Ta in grenar utifrån
För ett tag sedan blåste en halv björk ner, och då passade vi på att kapa upp ett par grenar att ta in till Minttu. Men hur kan man "göra rent" den? Går det bra att stoppa ner den i en kastrull och koka eller hur gör man? Vill ju inte ha in ev. insekter och annat.
Koka är ett jätte bra sätt att ta bort alla bakterier. Då är det ingen risk för sjuka. Va nogran med att den svalnar och själj sedan i kallt vatten så inte det blir andra skador. Men jag har själv kokat och det går bra om det är en bit som inte bara går sönder.😉'
Lycka till! <3
Djurälskaren 
Då testar jag det! Hur länge ska det koka ungefär? 🙂
Jag hade valt ugnen istället. Då slipper grenarna bli blöta. Vad är det för bakterier man ska akta sig för?
Jag brukar göra så att jag kollar så att det inte finns myror eller andra kryp på grenen och eventuellt spola av den om den är grusig eller smutsig, låta den torka och ta in den och använda.
#3 vildmöss och andra vilddjur kan bära på bakterier och sjukdomar. det är därför man ofta uppmanar om att antingen koka eller köra grenar i ugnen för att man inte ska ge diverse smittor eller ohyra till våra burdjur. Men just exakt vad för bakterier och liknande det är man kan råka få har jag dock inte satt in mig i.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Hm, gör det något om det sitter mossa/lavar kvar efter kokningen? En gren är dock så stor att den inte går ner i största grytan, men om jag kokar de delar som går och sedan häller kokande vatten överallt flera gånger kanske det går bra?