Vad ska jag göra?
Okej, så igår kväll när jag skulle mata mina killar så upptäckte jag att Cesar var blodig vid halsen och munnen och jag såg även ett sår på hans nos. Jag tog genast upp honom för att kolla honom, men han bet mig i ren stress och panik vilket resulterade i att han hamnade i akvariet igen. Honnii var genast framme och försökte bolla ihop sig med Cesar med Cesar sprang undan. Jag tog upp honom igen - han hade gett mig två sår på fingrarna så jag gick till närmaste kran och spolade tills det slutade blöda och satte honom sedan i ena transportburen. Jag letade sedan fram Nuces för att kolla om Honnii gått på honom också, vilket han hade gjort. Jag kollade genom honom snabbt och satte honom sedan tillsammans med Cesar i transportburen för att se hur de två betedde sig mot varandra. De började tvätta varandra och trycka sig mot varandra så jag bestämde mig för att de skulle få vara tillsammans och Honnii själv. Jag satte ihop en provisorisk bur med skyddande nät över (då vi har katter, varav tonåringen måste vara i samma rum som gerbilerna över natten).
Men nu till det verkliga problemet… Honnii var verkligt aggressiv mot sin kompis, vad jag såg och alternativen är att låta honom sitta ensam eller omplacera honom, för jag har egentligen inte tid för ytterligare en gerbil till :/
Vad ska jag göra? Jag behöver tips och råd just nu!
Jag bifogar även en länk till det tidigare bråket i år som jag skrev om: http://gerbiler.ifokus.se/discussions/5130d9ebd3b4fd2ad3000344-brakat
Förlåt mig nu, men 2013-03-01 23:19 skrev jag i din förra tråd att du behövde sära dem omedelbart? Varför lät du det hela gå såhär långt? 😕 Det är ren tur att ingen gerbil dog. Man måste ta bråk på största allvar.
Det finns inga tips/råd att ge, utöver det du fått för över ett halvår sedan. Sära på dem, se till så såren läker. Blir det infekterat i såren så måste gerbilen få antibiotika.
#1 Glömde kanske skriva att jag redan särat på dem?
Innan igår så har det fungerat alldeles utmärkt och det har inte varit ett enda sår på dem under tiden dem varit tillsammans. Förra gången gjorde jag på det sättet som jag gjorde för att jag skulle flytta bara några veckor efter och till det hem jag flyttade ville de egentligen inte ha mina smådjur (gerbiler och marsvin), jag hade ingen bra bur att tillgå under flytt osvosvosv - har skrivit en förklaring i slutet på den andra tråden.
Men gerbilerna är särade och jag ser över dem med vaksamma ögon. Blir det infektioner i såren tar jag dem givetvis till veterinären, så det är inget som behöver oroas.
Men det är inte själva bråket och komplikationerna efter det jag behöver hjälp med för det vet jag redan hur jag ska sköta, det är vad jag ska göra med Honnii, som nu sitter ensam! Han kommer så klart inte få komma tillbaka till sina förra kompisar utan kommer antingen att omplaceras eller få leva själv - i alla fall ett tag. Jag kommer troligen till slut försöka med en kompis åt honom då jag ju egentligen inte vill att han ska sitta ensam.
Det låter som en bra idé, han behöver få vila i lugn och ro, men så smånningom kommer han att sakna sällskap, så då är det bra att försöka med en ny liten gerbil. Provar du på en gång är risken att han bara får panik och blir aggressiv mot den nya också pga stressen, så du hinner leta en ny liten gerbil i lugn och ro.
#3 Vi får se hur det blir, men först och främst ska jag skaffa en ordentlig bur till honom. Lär bli ett mindre akvarie på typ 60 liter (tror jag) då det är det som det finns plats för i nuläget… får köpa ett billigt av en kompis och det är iaf bättre än en liten samlalåda på 47 liter. Men ska kolla mått och sånt först, för han ska inte få allt för litet.
Vi får se hur framtiden ser ut… det kan jag inte bestämma nu, särskilt inte när jag är i skolan på lektion :/