Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 5971 ggr
Ellinor_ludde
0

DUNA BUR?

Kan man ha dunabur till gerbiler?

soetare
0

hur ser en duna bur ut? vad e en duna bur? c(=

[Maria-Gerbiler]
0

#0 Ja, det går jättebra sålänge gerbilerna inte får för sig att gnaga sönder buren vid t ex vattenflaskahålet.

#1 En dunabur är som en plastbur ofta med gallertak. Har ingen bild tyvärr.

L8sson
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

detta är en duna bur ..

L8sson
1
dreamiz
0

Jag har dunaburar till två av mina grupper o det funkar jättebra. Men har man en gerbil som gnager mycket så är det ingen match för gerbilen att gnaga hål på dunan. Men jag har haft tur, o ser till att de alltid har annat att gnaga på (träsaker, kartonger mm.)

Till 2-3 gerbiler har jag mellandunan, den är ca 75 x 45 cm tror jag.

Lullan1
1

Ja, varför inte? Jag har det till Maja och det funkar utmärkt!

Twister
0

Jag har en duna på 75x45 till en av mina flickor (som ska paras snart, så hon ska inte sitta ensam. ;) ) och det fungerar bra. Har väldigt mycket spån i den (över de färgade kanterna) så hon kan gräva gångar och ha sig. ;)

Minidunor tycker dock jag personligen är alldeles för små för gebriler. Men det är ju upp till var och en, och de är ju lagliga.

Twister
0

Men kan tillägga att jag tidigare haft 3 dunor som blivit söndergnagade där man sticker in vattenflaskan…. Så nu har jag det hålet blockerat med en sten, och sticker ner pipen på vattenflaskan genom gallret. (eftersom jag har så mycket spån, och dunor är ganska låga, når hon upp till vattnet)

soetare
0

ohh,okey!

Ellinor_ludde
0

Här är den :

Asa-N
1

#8 ta en bit av locket till ett cd-fodral och limma för med superlim, det har jag gjort och det funkar utmärkt i båda burarna.

Gerbilflicka
0

Jag rekommenderar inte dunaburar, och om man ändå har det bör man verkligen inte ha plastinredning!
I dunaburar kan gerbilerna kan inte gräva ordentligt och om man har otur blir det såhär:

Jag har två maxidunor till honor med bebisar då de går på toa-lätt och har grottor istället. Det känns inte alls så kul men det är ju för bebisarnas skull så en månad får mammorna klara sig, men sen är det direkt flytt till akvarium med massa spån i.

Ellinor_ludde
1

okej, jag var bara nyfiken, ska inte ha gerbiler. :)

dreamiz
1

Jag har satt en matskål som jag skruvat fast i hålet till vattenflaskan. På så sätt kan de inte på nåt sätt komma åt att gnaga i det hålet.

L8sson
0

mina har inte gjort hål :S se bild :P

Embla_
0

det beror nog på från gerbil till gerbil om dom gnager sönder dunor elr inte. Men om man har haft akvarium (stort sådant) med mkt aktivering tiigare tycker jag inte att man ska byta till duna (hur mkt spån och inredning man än har), jag ser hur stressade mina egna gerbiler blir om dom bara är en liten stund i extradunan…

Men annars är duna bra tycker jag. Om man har lite plats hemma och inte har mer än ca 3 gerbiler i en grupp/flock. Om man använder den största varianten, den över 70 cm lång.

Enligt killen i djuraffären där vi köpte våra hade våra då tre st gnagt sönder tre dunor på två månader elr liknande… Så kan det gå!

Asa-N
0

Mina grabbar har bott i sin duna i snart 6 månader och aldrig gnagt på buren. Mitt avelspar har bott i sin i 2 månader och aldrig gnagt, men å andra sidan så har de saker att gnaga på och rumla runt med i buren.

Twister
0

#16: Precis! De gerbiler som gnagt sönder dunor här hemma har varit gerbiler som tidigare bott i stora akvarium.