HJÄLP!
Åhh! Jag har verkligen blivit förälskad i Gerbiler.
Pappa säger att jag får välja ett djur jag ska läsa på om o få i födelsedags present ( jag fyller år 12 dec )
Ja har läst på väldigt mycket om gerbiler då jag vart sjuk denna vecka. Syrran vill ha gerbiler, pappa sa visst men mamma är problemet. Hon tycker de ser ut som råttor så det är därför.
Vi har haft hamster men hon tycker de är sötare för att de inte har råttsvans. Men asså komigen, jag vill verkligen ha gerbiler 😭
Snälla gulliga ni, hjälp mig att övertala.
Jag har berättat om de, visar gerbiler m.m
Men mamma vill ha marsvin, jag vlle det ett tag men jag har förälskat mgi i gerbiler!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Men argumetera med henne och säg om du hade fötts med svans, skulle hon lämnat dig på BB?
Hahahahaa! Tror inte det hjäkoer men ska testa, tack
Lite äckligt att ha människobarn med svans
Visa skillnaden med råttor och gerbiler. Berätta skötsel mm.
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Tack, men ja ar redan, det hjälpte inte.
Tack för tipsen, hon är svår att övertala
Visa henne söta bilder på gerbiler och förklara att svansen är pälsbeklädd. Du kan även berätta att svansen avslutas med en söt penseltofs hihi. 😊
Jag gjorde det, hon bara: Nejj, uhh! De ser ut som råttor :(
Ska göra era tips snart, tack <3333
#3 Jag tror att man brukar operera bort den när det händer :) Och sen är det ju bara en liten stump, den är ju inte hårig då ;) Fast jag har ingen aning, känner ingen som har fötts med svans :)
Åhh hon vill inte :((((( Jag vill ga gerbiler!
Annars vet jag inte vad jag ska göra, om jag bajsar på henne så blir hon sur. Vad ska jag göraaa`? 😭
Bajsar på henne?
Ne men jag skoja bara. Ett uttryck xD
Men vad ska ja gö :(((((((((((
Plugga på, klistra upp bilder på söta gerbiler i ditt rum mm. När jag ville ha gerbiler för första gången var mina föräldrar också skeptiska men jag visste att de inte uppskattade tjat, eller iallafall negativt tjat som "varför får jag inte??… Snälla? Du är jättetaskig om jag inte får..!!" Utan jag började plugga på, lånade hem böcker från biblioteket, skrev ihop ett häfte av information jag hittat på olika sidor, sen hade jag föreläsningar för dem när de var på gott humör om gerbiler då, hur bra de är och visade självklart bilder. Till slut gav de upp, de såg att jag var verkligt intresserad och att jag kunde mina saker så jag fick då kontakta en uppfödare :) detta hände när jag var 12/13 år :)
Disa, Hollywood's gerbiluppfödning
Helt ärligt, innan vi skaffade gerbiler ville jag inte ha dem för att de hade svansar! Tyckte det var obehagligt. Sambon ville ha gerbiler men när jag bestämt sa nej var de inge mer med det. Fast sen började läsa på om gerbiler, jag ändrade mig ganska snabbt ;) O nu skulle jag aldrig byta ut dem mot några svanslösa djur! Haha. Svansarna är inte alls så äckliga som jag föreställde mig, de var lite obehagligt första gången jag höll dem men sen gick det bra :)
De flesta djur har ju pälsbeklädda svansar. En annan sak är det väl med råttor och möss som inte har någon päls på svansarna. Själv är jag inte så värst förtjust i råttor och möss just för att de inte har någon päls på svansen, assosierar det lite till reptiler eftersom det ser lite ut som fjäll tycker jag…men det är ju så olika från person till person. Själv tycker jag om gerbiler och har tidigare haft katt (allergisk) men tycker inte det är någon större skillnad mellan deras svansar förutom att att kattens svans är inte lika ömtålig för beröring. Själv anser jag inte att gerbiler är det minsta lik en råtta, de har ett helt annat beteende. Lite som att anse att en hund liknar en katt eller tvärtom. Visst både råttan och gerbilen är ju en gnagare, men likväl är marsvin och kaniner det också. Finns nog inte så många som tycker att en kanin är lik en gerbil baras för att båda är gnagare, eller att en ko är samma som en häst bara för att de båda är däggdjur. Det kan ibland vara svårt att övergiva andra människor. Men det viktigaste av allt när man ska övertyga en annan människa är att visa sin förståelse, ingen blir övertygad eller känner sig villig genom att kända sig påhoppad. Pröva med att be din mamma att utveckla sitt svar, att grundligare verkligen kända efter hur hon upplever situationen. Det kan ju vara någon annan underliggande faktor son göra att hon känner som hon gör och att hennes reaktion blir att ta till med ett enklare uttryck föratt hon upplever det andra för komplext att uttrycka. Samtidigt kanske hon behöver information om råttor också för att upptäcka att just dem kanske inte heller är så läbbiga son hon tror.
Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida
Tack :(
Oj såg att det blev tokigt i en mening "Det kan ibland vara svårt att överge människor…." Självklart skulle det vara Det kan ibland vara svårt att övertala människor…. Tokigt med rättstavning på mob ibland.
Marsvin är sjukt tråkiga i jämförelse med gerbiler. Dessutom luktar de ganska mycket mer, speciellt tjejer. Buren är mycket jobbigare och ÄCKLIGARE att städa för marsvin. I början är det gulligt när de "pratar" men med tiden blir det sjukligt irriterande. De kissar på en när man har dem i knäet mer än en minut, och bajset är mycket större och äckligare. Gerbiler kan man träna att göra grejer, typ agility och sånt, men inte marsvin, i alla fall inte i samma utsträckning. Det är dyrare att ha marsvin för de äter mycket mer, speciellt den färska maten och hö går åt. Har du gerbil kan du ägna mer tid åt djuret än om du har marsvin. För med marsvinen ägnar du 90% av tiden med att städa eller fixa mat eller borsta (om den är långhårig) och sånt. Du måste liksom städa buren typ minst varannan dag, och då är den ändå helt nerkissad och äcklig. Jag hade marsvin förr, men har gått över till gerbiler, så jag vet vad jag pratar om ;D
http://aekitsune.blogg.se
Ja, innan var jag galen i marsvin. Jag gjorde så att mamma blev intresserad, hn vill ha marsvin nu. Men jag känner att det inte är djur för mig. Men du överdriver lite, honor stinker inte,bajset torkar o är onte äckligt m.m
Nu tkr jag gerbiler är bättre, men man kan lära marsvin trix också.
Nej, det är mer mys än städning. Men dina kanske var jobbigare.
Men jag måste ha gerbiler :)
Hehe….min förklaring kanske blev en aningen onödigt invecklad ;) Det jag ville uttrycka var att tricket är att övertyga en person så pass att den tänker sig att det är den som har kommit på idéen.
Jo, men marsvin kan inte lära sig så mycket som gerbiler, och de är inte lika sociala. Det luktar visst. Inte så mycket på yngre marsvin, men gamla stinker. Och bajsarna är stora, dock inte kladdiga. Men fortfarande äckliga.
Mina marsvin stökade inte ner onödigt mycket, men det blir ju äckligt i buren fortare än hos gerbiler :)
http://aekitsune.blogg.se
Ja, men jag vill inte säga negativa saker om djur xD Älskar fortfarande marsvin. Men jag MÅSTE ha gerbiler! Mamma har tröttnat på mitt tjat 😢
Ta inte illa upp, men det känns som om du håller på att göra ett impulsköp. 🤔
Det ska ta ett par månader innan man köper gerbiler, jag väntade ett halvår dels för att se till att det inte blev ett impulsköp, men även av andra orsaker.
Ge din mamma lite tid :) Om du fortfarande är lika genuint intresserad om säg, 3 månader (utan att tjata på henne) så lär hon förr eller senare märka att du faktiskt menar allvar.
Jag läser en retorikkurs och något som kallas pathos är perfekt att använda på familjen, fast gör det snyggt! Pathos handlar om att vädja till "publikens" (i det här fallet din mammas) känslor. Om du tjatar på henne som: "Snälla, kan jag inte få gerbiler? Jag skulle bli jätteglad om jag fick och jag blir ledsen om jag inte får några…" (överdrivet exempel men du förstår vitsen) o.s.v. så genomskådar hon dig och tar det som fjäsk. Om du däremot vädjar till hennes känslor på ett annat sätt så tror jag det funkar bättre. Som att även om ett par månader t.ex. skriva ner små listor med fakta om gerbiler och "glömma" dem liggandes på ditt rum, skriva ut lite bilder och tejpa upp lite diskret t.ex. vid din säng, o.s.v. Du behöver inte säga/tjata så mycket på din mamma, utan jag tror att om hon ser att du drömmer för dig själv och är genuint intresserad i tystnad, så kommer hon troligtvis tycka synd om dig, inga föräldrar vill ju neka sina barn något de är såpass intresserade av.
Lite fult retorikknep kanske men jag håller fast vid att "lida i tystnad"-metoden biter på de flesta föräldrar haha 😛 Såtillvidare att föräldrarna inte har någon riktigt bra anledning (t.ex. hälsomässiga eller ekonomiska hinder) så tror jag att de flesta föräldrar ger med sig förr eller senare. Men tålamod är det viktigaste :) Du vill ju inte att dina föräldrar ska tro att det bara är ett impulsköp.
#22 Implusköp? :O
#23 Tack så mkt. Hon säger att hon förstår hur jag känner. Hon har haft endel djur o haft djurdrömmar som jag har m.m. Men hon gillar inte råttor. Hon är från brasilien o där finns det massor av farliga råttor, ´vissa kan döda människor om de t.ex. pissar i läskflaskor m.m
Så det är därför, hon tänker på en råtta!
Men det är ju inte någr råttor, hon måste förstå det.
Idag ska vi prata om gerbiler ialafall :D (fAMILJEMÖTE)
Men de säger alltid: Inte nu, sen och så blir det inget :(