Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1362 ggr
Magnols
2

Köpa och sälja gerbiler

Blir lite trött på att läsa allt negativt om att köpa gerbiler i zoobutiker. Eftersom det knappast finns några seriösa uppfödare spridda i landet så har man inte mycket till val än att köpa i affären. Och min erfarenhet har bara varit positiv. Vissa djur skiljer sig naturligtvis men så är det alltid var man än köper. Och sluta skrämma bort nybörjare med att man är djurplågare om man inte håller gerbiler på ert sätt. Följ sjv regler och tar ni ut svängarna ännu mer. Bra stjärna till dig. Annars helt ok. Och tänk på att alla har inte gerbiler till att sitta och klappa på hela dagarna :). För mig är gerbiler roliga att titta på och avla fram olika teckningar och färger. Hoppas det kan bli lite lugnt med att ge sig på folk som väljer ett annat sätt att se gerbiler på. Kanske blir lite mer fart på köp och sälj delen och mer utbyte gerbilägare emellan. Bara högst personlig åsikt och reflektion. Kärlek till alla er och era djur :)

[Tassy]
4

Har du någon aning om hur det ser ut bakom kulisserna med massuppfödda grossistdjur? Kan du med handen på hjärtat säga att det är en handel du stödjer? 🤔

Klart det finns bra zoobutiker också som försöker få tag i uppfödarfödda djur. Det har vi i perioder försökt lyfta fram som något extra positivt. Problemet är att seriösa uppfödare vill ha koll på sina djur och följa dem genom livet - något som inte går om man säljer via en zoobutik. Man har plötsligt ingen aning om ärftliga sjukdomar dyker upp hos vuxna djur - bara för att ta ett konkret exempel.

Att ge sig på folk är givetvis inte okej, och jag försöker i mesta möjliga mån att hålla efter sajten. Men jag kan inte komma med pekpinnar i tid och otid heller - då försvinner liksom medlemmarna härifrån. Är det någon specifik tråd du har reagerat på som jag bör se över?

Man bör även ha i åtanke att många medlemmar här är lite yngre, och vill gärna dela med sig av sin kunskap de lärt - men ibland kan det bli lite tokigt formulerat. Det är väldigt sällan jag ser någon som med flit försöker vara taskig. Då brukar jag agera.

Magnols
0

Bra svar. Helt ärligt har jag inte läst inlägg där man varit rakt ut taskig. Men ibland räcker det att någon sätter sig på lite väl höga hästar för att avskräcka andra. Allt som inspirerar unga är bra. Jag själv föder periodvis upp många djur och säljer till butiker. Och känns faktiskt helt ok för min del :). Problemet om man vill ha ändring är att det krävs många många fler uppfödare med avel året runt och regelbunden avel. Annars får man vända sig till butik. Vad som är bra med gerbiler är att dom är lätta att sköta. Kräver inte daglig tillsyn och inga extrema krav på burar, foder mm. Låt det komma fram mer. Då blir nog nybörjarna fler och vi kan få fler fina uppfödare och gerbil ambassadörer.

[Tassy]
1

Jag förstår vad du menar, samtidigt som det är svårt att göra något rent administrativt mer än att uppmana till att hålla god ton.

Det är svårt att hålla igång en seriös uppfödning när det är ett helsike att hitta köpare (egen erfarenhet). Jag lessnade iallfall till slut på att bli sittandes med sjokvis med djur själv. En sak att hitta spekulanter, men när det väl är dags, då har folk inte sällan just sprungit till djuraffären i stället pga bristande tålamod.

Ja gerbiler är väldigt lättskötta, det tror jag vi är hyfat bra på att lyfta fram? 😛 grejen är ju att många gerbilägare som är aktiva på nätet läser på väldigt mycket (bra!) och gärna vill lära andra. Det är här det blir lurigt, för det är så lätt att råka trampa ner nybörjare i skoskaften precis som du säger. Det är en viktig poäng du belyser.

Anne.K
3

Jag själv har inte upplevt att någon här inne har hoppat på någon annan. Inte av oss vuxna medlemmar iaf. Unga medlemmar är ju som sagt unga och de kan ibland ha svårt att sätta band på sina känslor när dom uppfattar något som fel. Men jag har nog aldrig sett någon som sagt något med illvilja utsn alla har nog menat väl. Är man engagerad och passionerad över en djurart så är det lätt hänt att känslor tar överhanden ibland eftersom man vill att djuren ska ha det bra. Sedan angående jbv när det kommer till gerbiler så visst det är lagligt att hålla dom i pytte små burar men jag tror absolut inte gerbilerna mår bra på en minimi yta. Därför förespråkar många av oss stora rymliga burar därför då kan man tillfredställa gerbilernas behov mycket bättre än i en minimimåttad bur.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Magnols
0

Bara säga till om ni har ungar. Jag brukar vara intr av det mesta :). Så överproducera på bara. :). Just nu är jag på jakt efter olika hårlag :). Men andra ungar är alltid intr :). Enda kravet är runt Malmö. Kör inga långa sträckor. Då kan jag lika bra köra till Danmark eller Tyskland :)

Anne.K
0

#5 förstår inte sammanhanget i ditt inlägg till den här tråden? *förvirrad*

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Magnols
0

Svar till Tassy

[Tassy]
0

Jag får väl erkänna att jag inte heller förstår ditt svar särskilt väl 🤔

Magnols
0

"Det är svårt att hålla igång en seriös uppfödning när det är ett helsike att hitta köpare (egen erfarenhet). Jag lessnade iallfall till slut på att bli sittandes med sjokvis med djur själv. En sak att hitta spekulanter, men när det väl är dags, då har folk inte sällan just sprungit till djuraffären i stället pga bristande tålamod." Sen svarade jag. Och utvecklade kanske mitt svar något :).

[Gerbilälskare07]
0

Min hona väntar gerbilungar som jag ska sälja. Dom kommer vara handtama när man köper dom men jag undrar vilket pris jag ska sätta på dom. Vill hellre sätta ett pris som är för högt än för lågt så ingen gör ett inpuls köp bara för att dom är billiga. Man får med en påse med halm, sand och mat om man inte har hunnit köpa det. Vilket pris skulle ni sätta?