Tips till gerbilburen
Tänkte dela med mig av något vi kom på av en slump! Det var nämligen så att vi köpte en ödla, och ställde ödle-terrariet bredvid gerbilernas terrarium. Helt plötsligt slutade gerbilerna bygga bo i sandbadet och liknande. Numera när de sover ligger de ALLTID i hörnet vid ödle-terrariet när de ska sova. Det tog lite tid att komma på varför, men nu har jag kommit på det! Det beror på att vi har en värme-lampa till ödlan. Gerbilerna älskar att ligga i värmen och gosa. De bäddar aldrig ner sig längre, utan ligger bara bredvid varandra uppepå spånet. Så söta! Jag har oroat mig för att det ska vara för kallt för dem i lägenheten ibland, men nu behöver jag inte oroa mig mer! :)
Tips att tänka på om man har värme-lampa:
- Ha ALDRIG lampan inne i terrariet, den blir jättevarm
- Tänk på att det kan börja brinna om det finns antändbara saker i kontakt med lampan (t.ex. papper och sånt)
- Gerbilerna måste kunna komma iväg från värmen. Bara för att mina gerbiler älskar att ligga där betyder det inte att alla gerbiler tycker så mycket om värme. Dessutom behöver de kunna svalka sig. Så ha bara lampan så en liten, liten del av buren blir varm.
- De kommer behöva dricka mer vatten
- Det måste vara riktigt, riktigt bra luftcirkulation i terrariet om man ska ha lampa.
- Ha timer på lampan så den inte står igång hela tiden. Några timmar om dagen räcker
Nu vet jag ju inte om det är jättebra för gerbiler att ha en värmelampa (de är iofs ökendjur, så det skadar väl inte) men är det inte det får ni gärna kommentera det här :)
http://aekitsune.blogg.se
Temperaturer som är att föredra för gerbiler är mellan 15-25 grader, brukar vara det mest optimala :) . Man ska helst inte överstiga 25 grader då det kan bli för varmt.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Känner de själva av om det blir för varmt? För det är bara i en liten del av buren det är varmt :)
http://aekitsune.blogg.se
Ja har dom valmöjligheter så bör dom nog själva flytta sig till en svalare del av buren om de tycker att det blir för varmt :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning