibos också
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Okej då skippar jag vitlöken och jag ska läsa på tepaketet vi har hemma om det är koffein fritt.
Skulle du rekomendera liten eller stor flaska?
#2 När jag ger te till mina råttor som är en flock på 8st så har jag två st 150ml flaskor utöver deras stora vattenflaska.
Så 300ml för 8 råttor på ca 350gram. Och de får det endast en gång i månaden som godis.
Det många missuppfattar är att detta te är någon sorts mirakelkur mot förkylning vilket det inte är. Detta te tillsammans med honung kan däremot stärka immunförsvaret så på det sättet är det bra. Men ett redan sjukt/förkylt djur kommer inte ha så stor nytta av det.
Inom Te så heter koffeinet Tein så det är det du bör titta efter, står det att det är svart te inblandat bör du byta. Det ska vara helt rent rött te :)
kollade på vårat tepaket här hemma nu. stod typ inga ingridienser utom att det var 94% rooibos. Det är märket Lipton med smak African Rooibos. Funkar den eller ska jag ta en annan?
Okej då är det 6% av någonting annat, ska kolla upp det. Återkommer :)
Av det jag kan hitta så innehåller det svart te så det bör bytas ut till ett helt 100%-igt rött te.
Beroende på butik så kan de ha lösvikts-te och där brukar det finnas 100% rooibos eller så har Willys ett eget Rooibos som jag använder som är bra :)
Är det nått speciellt märke på det som kommer från Willys eller är det lösvik? Har ju 2st Willys butiker vid mig :D
#7 Willys Roobios är av just Willys-märket, har för mig att det är en orange-vit förpackning
Okej :) Tack för hjälpen :)
måste bara fråga är det detta te du använder? http://www.catawiki.com/catalog/tea-bags-and-tea-labels/manufacturers-brands/willys/909137-rooibos-te
#10 Skulle kunna vara den dock har jag inte hör mig att det är annat i men den där fungerar den med