gerbil?!
hej! jag har två underbara gerbil-hanar !båda har varit pigga och nu har jag varit borta på klassresa och inte träffat dom på länge när jag kom hem så var en spratlig som vanligt ! :) men den anndra värkade som om den var blind! den var uppburad och man såg nästan inte ögonen ! ?
kan gerbiler bli blinda ? :(
jag älskar mina sötisar och vill inte ta bort dom om det skulle vara så
att han är blind kan man ha kvar den ändå? :(
snälla svara på detta !:( :)
MVH Emma (jag)! :)
Har gerbilen något kletigt runt ögonen? Röd runt ögonen? Äter gerbilen som han ska och dricker?
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
jag hade en väldigt gammal gerbil som ibland hade ögonen halvöppna eller nästan helt stängda, oftast var det bara ena ögat. Men det kom och gick och hon verkade inte blind alls. Sen så tror jag att gerbiler inte ser särskilt bra ändå och dom lutar sig mest på hörsel och dofter så jag tror inte den skulle lida så värst mycket om den var blind, det skulle kanske bli lite extra nojig. Men jag vet inte, det är bättre att fråga en veterinär.
Låter snarare att han är sjuk på något sätt. Uppburrad päls kan vara ett tecken på det. Hur gammal är han?
han är 4 år ! ja han äter som valigt! han är tröttare än förr! förr var han mycket piggare! men i går gosade jag med han och märkte att han hade tappat hår på magen och det var en kött-klump där ?! den var täkt med små blåsor vad betyder det?
tacksam för svar!
MVH Emma
om han är 4 år är han väldigt gammal. Det skulle kunna vara en doftkörtel tumör, en tyvärr mycket vanlig sjukdom hos äldre gerbilhanar… det skulle vara superbra om du kunde försöka ta en bild och lägga upp här, då är det mycket lättare att avgöra:)
Mvh
kika gärna in på min blogg www.ellasylvander.devote.se
Låter som en doftkörteltumör tyvärr, ja. I den åldern är en operation i princip lönlös då de dels har svårare att överleva narkosen och då de dels kanske inte lever särskilt länge till ändå. Om han sitter uppburrad och med stängda ögon låter det onekligen som att han inte mår som han ska längre. Om han lider så skulle jag ha valt att avliva så snart som möjligt, för gerbilens bästa. Kontakta gärna en veterinär.
ja men nån som vet hur mycket det kostar att åka till vetrenären och avliva med en spruta jag tänker aldrig slå ihjäl han inte nån annan heller !!!!
jag ska lägga ut en bild snart!:(
Det beror på vad det kostar. Gick till en veterinär i stockholm för att avliva men jag kunde inte säga att jag skulle avliva för det blev bara knut i halsen så jag råkade boka tid istället. Det hela kostade mig 900 kr för att avliva en gerbil. Men dit jag går nu i umeå så kostar det mig mellan 300-500. Det är mycket pengar men det tycker jag är värt det än att se gerbilen lida till döds.
Jag beklagar… Tusen styrkekramar till dig! Tassar från gerbilerna här hemma också.. :(
Med vänliga hälsningar, Dino & Honi.
:3
Edit: skickade samma meddelande 2 gånger. Sorgligt..
Med vänliga hälsningar, Dino & Honi.
:3
Vad tråkigt, beklagar! Vila i frid, styrkekramar till dig också.
Verkligen jättesorgligt, beklagar. Vila i frid! 🌺
Nån som vet vad det betyder om en gerbil dör och sen ligger med ett blodigt köttsår på höger sida?
#18 Om köttsåret uppstod efter döden, kan det vara mycket troligt att kompisen har börjat äta på den avlidne.
☻/ This is Bob. Copy and paste him
/▌ all over iFokus
/ \ so he can take over
Det är inget konstigt med att en gerbil äter av en annan när denne har gått bort. Detta gör de i naturen för att undanröja lukter som kan dra till sig rovdjur.
Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida
Vila i frid ❤️
En fråga: Du tipsade en tjej om saltsten vilet de INTE ska ha. Är det så att du gav dina gerbiler saltsten?