Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: köp-sälj-omplacera
Läst 1244 ggr
jeajo77
0

Två eller tre gerbilungar i Gävleborg

Familjen har bestämt sig för att skaffa gerbiler och vi har börjat göra iordning ett akvarium för detta ändamål. Men nu när jag letar efter uppfödare i Gävleborgs-trakten så hittar jag inga. De som jag har hittat kontaktuppgifter till på nätet verkar inte vara aktiva längre, eller så har de bytt e-postadress/telefonnummer. Någon som har gerbilungar till salu eller som kan hjälpa mig att hitta en aktiv uppfödare i Gävleborg?

Anne.K
0

I stockholm ligger nog närmsta uppfödaren för er del. Jag känner inte till någon i Gävle trakten. Så sök er till stockholm där finns det iaf.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

jeajo77
0

Oj, vi har 25 mil till Stockholm… Får ta det i samband med en Stockholmsweekend i så fall. Och alla här avråder från att köpa från djuraffär har jag förstått? Eller finns det några djuraffärer som är mer seriösa än andra? Det vi är ute efter är endast gerbiler som sällskapsdjur, vi tänker inte avla på dem.

Anne.K
1

En seriös uppfödare är alltid bäst. Även när det enbart är sällskapsgerbiler. Man vet vad man får hem och kan vara försäkrad om att djuren är avlade efter bra hälsa och temperament. Från djuraffär blir det tyvärr mer lotteri av det hela. Har man otur så köper man grisen i säcken och får hem sjuka djur eller djur med dåligt temperament. Och man får då en dålig erfarenhet av gerbiler som art. Man kan såklart ha tur och få hem bra individer också. Men vill man verkligen chansa när det gäller sällskapsdjur? Det brukar vara mycket värt mödan att få gerbiler ifrån en seriös uppfödare. Man vet vad man får och man får oftast även hjälp och support av en upofödare under hela gerbilens livstid om man så önskar. :)

jeajo77
0

Har kollat runt lite och det får definitivt bli gerbiler från en seriös uppfödare!

Nu kommer jag till nästa problem. Både uppfödarlistan här och den på gerbilföreningens hemsida verkar väldigt inaktuell. Många länkar till hemsidor jag försöker klicka på fungerar inte längre och om jag söker på uppfödarens namn verkar uppfödningen ha lagt ned för flera år sedan. Vore kanon med en uppdaterad lista om det är någon som har en sådan!

Maken är ute och åker en hel del med jobbet och skulle ha möjlighet att hämta gerbilerna i stort sett var som helst i Dalarna, längs E4:an uppåt (Hudiksvall, Sundsvall, Härnösand, Ö-vik, Umeå, Skellefteå, Piteå, Luleå) eller längs vägen till Mariestad (Sala, Västerås, Örebro, Mariestad). Några uppfödare i de trakterna?

Anne.K
0

Det finns uppfödare i västerås också. Midgårds heter uppfödningen. Finns även Kristallens där men hon föder dock inte upp gerbiler i dagsläget. Men kontakta Midgårds :). I stockholm så finns Nomnoms som är nystartad uppfödning. Vet inte om hon fått några kullar än dock. Hennes hemsida är inte upodaterad och verkar fortfarande vara under uppbyggnad. Sedan finns Athela's uppfödning. Minns inte vilken ort hon bor på men har för mig att det ska vara uppåt där någonstan i landet. Googla på Athelas gerbiluppfödning så kan du nog finna hennes hemsida och se vart det var hon bor.

jeajo77
0

Tack så jättemycket för infon! :)

Anne.K
0

Måste rätta mig själv angående nomnoms. blandade ihop henne med en annan uppfödare :P . Hennes sida verkade vara färdig och fin. Hmm, undra vem det var jag tänkte på?

Iaf. Ursäkta felet.