Hur vanligt är det?
Ett av mina första burdjur vi hade i gnagarform var just Gerbil. Innan hade vi endast haft kanin och hund och inget av de är ju gnagare, haha..
Men dessa två damer kom från djuraffär och därmed troligtvis grossist, detta var flera år sedan så nu vet man ju bättre.
Grejen men de tjejerna, Sota och Sotis som de hette var att de dog av vad vi kallade magcancer.
Deras magar Fläktes bokstavligen upp så de hade en öppen buk när de dog. Jag minns inte så mycket av det eftersom det var runt 13år sedan nu men jag vet att båda hade sina magar öppnade när vi hittade dem döda i buren.
Vad kan det ha varit?
Och är det vanligt att de dör på så sätt?
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Min första spontana tanke är att dina gerbiler fick någon slags cancer, både doftkörteltumörer som kan utvecklas till sår är väldigt vanligt hos äldre hanar och honor kan få cystor eller tumörer på äggstockarna, också vanligt vid lite högre ålder. Det låter som dessa varit väldigt långt gångna hos dina gerbiler om tumörer var fallet, väldigt tragiskt men att det "fläks upp" som du beskriver det låter väldigt extremt och är inte något jag har hört om förut. Men jag är heller inte någon sjukdomsexpert och nästan alltid har mina gerbiler somnat in av ålder vilket jag är evigt tacksam för! Väldigt tråkigt att du behövde råka ut för detta vid sådan ung ålder, man vill ju helst att ens fina djur ska leva förevigt!
Disa, Hollywood's gerbiluppfödning
#1 Då är vi inne på samma bana med nån form av tumör.
Nej jag tycker också det låter extremt med att magen öppnades upp men jag har ett tydligt minne av det men jag kan även känna då att Om det nu var någon tumör eller liknande som hade upp mage nså borde man ha märkt det när det var Små sår men här var verkligen magen öppen på dem. (extremt känsliga varnas för följande mening!) Ungefär som om ett rovdjur skulle varit där och ätit upp inälvorna om jag säger så, det är uppfläkt.
Ja som barn vill man inte vara med om sånt men samtidigt tror jag att det har varit en nyttig del i min utveckling då jag idag har väldigt stort intresse för djurvård på det sättet. Jag har inge problem med öppna såg som ser hemska ut osv (däremot nålar och skalpeller, usch) snarare finner jag en fascination i det hela. Så på ett sätt tror jag ändå att det hjälpt med än skälvt, jag är ganska hårdhudad men det har ju sina spår. Jag har inte ägt en gerbil sedan dess.
Tråkigt att du inte haft gerbiler på senare dar, de är fantastiska djur och du verkar ha haft väldigt otur! Kom och tänka på maskar eller parasiter också, dog båda gerbilerna nära inpå varandra? Iallafall är det tur att det kommer något positivt ur sådana situationer som du säger, det hjälper en att bli härdad för att kunna hantera mindre tursamma situationer på bästa sätt. :)
Disa, Hollywood's gerbiluppfödning
Riktigt långt gången cancer kan göra så att gerbilen spricker upp ja, det händer. En av mina första gerbiler (också zoodjur) fick hela svansen uppfläkt och fick akutavlivas.
En annan sak jag märkt vid tumörer är att ibland försöker gerbilerna gnaga bort dem själva, då kan det bli otäcka sår.
När gerbilen får doftkörteltumörer finns det en risk att även buken är fylld av tumörer, och får dessa växa tillräckligt så kan buken spricka så som du beskriver.
#4 Åh fy sjutton va hemskt :(
Jag undrar hur det kommer sig att vi inte märkte något innan det var för sent..
Eller så kanske vi gjorde det och försökte göra något åt det men misslyckades, vem vet. Jag minns inte alls någonting förutom själva resultatet.
Minns inte ens vilken av dem två som hette vad eller ens vilken som var min och vilken som var min brors 🤦♂️
Ibland växer det nästan enbart inne i buken, och då syns det inte om inte tumörerna är stora. 😕 Det är dock inte så vanligt, man brukar se tumörer på utsidan också.
Vi såg inget utom en liten knöl på svansen på min gerbil, såg ut som en finne. Sen en dag så skulle pappa lyfta gerbilen och tog tag i svansbasen (försiktigt) och gerbilen röck till - tjopp så var hela svansen avskalad in till benet. Är väldigt glad att jag slapp se det, då jag var väldigt ung.
#6 Hua va äckligt, om jag får uttrycka mig så..
Jag har sett en råttas avskalade svans så jag har en ganska tydlig bild över hur det måste sett ut.. Och jag säger då det att Skönt att du slapp det! Det är väldigt osmakligt och hemskt (en av de värsta saker jag sett faktiskt och då har jag mage för mycket)
Jo jag kan tänka mig. Har sett en del bilder i efterhand på andra gerbiler som fått tippen avdragen, det är ju inte så svårt att föreställa sig hela svansen.