Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 1776 ggr
93mli
0

Allergivänligt burmaterial som går att gräva i?

Hej! Tycker jag har letat som en galning men verkar inte ha hittat något. Läste någon som skrivit att blanda lättströ med stl-strö funkar, men här går det inte längre att få tag i stl-strö. 😕

Just nu så har jag bara lättströet och det funkar bra ur allergisynpunkt, men det går ju inte att gräva gångar i…

Så om någon har något tips på strö som liknar stl, eller något annat allergivänligt strö så vore det väldigt uppskattat! 😃

Whippetgerbilen
0

Vet inte vad stl-strö är men har du testat hampa vet inte om man kan gräva i det men du kan ju prova🙂

Dogs is my world ♥

[EmmaPemma1]
0

#1 lättströ är hampa ;)

Disyerto
0

Stl-strö är sönderrivna kartong bitar. Ett alternativ är att ha i mycket strimlas reklam och annat papper man inte vill ha kvar.

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

ForeverEmma_
0

Alspån ska inte damma alls och vara allergi vänligt (använder det själv) men sen blandar jag det med Pappersströ Carefresh Natural

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

ForeverEmma_
0

Anne.K
0

Jag själv kör med enbart hampan, däremot slänger jag ner massa kartonger och reklam i alla burarna också, så gerbilerna klarar av att göra tunnlar ändå :).

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

ForeverEmma_
0

jo, med alspån har mina också svårt att bygga gångar men jag har katonger och lite hyllor som är ganska nära botten av buren så mina får tunnlar också

Whippetgerbilen
0

#2 jaha haha oj🙂☺️

Dogs is my world ♥

93mli
0

#3 Tänkte själv på det, men då hade det suttit fint med en dokumentförstörare. Annats blir det nog blivit ett evighetsgöra. :)

#4 Jo, har redan läst den :) Vart hittar du det där papperströet? Eller beställer du? 
Funderade på alspånet innan jag började med hampaströet, men hampan är ju såååå mycket billigare.

#6 Brukar också slänga i det men tycker tyvärr inte att det hjälpt så mycket. Eller så mina gerbiler bara dåliga på att göra gångar ;)

ForeverEmma_
0

Jag köpte det på bromma zoo i Stockholm men dem har även en hemsida zoo.se

93mli
0

#10 Kikade lite men 119:- kändes rätt dyrt för bara 14 l. 

Tycker det är så trist att det bara finns en djuraffär här uppe i Luleå; som dessutom är svindyr. Men ska hem till mina föräldrar i helgen och djuraffären där är lite billigare trots att den är så liten och utbudet lite sisådär. Får kika om jag hittar något bra! :)

Fridolf87
0

Jag är ny på gerbiler och också allergisk (mot damm, vissa pälsdjur osv). Tål gerbilerna bra, men nyser ibland av spånet, tycker även att det luktar sjukt starkt (barrträdsdoft deluxe), gör det det för mig så är det säkert inte kul för gerbilerna heller. Men att blanda hampaströ och ge mycket kartonger kan alltså fungera bra? 

Är det här vettigt att blanda med hampa tror ni? http://www.zoo.se/carefresh-natural-24433.html

Sometimes we must choose between what is right and what is easy

Anne.K
0

#12 carefresh ska nog gå bra att blanda med hampa. har själv inte testat men ser inte vad som skulle vara problem med att göra det :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Fridolf87
0

Ok, tänkte byta till den blandningen eller alspån. Gör slut på det vanliga spånet först då det inte är gerbilerna som reagerar på det utan mer jag och jag nyser bara lite emellanåt.

Måste tillägga också att gerbilerna på en vecka redan fått mig helt kär. Vilka mysiga små djur! Har aldrig haft smådjur innan utan bara häst, hund, katt och fiskar.

ForeverEmma_
0

Jag kan rekomendera carefresh blandat med alspån. Min pappa är också allergisk mot när det dammar och jag har haft mina gerbiler i 2 veckor och han har inte kännt av något alls. Kan också säga att det luktar inget alls.

Fridolf87
0

Låter toppen, då blir det den blandningen. :)

[EmmaPemma1]
0

#15 kan gerbilerna verkligen gräva i det?

ForeverEmma_
0

Dem kan inte gräva gångar och så men jag har en hylla dom har grävt bort allt spån som var under, så den blir som en tunnel.sen har jag massa kartonger och så för att göra som gångar, kartongerna är även nergrävda under spånet

[EmmaPemma1]
0

#18 Det låter ju bra även om de inte kan göra gångar i det :)

mickro
0

carefresh finns i större prisvärda storlekar nu :)
http://www.zoo.se/carefresh-natural-24433.html