Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 688 ggr
tindra8899
2013-11-28 06:47
0

Bråkar..eller?

Igår kväll när jag skulle sova hörde jag hur gerbilerna sprang runt jätte snabbt i buren, Molly hade gömt sig i ett hörn och pep. Till slut hittade vanilj henne och började springa mer. Det ser ut som om vanilj  typ  är dominant (det heter väll så). För hon rider på Mollys rygg och typ "jagar" henne. Jag blev väldigt orolig nu när jag vaknade då jag hörde att de fortfarande håller på och jag undrar om jag kan göra någonting?

HjärtaVila i frid Vanilj & MollyHjärta

Anne.K
2013-11-28 09:07
0

Du är säker på att båda är honor?

Vilken ålder är gerbilerna i? 

Det kan va så att den ena gerbilen försöker visa sin Dominans då de kanske inte gjort upp det innan så är det inte omöjligt att det är det som görs upp nu.

Men har du otur så kanske dom förblir instabila och du börjar hitta sår på någon eller båda gerbilerna. I sådana fall bör dom säras.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Whippetgerbilen
2013-11-28 12:37
0

Håller med #1

Men vart har du köpt dom? För om du köpte dom från djuraffär så kan dom ha tagit fel. Eller så är det så kanske att hon/han visar dominans

Dogs is my world ♥

tindra8899
2013-11-28 18:39
0

Jag har precis kommit hem, hittade inte Molly först men sen hittade jag henne BEGRAVD UNDER SPÅNET DÖD…  jag sitter här och gråter vet inte vad jag ska göra med Vanilj. kan nån ge mig tips. ska jag köpa en ny gerbil eller? Vanilj är ju trotsallt bara 1 år

Anne.K
2013-11-28 19:03
0

#3 Aj då, som jag befarade :( beklagar verkligen.

Jag personligen är av den uppfattningen att jag tycker inte det är värt risken att introducera obesläktade honor för varandra. Speciellt inte en hona som redan dödat. Risken känns för hög.

Så jag själv hade låtit den honan leva som ensamgerbil och se till att berika hennes bur med massa saker att göra och att umgås extra mycket med henne. Hon kan leva ett bra och rikt liv ändå. Jag vet att många andra kommer tycka att du ska försöka introducera en honunge. Men min personliga åsikt är att det inte är värt risken att offra ungens liv.

Disyerto
2013-11-28 21:44
0

Bara nyfiken, men fanns det tydliga tecken på lilla Molly att hon dött slagsmål?

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

tindra8899
2013-11-29 07:30
0

#4 okej jag har lagt i roliga saker i hennes bur och vart extra mycket med henne hon verkar ända rätt glad #5.inget super tydligt men Vanilj (hon som ööverlevde har något vid ögat och Molly som dog hade nåt sår eller nåt sånt men jag vet inte om hon var sjuk typ innan .

Disyerto
2013-11-29 09:42
0

Nu har jag inte tillräcklig vana med detta. Men rent logiskt tänker jag att om Molly skulle dö av betten borde det varit många eller blodspår någon stans.

Anne.K
2013-11-29 09:55
0

#7 gerbiler kan dock bita djupt, så hamnar ett enda bett tillräckligt fel så kan det nog va dödande. Men nu vet inte jag heller vilka områden Molly blivit biten på dock? Men ja, blodspår hade jag nog också väntat mig att se vid sådan situation.

Det är så svårt att svara när man inte fått se gerbilen och skadorna med egna ögon.

[Tassy]
2013-11-29 10:49
0

Kan lika gärna varit ett mindre bett som blivit infekterat också. Bettet i sig behöver inte vara dödande.

Men om man ska se logiskt som Anne säger så blir betten ibland riktigt djupa, trots att man bara er två små prickar eftersom tänderna är så smala men långa.

Disyerto
2013-11-29 10:50
0

#7 håller med, svårt att bedöma en sådan situation när man inte själv varit med.

Whippetgerbilen
2013-11-29 15:29
0

Nej vad tråkigt:(

Dogs is my world ♥

tindra8899
2013-12-01 19:13
0

okej…  när ni pratar om djupa bett menar ni det vid ögat eller det som Molly hade?

Anne.K
2013-12-01 21:02
0

Det molly hade, som kanske var det som tog livet av henne.