Fortsatta problem
Har skrivit en gång om min dotters gerbiler här förr hittar inte tråden…
Iaf nu har vi haft dem sen i sommras de var 4 månader när de kom hit o har föst borr hos uppfödaren o sen nån vecka i butiken (hela tiden har de gått med sina 2 kullbröder men inga dräktigheter)..
Iaf här är det bara dessa 2 tjejer som bor ihop (såklart) o de bor i ett akvarium (nättak) får egenblandat foder o ja har bra kost o bra boende..
De har hela tiden varit skygga o det är det som är problemet. Aldrig haft så här skygga gerbiler förr. Bara man kommer in i rummet gömmer de sig o sitter o stampar nånstanns i allt spån.
Går INTE o få fram dem hur länge man sitter med handen i buren de tar INGET godis (provat med massor olika men de tar inget).
När man sk agöra rent buren måste man tömma ur den med gerbilerna i för det går inte o få fram dem (tar lite spån i taket med händerna för o inte skada o hålla koll på så inte de får spån över sig)..
När det är lite lite spån kvar man man ev fånga dem med rör eller så ej med händerna o de får ren panik o försöker bita osv trots att vi är lugna o tysta.. Står vid buren ofta o småpratar o lockar men inget hjälper..
Fick rådet att ha lite spån ett tag o "tvinga" dem o se o vänja sig vid oss men det har inte funkat provade i 2 månader men de var mer livrädda än innan så gav upp o gav dem massa spån som de vill ha igen, nu provar vi igen med lite spån men det hjälper inte.
Därför har de aldrig kunnat rastas annat än när jag får upp dem via rör när jag städar buren då har de en stor hage med massa roligt men de bara ligger o trycker o det är svårt o få tag på dem (får ta upp den kartong d eligger i o lägga i buren)
Dock är tamheten inte ända problemet, jag misstänker att nått är fel på dem på riktigt..
Deras ena bror föddes utan svans..
Dessa tjejer tuggar knappt kartonger alls, de äter i stort sett inget alls (fyller på 1 kaffemått åt gången i skålen men det äts aldrig upp 2-3 bitar försvinner om dagen typ) de är rätt smala men o ge mer fet mat hjälper inte för det första äter de det inte o sen går de inte upp i vikt ändå..
De sover nått enormt mycket vi satte upp en liten kamera för o kolla om de är vakna när vi inte är hemma men nej de sover mellan 20-33 timmar per dygn!!!
Dottern tycker inte alls det är kul med djuren då hon aldrig får se dem, hon tyckte akvariet hon hade innan var roligare än dessa 2 (som skaffades för att akvarit var för tråkigt)..
Vi vet inte alls vad vi ska göra med detta det ska vara kul o ha djur o vi vill ju att hon sk akunna njuta av sina husdjur (hon är väldigt avundsjuk på sin systers hamster o pratar bara om att hon med vill ha hamster o jag förstår henne)..
Vi har i sommras varit hos veterinär med dessa 2 tjejer o de kunde inte hitta nått alls (vi röntkade dem inte vilket var deras nästa val för o se om dessa har defekter som inte syns)..
Några råd om hur vi ska gå vidare?
Jag skulle säga att era djur tyvärr är "tittedjur". Det är uppenbart att de har på tok för dåligt psyke för att hanteras, i synnerhet av barn. De mår inte bra, och är antagligen väldigt stressade. Låt dem vara ifred, och satsa på en bra uppfödare nästa gång, där ni kan vara med och hälsa på och få hantera djuren.
Säger som ovanstående. Det är tyvärr gerbiler med dåligt psyke ni fått tag på. Väldigt tråkigt. Dessa kommer inte vara mer än tittdjur som redan nämnts då de inte klarar av hantering. Detta är baksidan av att köpa djur från djuraffär, man vet aldrig vad man får med sig hem. Nästa gång ni köper djur, vänd er till en SERIÖS uppfödare där ni kan få träffa djuren innan och även kan ställa frågor till uppfödaren och få kunniga svar. Då kommer ni ha ert på det säkra att ni får hem trevliga husdjur om ni köper från någon som bedriver seriös avel där temperament och hälsa är viktig.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Vi sökte uppfödare men fick svar från de som fanns nära att de inget hade, har inte bil o andra hälsoproblem som gör att jag inte kan ta mig iväg längre sträckor.. Butiken har bara hemuppfödda djur o därför valde vi denna butik (då vi annars har fått riktigt bra individer därifrån).. Jag får försöka få dottern o bli intresserad på nått vis men 4 år till me do aldrig! få sina djur blir svårt (hade det verkligen varit titta på djur så man såg dem vore det en sak men nu se vi dem kanske 1 gång i veckan inte mer).
Jag tycker det låter som om dom mår dåligt. Ibland tänker jag att djur som mår så där dåligt, inte utnyttjar sina naturliga beteenden och ständigt lever i rädsla kanske får det bäst om dom får somna in. Så resonerar jag, för deras egen skull. Alt kolla om någon kan tänkas ta över dom.
Sometimes we must choose between what is right and what is easy
Ja må dåligt har vi med funderat på då de inte beter sig normalt. vet hittade inget när de kollade på dem men det går ju inte o kolla ordentligt nrä de är så pass vilda som de är.
Jag hade nog gjort som #4 föreslog och låta de få somna in. De lever inte ett värdigt liv när de är så vettskrämda hela tiden. Alternativt att ni först provar att omplacera dom till en med mycket erfarenhet av gerbiler som kanske har den tålamod som krävs för att få dom att bli trygga. Men mest känner jag nog att man bör ta bort dom. De lider ju av att ständigt vara så skräckslagna. De är inte ett roligt liv för en gerbil.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning