Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: hälsa-sjukdomar
Läst 489 ggr
Annadelioncourt
0

Någon här som gett smärtstillande till sin gerbil?

Var hos veterinären igår igen. Han fick smärtstillande då han verkar han åt. Någon här som har erfarenhet av att ge en gerbil smärtstillande? Om gerbilen mådde bättre efter det.

Jag är rädd att han aldrig kommer bli bra igen:/

panini
0

När vi var hos veterinären så fick hon smärtstillande för katter (såklart mindre mängd) utskrivet och som skulle ges i fem dagar. Vet inte om det hjälpte men hon blev inte dålig eller något av det :)

Annadelioncourt
0

Okej hur fick ni i henne det? För det var så svårt och ge till mig tyckte jag.

panini
0

Vi gav henne det i pipett (stavning?) och i början så var det inte alls kul att bli hållen upp och ner, och dessutom få en plast grej i munnen. Men sen så var det inga problem, såklart så kan de ju "spotta ut" lite men det viktigaste är ju iallafall att de får i sig något alls ;)

Annadelioncourt
0

Ja vi har fått en pipett. Ska man hålla han upp och ner? Tyckte det var svårt o veta hur man ska hålla för still är han inte. Veterinären höll han så han stod upp o la medicin typ vid munnen så han kunde skicka själv. Men får honom inte och stå så.

panini
0

Det har jag aldrig sett en vetrenär göra, men det verkade ju smart.

Ja det är svårt att få de ligga still på rygg. Du har ingen som kan hjälpa att hålla i honom?

Annadelioncourt
0

Jo vi är två men det är tyvärr svårt ändå:/

pyttipanna
0

Oftast är man rädd för att hålla för hårt, men man måste nog ändå "ta i" lite för att få honom att ligga någorlunda stilla. Jag menar inte att du ska klämma sönder honom, men att du ska ha lite stadigare händer än vad du brukar ha när du håller i honom :)

Anne.K
0

När jag ska ge medicin till ovilliga gerbiler så håller jag dom i ett stadigt grepp i handen och placerar frambenen mellan pekfinger och långfinger och resterande fingrar håller om gerbilen runt kroppen. Det tycker jag är ett effektivt sätt då man på ett bra sätt håller gerbilen stadigt i handen och den kan inte ta sig någonstans.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning