Mystisk död
Jag har en familj som hämtade två ungar från mig för ungefär 2v sedan. Tyvärr har dess två avlidit idag, men vad vi har kollat upp kan vi inte komma fram till vad det kan bero på. Familjen hade märkt av att de inte var fullt lika aktiva senaste veckan men inget de hade tänkt på så mycket innan de fann dem döda.
Det kan inte ha gnagt i sig något olämpligt.
De ha haft god tillgång till både mat och vatten.
De har inte gett dem något olämpligt att äta.
De har inga sår eller annat tecken på bråk.
De borde inte ha haft mask då föräldrarna var nygligen avmaskade.
Vad kan de egentingen ha dött av?
Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

Om båda dog på samma dag bör det ju vara något i miljön som har orsakat det. Ihjälskrämning, för snabb temperaturväxling, något de har ätit är de enda rimliga förslag jag har. Annars kan jag bara komma på långsökta anledningar.
Håller med #1.
TS: Har du fler syskon eller djur som suttit tillsammans med de som just har dött?
De andra ungarna ur kullen och även större syskon samt föräldrarna som har suttit med dem sedan tidigare verkar fullt friska. Har inte märkt något på dem, de är lika pigga och vitala som vanligt.
#3 Då låter det mest rimligt att det ska vara i det nya hemmet som problemet har uppstått. Har de djur sedan tidigare?
De är/var deras enda djur i hemmet och de har inte haft några djur sedan tidigare. Så det kan ju inte vara något något annat djur smittat med.
Men dom kanske har gett dem något olämplig föda, ställt dem på ett dragigt ställe eller gjort någon annan miss? Hur transporterades dom, små djur kan vara väldigt känsliga för temperatur skillnader. I fall de inte hade så mycket djurerfarenhet är det en möjlighet? Eller har du full koll på allt sånt?
Annars vad var det för bur dom var i? Ny eller begagnad? En begagnad bur som inte rengörs men rengöringsmedel som dödar alla bakterier kan också sluta väldigt olyckligt.

Om de har varit eventuella barns fulla och egna ansvar så är svält inget främmande sätt att dö på. Gerbiler är väl små nog att ha så pass hög metabolism att några timmar utan föda kan vara förödande? Fast och andra sidan hade de nog inte varit allmänpåverkade en hel vecka innan de dog…
Och är de helt 100% på att de är döda då… Jag tänker mig om de har stått så pass kallt att de har gått i dvala. (Fast vet inte hur pass varma/kalla dvalande djur är, men hamstrar i dvala har väl under 10 hjärtslag i minuten).
De har varit delat ansvar, och jag säger aldrig till ägare som ska ha dem till sällskap för affär för små barn. De hävdar att de har fått gott om mat varje dag och de var inte smala. Jag har ju själv inte sett dem men jag får ju utgå ifrån att dem talar sanning. De är säkra på att dem är döda då de är både hårda och kalla.
Väldigt mystiskt…
Jag skulle inte utesluta alternativet att familjen vet eller tror sig veta vad som har hänt men inte vill berätta sanningen. Kanske har de glömt fylla på vattenflaskan eller så har det hänt någon annan olycka som kanske känns jobbig eller skämmig att berätta om.
Men skulle även kunna bero på drag eller bakterier eller något annat som redan nämnts. Verkar dock konstigt att det är något som skulle kunna ta död på dem i sådan ung ålder, de borde vara friska och starka.
Just det, kom på nu att du ringde i söndags men jag kunde inte svara då och sen glömde jag. Handlade det om detta eller var det något annat? Jag kan ringa upp idag om du är hemma :)
Skulle en dött hade jag som uppfödare tagit på mig ansvaret men iom. att båda dog verkar det ju väldigt konstigt. Ihjälskrämda? Tröttnade på dem? Eller en olycka de inte vill kännas vid och inte riktigt berättat sanningen om? Såklart vill man inte tro det värsta om folk men man vet ju aldrig :/
MvH Tsunamis
Jag pratade ganska länge med dem när de ringde upp mig och till synes verkar de inte ha en aning om vad som hänt. Det är ju svårt att veta när man inte varit där men i och med att de var måna likväl som jag att komma fram till vad som hänt dem verkar de ju inte ha gjort något medvetet åtminstone. I fall de blivit ihjälskrämde tycker jag att dem borde ha upptäckt det på dagen, men dem hittade dem på morgonen.
Detta känns ju som ett sådant fall där man aldrig riktigt kan komma fram till vad som hänt. Utan tyvärr leva i ovisshet.
#11 får hoppas det inte var pga något genetiskt eller någon konstig sjukdom. Obehagligt när sånt här händer och man vet inte varför. Men det enda man kan göra nu är att vara lite extra uppmärksam på de gerbiler som är besläktade till dessa två så att inget mer konstigt dyker upp.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#12 Ja precis, det blir ju så svårt att ta något beslut kring det hela då. Men som du ska får jag helt enkelt vara mer uppmärksam på släkten. Jag har varit i kontakt med dem som har köpt syskon och inga problem där ännu iaf, så det är skönt.
#13 Vi pratade ju om Tyzzers sjukdom sedan, du trodde inte att det var det då? För det lät ju som mest sannolikt.
Jo precis har bara inte nämnt det här. Fast jag kan hålla med om att mitt förra inlägg var en aningen missvisande ;)

Men även om det är en genetisk sjukdom så är det väl allt bra underligt att de dör på samma dag?