2 funderingar
Åsikter cirkulerar hej vilt kring dessa punkter. Jag vill gärna höra vad ni tycker. Ska gerbiler äta hö? Varför/varför inte? Är det lämpligt med Gallerbur? Varför/varför inte?
I have no sympathy for people without empathy
Gerbiler behöver inte hö då det inte tillhör deras kost. Dock tycker dom det är roligt med hö att gnaga sönder och boa med. Men det fungerar tex. Toa papper lika bra att ge istället. Hö kan även medföra ohyra så även på den aspekten kan det vara bra att skippa hö till gerbiler. Gallerburar ska man absolut inte ha till gerbiler. De kan inte utföra deras naturliga grävbeteenden i en gallerbur då man inte kan ge dom tillfredsställande mängd med spån. Sedan gerbiler som bor i gallerburar brukar utveckla stereotypa beteende störningar så som att stå och gräva i ett hörn långa stunder och att gnaga på gallret vilket i sin tur kan skava nosar och förstöra tänder. De kan även fastna med deras långa bakben i gallret om de försöker klättra vilket kan skada dom illa om man har otur. Akvarium är det mest lämpade att ha som bur till gerbiler.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Gerbiler behöver inte äta hö, tror nog att mina skulle göra ett bo av det:)
Nej gallerburar ska man inte ha, gerbiler vill ha grävmöjligheter och det kan dom aldrig få i en gallerbur. Dessutom så är det inte bra för gerbiler att gnaga på galler.
Dogs is my world ♥
Mina gerbiler ÄLSKAR hö, så jag har en glasburk med hö och en med toapapper i varje bur (har tre burar) eftersom de alltid bäddade i sandbaden förr. Fungerar jättebra. Viktigt bara att hålla koll så höet är fräscht, som de ovan skrev, det kan komma ohyra annars. De ligger alltid i hö-burken och sover :P
http://aekitsune.blogg.se
Hö är som sagt inget gerbiler behöver, men det kan vara en bra sysselsättning. Jag har börjat köpa halm till min gerbil och han älskar att sova och pyssla med det! 🙂 Jag har än så länge inte råkat ut för ohyra, men för att undvika det kan man ju stoppa höet i frysen så försvinner nog det mesta. Om man dessutom köper hö med lite bättre kvalité minskar nog risken för ohyra.