Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettot-fiket
Läst 465 ggr
[JollyJustin]
2013-11-15 13:15
0

WHAT!

Jessicahagstrom94
2013-11-15 13:24
0

"inte behöver dricka så mycket"😮

Låter ju som att dom inte ska ha fri tillgång på vatten… dricka bör man, annars dör man🌊

[JollyJustin]
2013-11-15 13:25
0

Ja.. :O

[JollyJustin]
2013-11-15 13:26
0

Hon kallar de möss också ? Och det är hona o hane! De sa inget om kastrerad eller nått 😐

Jessicahagstrom94
2013-11-15 13:29
0

#3 Ja det är också fel, de är gerbiler, inte möss. :s

[JollyJustin]
2013-11-15 13:36
0

Sk
Ska melja henne, ska jag skriva såhär:?

Hejsan! Så att du vet är det inga möss, utan jirdar (gerbiler), de är ökendjur men de klarar inte av för stark sol i det vilda. De bor under sanden och de behöver dricka vatten. Ett tips är att ge dem fritillgång med friskt vatten för deras skull.  Får jag fråga en sak? Varför har du en hona och en hane, de är väl kastrerade?

Med vänlig hälsning // En gerbilälskare :)

Eller lät det elakt?

Jessicahagstrom94
2013-11-15 13:41
0

Nä det lät inte elakt tycker jag. :)

thea_thea
2013-11-15 13:43
0

#5 Mongolisk jird mer exakt :) Säg också att hon ska skicka en bild innan du skriver något till henne, för annars kanske hon inte vill det sen.. Vissa människor blir sura när amn rättar dom. Spela dum när du frågar om bild men inte för dum. Och kan man kastrera gerbiler utan att det är risk för att dom dör?

[JollyJustin]
2013-11-15 13:46
0

Jag vet inte riktigt. Kan ni skriva hur jag ska skriva? ^^

Skriv t.ex.  BLSNDSNFWOGJFEQIKWFHGFSKHRDJ

thea_thea
2013-11-15 13:52
0

Hej, kan du skicka en bild på buren? Med vänlig hälsning, ditt namn :) Men lägg inte ut några personuppgifter eller liknande här, det är inte okej även att det står i annonsen

Disyerto
2013-11-15 14:09
0

# Gerbil hanar går att kastrerat men det finns en risk för att gerbilen för under ingreppet ja, men likväl finns det dem som klarar ingreppet. Det är ju även möjligt att dem dem båda har satts ihop som par när dem va när honan var så pass gammal att var steril.

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

Disyerto
2013-11-15 14:12
0

Men kan hålla med om att det verkar att de inte har så stor koll när de har skrivit möss.

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

[JollyJustin]
2013-11-15 14:50
0

HMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM

fluffis
2013-11-15 15:13
2

Jag tycker också att det låter som om säljaren inte har så jättestor koll men det behöver inte betyda att djuren missköts på något vis.

Att gerbiler dricker mindre vatten än vad möss och råttor gör är inte konstigt eftersom de är ökendjur. Det står inget i texten om att djuren inte skulle behöva konstant tillgång till vatten. 

Eftersom djuren ändå ska säljas så tror jag inte att det är lönt att lägga någon energi på detta. Folk brukar inte vara villiga att lära sig saker om djur/saker som de inte är intresserade av (längre) så jag tycker att det bästa är att släppa detta.

[JollyJustin]
2013-11-15 15:27
0

Oj, försent jag skickade precis meljet. Aja!

Gerbilles
2013-11-15 15:40
1

Det står ju faktiskt inte i annonsen att gerbiler inte kräver fri tillgång till vatten, bara att dom inte dricker så mycket, vilket är sant. Sen att det är ett par med hona+hane, kan ju som sagt vara för att dom är gamla och honan är steril. Dock tycker jag man borde skriva ut åldern på dom, vilket säljaren inte gjort. 

Fast ägaren verkar ändå inte ha särskilt bra koll, tycker jag kan se en mineral- eller saltsten på bilden och som tidigare nämnt, så kallar säljaren gerbilerna för gerbilmöss, det heter ju snarare ökenmus/ökenråtta. 😛

aekitsune
2013-11-16 11:30
1

Mnja, det med vattnet stämmer ju faktiskt. De dricker inte lika mycket som många andra djur. Självklart ska de ha tillgång till friskt vatten, men det var ju inte det hon försökte säga. Hon skriver att deras bur därför inte luktar lika mycket, och det stämmer helt. Alla som haft andra gnagare vet att det är stor skillnad. Kan ju jämföra med marsvin igen, vars burar blev helt nerkissade efter bara någon dag. Det är ju för att de äter mer färska grönsaker också, som innehåller mer vatten. 

Sen att hon kallar dem möss spelar för mig ingen roll. Hon kan lika gärna kalla dem giraffbebisar om hon vill, det viktiga är att hon sköter om dem på ett bra vis.

Det jag reagerar lite på är att hon inte skriver ut att de ska ha ett bra hem, någon som bryr sig om dem eller något sådant. Själv hade jag tyckt det var det absolut viktigaste!

http://aekitsune.blogg.se