Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 1313 ggr
Crest
2013-09-11 22:50
1

Blanda eget foder - recept?

Hej!

Jag funderar på att börja Blanda eget foder till mina gerbiler då jag (så klart) vill att de ska a så bra mat som möjligt. Så jag undrar om någon utav er som brukar blanda själva har något recept som ni följer och kan dela med er av? Det behöver inte vara helt egenblandet, går bra med ett färdigblandat foder som bas. 🙂

Crest
2013-09-11 23:02
1

Tänker mig ettt bra foder typ Gerbil Nature och naturell müsli/blandning av de fyra sädesslagen som bas? Och sen lägger man till annat som behövs. Vill ju att det ska bli rätt mängd fett och protein men har inte riktigt koll på hur man räknar ut det …

Sevgi
2013-09-12 22:56
0

Jag hade också tänkt göra egen! Jag hittade det här
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=912594

Crest
2013-12-17 22:37
0

Puttar upp… Ingen som kan hjälpa mig?

93mli
2013-12-18 01:32
0

Torka frukter och grönsaker själv är hur enkelt som helst så länge de inte har allt för hög vattenhalt. Sätt ugnen på mellan 50-70 grader, gärna varmluft om du har det, lämna luckan lite på glänt så att fukten får ta sig ut. Var försiktig med att torka på för hög temperatur, alla nyttiga vitaminer och sånt försvinner då. 

Så ta och torka lite smått och gott som finns hemma såsom morötter, paprika, äpplen, päron m.m.

Så när jag gör min blandning till gerbilerna brukar det bli någon kompott av: 

Gerbil Nature
AXA grynblandning
Torkade frukter och grönsaker
Rispuffar
Lite fröer, nötter eller liknande

Brukar räkna så att näringsinnehållet blir ungefär:
16 % protein
6,5 % fett
7 % fibrer
Precis vad Gerbil Nature innehåller.

Här har du en länk till vars du kan leta upp näringsinnehållet på de allra flesta livsmedel. Vissa torkade grönsaker och frukter finns tyvärr inte, så tänk på att näringsinnehållet inte är samma för torkad och färsk så välj för torkad där det finns. (:

http://www7.slv.se/Naringssok/SokLivsmedel.aspx

Crest
2013-12-18 16:00
0

Tack!! :)