Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 1098 ggr
Gerbilles
0

Två eller tre?

Jag undrar hur det är att ha en grupp med tre individer. Eller ja, ojämnt många gerbiler överlag som bor tillsammans (hoppas ni förstår hur jag menar). 🙂

Finns det en risk att en blir utstött?

Anledningen till att jag undrar är att jag vet inte om jag ska skaffa en eller två nya kompisar till Cola. Vore ju praktiskt att skaffa två stycken, så jag inte behöver tänka på att hitta nytt sällskap åt den lille när Cola väl dör (förhoppningsvis är det ett tag kvar innan den dagen kommer). 

Vad tycker ni är bästa storleken på en flock, två eller tre individer?

thea_thea
0

Jag skulle inte våga ha tre eftersom jag är en hönsmamma, men tror det skulle gå bra :) Jag låter någon mer erfaren svara :D

[JollyJustin]
0

Säger som #1 Men annars kan du ha en gammal gerbil på sama ålder som Cola ifall du inte vill ha fler gerbiler sedan

thea_thea
0

#2 Det är väl svårare att sätta ihop vuxen+vuxen?

[JollyJustin]
0

Jag vet inte riktigt xD #3

fluffis
0

Enligt mina erfarenheter så funkar flockar på tre lika bra som två, åtminstone om de är uppväxta tillsammans. Svårigheten som jag ser det är att sätta ihop dem. Det blir ju fler som ska lära känna varandra om man vill ha tre.

Gerbilles
0

#1 Jo haha, det är jag med. 😊

Jag är inte så rädd för bråk, snarare att dom skulle frysa ut en. Dock har jag ingen aning om det är vanligt när man har en grupp med tre.

#2 Gerbiler vill jag absolut fortsätta med, så han lär inte få någon gammal gumma som sällskap. 😃 Dessutom är Cola inte så gammal, bara runt ett och ett halvt år. 

#5 Okej, men vad jag har förstått ska det inte vara så svårt att sätta ihop två yngre gerbiler med en äldre (hanar), eller?

linn8
0

Vuxen+vuxen funkar sällan. Men vuxen+unge-ar kan funka. Ja risken finns att en blir utstött. Vi satte ihop våra vuxna med en unge och det gick bra. Jag rekomenderar att inte bara köpa en ny hane, då kommer du sitta i samma sits om några år igen.

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Gerbilles
0

#7 Det är ju det, jag vill ju inte att en ska bli utstöt. Är det många som varit med om det när dom haft tre gerbiler ihop (alltså att en blivit utstöt)? Vore intressant att höra ifall det inträffar ofta. 

Om det nu är vanligt, skaffar jag nog hellre bara en gerbil till. 🙂

linn8
0

#8 min ena hane (i mitten av rangen) blev utstött i 2 månaden. Det var hemskt att se. Vi funderade på att köpa en ny hane+bur till honom men då helt plötsligt så låg dom och sov allihop i en hög^^ Tänk på att det är inte bara jobbigt för dig om nästa hane oxå blir ensam.

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Gerbilles
0

#9 Åh, va skönt att det löste sig då! 😃

Nej, jag vet, men tror inte direkt att det är så kul för hanen som blir utstött heller… 😮

panini
1

Jag tror absolut att det funkar med tre stycken utan att någon blir utstött! Jag själv hade tre honor som funkade utmärkt med varandra, och gjorde preciiis allt tillsammans. Sen är det ju så vanligt att man köper två nya ungar till äldre gerbil, och jg har inte hört någon innan som har fått en gerbil utstött. Så funkar borde det nog allt göra :)

Disyerto
0

När det handlar om hanar ska det absolut inte vara något problem. Har själv flertalet gånger haft tre hanar tillsammans och det har funkar bra.

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

Gerbilles
0

#11 Ja det verkar ju rätt vanligt att man skaffar två stycken, är nog bara jag som är en hönsmamma… Det verkar trots allt inte vara särskilt vanligt att en blir utstött. 🙂

#12 Okidoki! Blir nog två hanar till, Cola är ju dessutom en riktig myskille så han kommer nog älska att ha två småtingar att putsa och mysa med. 😃

Anne.K
0

Skaffa 2 hanungar du :). Oftast så fungerar det bra. Har själv satt ihop och har/haft just sådana grupper och alla utom 1 har fungerat utmärkt :). Så oddsen är på den positiva sidan. Hanar är lätta att ha grupper på 3.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning