Rådvill!
Nu är det så att jag har haft två ensamgerbiler i ett avdelat akvarium. Hannen var såpass gammal att han fick bo själv, kändes taskigt att sätta ihop honom och utsätta honom för stress i onödan. Han dog häromveckan, hittade plutten i sitt sandbad.
I andra halva bor en halvtam tös, som förlorade sin syster, som nog var högre i rang, till katten efter att systern gnagt sig ur buren vi hade då. Hon är inte jättegammal, däremot är hon väldigt skygg, absolut inte handtam, hoppar undan om man försöker lyfta henne. När vi städar bur/akvarium så får man locka in henne i transportburen för man kan inte lyfta dit henne.
Vad sjutton ska jag göra? Jag har haft henne med sin syster sedan i våras/somras (minns inte exakt, mitt minne är väldigt kasst just nu) och hon har bott själv någon månad. Eftersom hon inte är handtam över huvud taget är det svårt för mig att hålla henne aktiverad själv, och jag kan ju ändå inte bidra med så mycket som en gerbilkompis kan.
Frågan är om jag ska leta efter små honor att sätta ihop med, eller om jag ska försöka hitta någon annan som vill ha en ensamhona på ½-1 år att sätta ihop med några andra gerbiler. Jag vet inte om jag själv har kunskaperna för att klara det på ett bra sätt, och det finns inte heller uppfödare i närheten, vad jag vet.
Hur blir en eventuell ihopsättning om hon inte ens är tam, och extremt skygg? Hon är uppe och gnager, gräver, busar osv, men gömmer sig så fort något händer, är skuttig och orolig liksom.
Jag älskar gerbiler och skulle gärna ha en flock någon gång, och i förlängningen lära mig mycket mycket mer och kanske någon gång börja med uppfödning. Så jag vill ju definitivt inte sluta med gerbiler!
Kan tilläggas att honan är från grossist, av okänt ursprung. Tydligen inte alltför stabilt beteende i hennes familj, som det verkar. Systern hennes var nästan extremt nyfiken, hoppig och småbitsk.
Hej!
Vad tråkigt med hanen som dog.
Det viktigaste för att lära sig, tycker jag är att det finns engagemang och det verkar du ha! 🙂 Därför är jag övertygad om att du klarar att sätta ihop honan med andra gerbiler om du vill det. Det finns en del artiklar om ihopsättning och sen kan du säkert få stöd från alla duktiga som finns här på gerbiler.ifokus.
#1 Jag har ju läst på lite, och har en gång tidigare gett mig på ihopsättning, som slutade med slagsmål ändå, och därefter är jag väldigt osäker. Det var rätt hemskt att se dem i en boll och att jag sedan fick sköta om ena gerbilens sår i en vecka var inte heller kul. Vet inte hur ofta jag blev biten…
Vad jag förstått är det bättre ju yngre de små är, men är ju svårt att veta med grossistdjur, och som sagt finns knappt någon uppfödare här. Men går transporten bara att ordna är det ju inget problem (och om jag i framtiden faktiskt börjar föda upp måste jag ju ändå hitta bra individer). Sambon är lite skeptisk till det här med små gnagare som "bara kostar pengar och plats" men de ger ju mycket tillbaka, så jag vill gärna ha fler! 🙂
Eftersom akvariet är avdelat, kan jag bara byta ut metallplåten som sitter där mot galler kanske, och på så vis sätta ihop?