Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1231 ggr
aekitsune
1

Hur långt kan gerbiler falla?

Oroa er inte! Jag har inte planerat att kasta mina små älsklingar utför ett stup eller något.

Men jag hade jordens sjukaste mardröm inatt. Måste berätta om den. Vaknade med hjärtat i halsgropen och helt svettig. Vi har fem gerbiler, det hade vi i drömmen också. Och helt plötsligt märkte jag att en av dem sprang på köksbänken. Fångade den och skulle stoppa ner den i sin bur igen, men jag vet inte vad som hände (Drömmar är ju lite luddiga) för jag råkade lägga gerbilen i fel bur så den började slåss med Mario (en annan gerbil). Sen visade det sig att den andra inte alls var en gerbil utan en mullvad (yup) som jag hade lovat min kompis att passa. Så snabbt upp med mullvaden i famnen igen, samtidigt som jag i ögonvrån ser en annan gerbil springa över köksbänken. Det ologiska är att gerbilburarna står ca. 3 rum ifrån köket, så jag vet itne hur de lyckades rumma från buren ut till köket sådär, men det hör inte till historien. Försökte stoppa ner mullvaden i någon skål och springa efter den förrymda gerbilen, men då rymde mullvaden. Ni förstår paniken, med tanke på att vi har katt som säkerligen skulle glädjas åt att jaga smådjur. I drömmen passade vi även någon slags grävling som också åt gnagare. Efter ett tag rymde den ena gerbilen efter den andra och jag vågade inte stoppa ner dem i burarna eftersom jag inte hade koll på vem som var vem och vilka de kunde bo med utan att slåss. Stoppade ner dem i diverse saftkannor osv. Allt för att rädda dem från att hoppa ner från köksbänken! Efter ett tag måste vi haft i alla fall 20 gerbiler (vet inte var de kom från) men skulle försöka rädda alla från att hoppa, och alla hade rymt från burarna. Om de överlevde fallet skulle de ju bli uppätna av katten och grävlingen. 

Så till frågan: Skulle en gerbil överleva att hoppa ner från en diskbänk? Eller hur högt klarar de?

Och åter igen, NEJ jag tänker absolut inte utsätta dem för det, men jag behöver veta hur mycket jag ska oroa mig nästa gång jag drömmer detta. Mina mardrömmar har en förmåga att återkomma.

http://aekitsune.blogg.se

Anne.K
0

De överlever ett fall från en köksbänk. Dock kan de bryta ben och kan såklart skada sig illa om de landar fel.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

aekitsune
0

Hur lätt är det att laga ett brutet ben? Tänker att det är svårt att operera en sån liten varelse?

Skratta inte år mig, jag är inte jätteinsatt i smådjur på det viset :P

Anne.K
0

Man låter gerbilen självläka så länge inga benpipor sticker ut ur huden eller att det finns risk för infektioner eller annats som kan vara livshotande för gerbilen. Men ja det är ju nog inget en veterinär kommer försöka laga eller gipsa. 
Men så länge det är mindre frakturer så läker faktiskt gerbilen sig själv på ett par veckor :).

KnasigaEllinor
0

så där brukar mina drömmar se ut också, jag har bara två gerbiler, men när jag drömmer om dem är det helt plötsligt massa andra underliga djur i drömmen och just att jag typ måste fånga in eller hindra dem från att rymma. haha.

fast mina gerbiler kan också förvandlas i drömmen till andra djur, typ kaniner eller fåglar.

aekitsune
0

#3 Okej, men jag har läst att gerbiler kan försöka döda andra gerbiler om de är sjuka eller skadade. Hur fungerar det då? Mår så himla dåligt när jag tänker på hur ont de kan få :( 

#4 Haha tar du också mediciner? :P Jag har nyss höjt min dos så just nu har jag jättemycket konstiga drömmar! Ibland undrar man om man är psykiskt sjuk när man minns vad man drömt. Det enda djuret som förvandlats i mina drömmar är en guldfisk som blev en katt. Det var i samma dröm som vi hade en flygplats och havet i källaren. Och massa guldfiskar, varav en blev en katt. Och en fastnade med huvudet i matskålen (guldfisken alltså, de brukra väl inte ha matskålar egentligen?). Sen kom ett flygplan så vi var tvugna att springa upp på övervåningen :)

KnasigaEllinor
0

nope, inga mediciner, har alltid haft ganska väldigt udda drömmar :P

Anne.K
0

#5 jag tror inte det riktigt blir samma problem med en gerbil som brutit ett ben t.ex. som en gerbil som blivit nedsatt av sjukdom. För så vitt jag vet så har de som råkat få skadade gerbiler fortsatt hålla dom ihop med sina kamrater. (för särar man på dom så kommer det inte gå att sammanföra dom igen).

fluffis
1

Haha, shit vilken galen dröm! Underhållning på hög nivå för mig 😃 (ps. Jag har drömt långt sjukare drömmar än det 🙂)

[Tassy]
0

Fniss!

Måste passa på att berätta om en liknande dröm jag hade; jag drömde att en av mina gerbiler var på rymmen. Jag hade precis flyttat och sov på en madrass på golvet, och vaknar av att det hoppar och studsar och prasslar i sängen… slår upp ögonen och har en gerbil som står med framtassarna på min näsa! Såklart blev han skiträdd när jag vaknade och gjorde världens rivare iväg (aj!)… sen var ju vilda jakten igång! Yrvaken som jag var tänkte jag bara på att fånga honom, inte så smart att börja jaga i 190 knyck när man knappt fått upp ögonen haha 🤪 stackarn var så rädd att han klapprade tänder och tjattrade åt mig när jag väl fick fatt i honom.. Men han klarade sig helskinnad!

Men just grejen att vakna och stirra upp i två små pepparkornsögon så man såg alldeles i kors haha! 😂 "ooh shit!!!"

aekitsune
0

#8 Haha, ja drömmar är som de är, kul att kunna underhålla någon ;)

#9 Ååh så gulligt det låter! Har man inga blodtörstiga katter hemma kanske det är mer roligt att ha miljarder gerbiler springande omkring :P 

Det sjuka är att jag drömde för två dagar sedan att jag glömde alla gerbilburar öppna en natt och var livrädd att katten skulle tagit dem (alltså jag vet inte, katten är faktiskt snäll när hon träffar dem på riktigt). Men när jag hittade dem på morgonen var fyra av dem stora som extremt stora katter eller något. Alltså.. Tänk er en halv meter lång gerbil. Dem femte av dem var fortfarande normalstor, men hon hade blivit en minigris. Fråga inte, jag har ingen aning om vad som hände där… :S

_Alicia_
0

#10 HAHA, vilken dröm x)

~ Hälsningar Alicia, Hoppsan och Kiwi! ~

Alicias.nu

ttournesol.weebly.com

[Tassy]
0

Hahaha 😂

aekitsune
0

Alla borde gå på medicin, det är ganska kul ibland. Dock inte när man har mardrömmar :P Fast just nu handlar det mesta om gerbiler :P