Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 918 ggr
Disyerto
0

Böj på svans

Jag skulle behöva lite råd ang. en svans på en unge. Ingen av dem hade krokig svans vid födseln. Men när de var ca 1v gammla upptäckte jag en liten knyck på honan och ena hanen, de har rättat till sig en aning på hanen men inte på honan. Det jag funderar på är om dem har fått en skada på svansen och sedan har det läkt fel på honan. För kroksvans har de ju vid födseln.

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

Disyerto
0

Hoppas på svar.

Anne.K
0

Vart på svansen sitter knycket? Tänkte att om det oturligt nog är kroksvans så kanske beroende på placeringen på svansen kanske det inte började synas förrän vid 1 veckas ålder?

Men kan ju såklart vara en skada med. Men jag anser att är man osäker på om det är svansknyck eller en skada så bör man ta det säkra före det osäkra och stryka de individerna ur aveln. Men det är bara jag.

Det är så svårt sånt där, speciellt när man upptäcker sånt ändå såpass tidigt som du ändå gjorde, då blir man ju osäker på vad knycket beror på. Så jag vågar inte säga varken bu eller bä om saken mer än berätta hur jag själv hade agerat i samma situation.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[Tassy]
0

Små knyckar behöver inte synas direkt, utan kommer fram när djuret växer. Jag skulle säga att det där verkar vara genetiskt. 😕

Disyerto
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2,3  Precis vad jag också känner. Även om man nu inte skulle kunna lista ut vad det beror på. Så känns det tryggare att ta det säkra före det osäkra, just när det handlar om en sådant viktigt ämne.

Knycken sitter en bit ut på svansen, upplever även att den satt längre ut från början, men är inte helt säker på just det.

Ganska typiskt när dem båda har ett sådan underbart beteende annars, men sådant är det ibland :(
Då får någon annan i alla fall glädjen av en härlig familjemedlem.

Disyerto
0

Jag misstänkte att jag skulle få det svaret, men jag ville vara säker och få höra vad andra trodde också.

Tsunamis
0

Ja det där ser ut som kroksvans som sagt. Kroksvans innebär svaga eller missbildade kotor och defekten är inte alltid synlig på nyfödda.

MvH  Tsunamis

Disyerto
0

#6 Ja precis. Synd, det var det jag misstänkte. Men ville bara kolla av mer fler med längre erfarenhet, känns dumt att fatta det beslutet helt själv när man inte har så mycket erfarenhet kring just det området.
Förresten Patricia, det var Minnow som var mamman om du vill veta.