Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettminneslunden
Läst 2004 ggr
lollynonna
2013-11-25 21:01
0

RIP bill...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag exakt klockan fem dog min fina Bill. Han var jättesmal och insjunken runt magen. Han hade förmodligen jätteont, han kunde knappt röra sig. Så min kompis (som dom bor hos för tillfället) ringde en vi känner för att komma och ta bort honom, men han hann dö innan.😢 Men vi vet inte vad han dog av. Kvällen innan var han pigg, och lika skuttig som sin kompis. Men sen så blev han jättesjuk. Kan ni hjälpa oss att klura ut vad han dog av? Här får ni lite bilder…

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

lollynonna
2013-11-25 21:02
0

.

// Linah 

SolGerbilsidanSol

lollynonna
2013-11-25 21:02
0

.

// Linah 

SolGerbilsidanSol

lollynonna
2013-11-25 21:03
0

.

// Linah 

SolGerbilsidanSol

lollynonna
2013-11-25 21:05
0

som ni ser var han jättesmal…

// Linah 

SolGerbilsidanSol

Denna kommentar har tagits bort.
linn8
2013-11-25 21:34
0

Vad sorgligt:,( har faktiskt ingen aning vad han dog av ? Kanske mask? Ot- min förra hane dog nör jag var på klassfest…han var frisk innan men sen baraDX Ser nästan ut som om han blöder på ryggen? Eller kanske bara är jag?

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

[Tassy]
2013-11-25 21:46
0

Oj, något måste ha varit generalknas, men jag vette sjutton vad… 
Gnagare har ju otroligt hög ämnesomsättning, så jag tippar på att nånting där har blivit knas så att den blev förhöjd, men jag bara spånar hejvilt. Det är det enda jag kan komma på som kan gå så fort, och bli så extremt.

Stackars liten! 😕 Han hade nog inte gått att rädda hur man än hade gjort.

Sevgi
2013-11-25 22:03
0

Samma sak hände min förra hamster, hon mådde helt toppenbra och sen helt plötsligt hade hon "svimmat" och sen dog hon..

Några dagar senare såg vi att det var hål i en burk som innehöll diskmedel, så vi antar att hon varit på rymmen och ätit av det och sen dött utav det. Men det är bara någonting vi tror, för hon hade inte varit ute på två-tre dagar innan hon somnade in.

lollynonna
2013-11-25 22:11
0

#6 Kan du ringa in var du tycker det ser ut som han blöder? Han gjorde nog inte det, men ändå.

#7 Ja, vi såg direkt att han snart skulle dö, och det tog bara längre och längre tid mellan andningarna. Sen bara slutade han andas helt.

Den kvarvarande ska sitta i karantän 1-2 veckor, köpa nya saker, sanering av akvariet och sedan blir det att hitta ny kompis åt honom. Vi tänkte på förgiftning, men det enda som var nytt var pappret, men det är precis samma som de brukar få annars också. Men båda har ätit samma mat, gnagt på samma hus osv.😢

Bild då han var frisk…

// Linah 

SolGerbilsidanSol

lollynonna
2013-11-25 22:12
0

#8 oj, vad tråkigt😕

// Linah 

SolGerbilsidanSol

[Tassy]
2013-11-25 22:35
0

Jag tror inte det handlar om förgiftning eller någon smittsam sjukdom (gissar fortfarande), utan snarare om någon invärtes problematik, typ en tumör som rubbar ämnesomsättningen eller nåt i den stilen. Eller något knas med tarmarna eller äh, jag har faktiskt inte den blekaste! 🤔 jag vet bara att det kan gå fruktansvärt fort när det väl sker.

Gerbilles
2013-11-26 15:58
0

Men lilla gubben.. Min första tanke var att det kanske var något organ som pajat, men har ingen aning om det går så fort då. Beklagar i alla fall sorgen, vila i frid lilla Bill. 🌺

Disyerto
2013-11-26 18:32
0

Usch…det är så svårt när det går så fort. Man hinner inte riktigt säga adjö. Båda nu i frid lille Bill.

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

Bello_O
2013-11-26 18:58
0

Stackars liten:( Alltid sorgligt när djuren dör!😢

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

pyttipanna
2013-11-26 20:28
0

Vila i frid lilla Bill ❤️

Har faktiskt inte heller någon aning om vad det kan vara, men jag tror det var skönast för honom att somna in. Han såg så väldans smal ut på de där bilderna. Jag vet hur det är när ett djur går bort snabbt. Man hinner liksom inte säga hejdå ordentligt 😕

93mli
2013-11-26 23:38
0

Stackarn :( Hade han vart mager ett tag? Tänkte spontant typ njursvikt eller liknande, är väl relativt vanligt bland äldre gerbiler om jag inte missminner mig? 

Gerbiler visar ju sällan när de är sjuka så när ni upptäckte att han var sjuk så kan sjukdomsförloppet hunnit gå rätt långt… :/

Disyerto
2013-11-27 13:51
0

http://gerbilis.blogspot.se/p/sjukhuset.html
står lite om njursjukdom hos gerbil här….

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

lollynonna
2013-11-27 16:25
0

Tack❤️

#16 Nej, han var som vanligt kvällen innan, och pigg som jag vet inte vad… Sen så blev han bara jättefort jättesmal.😕

Vi kollade inte så noga på honom när han var död. De andra visste inte vad de skulle kolla efter, inte jag heller. Och jag är jätterädd för att ta på döda djur, så jag gjorde inte direkt något.

// Linah 

SolGerbilsidanSol

[Tassy]
2013-11-27 16:49
0

Det är nog inget som hade gått att se från utsidan ändå, gerbilen hade behövt obduceras för att få svar, vilket känns lite väl dramatiskt.

93mli
2013-11-27 20:16
0

#18 Jaha…har absolut ingen aning… Trist när det går så fort. :(