Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 2163 ggr
Lea214
0

Ensam gerbil

För tre och ett halvt år sen (ungefär) köpte jag två små gerbilsystrar som har levt med varandra oavbrutet sen dess. Nyligen så dog den ena, och den andra är ensam kvar, och jag vet inte vad jag ska göra. Det här är första gången jag har gerbiler så det är en helt ny situation för mig.

Gerbilhonan som är kvar verkar fortfarande må bra, ca 2 dagar efter hennes systers död. Hon har energi och är fortfarande nyfiken på vad som händer runtomkring henne. Hon äter, dricker, gräver, gnager etc. men kommer det hålla i sig ifall hon förblir ensam? Jag har inte möjlighet (eller mod) till att försöka para ihop henne med en ny gerbil.

Så jag undrar vad jag borde göra nu?

Tacksam för all hjälp.

[FridaGenborg]
0

Ledsen för förlusten av den ena gerbilen!

Min gerbil blev också ensam när den andra dog och det var inga problem, jag hade kvar honom i flera år. Du får se efter hur hon mår framöver av att vara ensam men jag tror inte att det kommer vara några problem :)

Anne.K
0

eftersom din hona är såpass gammal så kan du prova att ha henne ensam och bara ge henne mycket mer av din uppmärksamhet istället.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

moawi
0

Hade din hona haft kanske ett par år kvar att leva så hade det inte varit rättvist mot henne att låta henne vara ensam resten av livet eftersom gerbiler är mycket sociala & mår bra av att leva i flock, precis som människor. Men eftersom din hona är såpass gammal att hon kanske inte har sådär jättelång tid kvar att leva så går det också bra att låta henne vara ensam sista tiden som redan nämnts :) Med lite extra uppmärksamhet (och kanske en extra godisbit då och då 😉) så kommer hon ändå att få en bra sista tid i livet.

Lea214
0

Tack så hemskt mycket för alla svar. Jag ska se till att hon får ett bra sista tid i livet. Ni har alla vart till stor hjälp. :)

Bengan22
0

Har alltid haft min gerbil ensam för det är de enda hon trivs med och hon är hur social o mysig som helst o älskar livet! 🙂

[EmmaPemma1]
2

#5 du vet väl att du bryter mot lagen när du har henne ensam? Och hur kan du veta att hon trivs så bra av att vara ensam, när du ändå aldrig har haft henne tillsammans med en kompis? Dessutom hör inte att gerbilen är social och mysig ihop med att gerbilen är ensam, att gerbiler är ensamma har ingen effekt av att dom är mindre sociala och mysiga. Hoppas du förstår vad jag menar Bengan22.

Bengan22
3

#6 Har alltså prövat med 2 andra gerbiler men det har inte funkat så därför har jag alltid haft henne ensam. Så klart har jag prövat! Eftersom jag inte ville att hon skulle vara ensam hela dagarna när jag är i skolan men det funkade uppenbarligen inte? Tror gerbiler blir socialare om de är ensamma, det blir ju att man håller på mer med just bara den då. 🙂

[EmmaPemma1]
1

#7 jaha okej! Då förstår jag, då förstår jag varför det inte funkar :) Fast du kanske bara inte gjorde ordentligt bra ihopsättningar… Men det ska vi inte diskutera nu ;) Och såklart ja, dem blir ju mer sociala om man håller på med mer. :)

Bengan22
0

#8 Jaaa, de var ju inte jag som satt ihop de utan de som hade henne innan. Blev lite rädd när de sa att hon hade dödat ena gerbilen och skadat den andra kraftigt, själv gick hon ut med en bruten svans..😮Men älskar min lilla boll ❤️

Anne.K
0

#9 vet du om det var vuxna gerbiler eller ungar de försökte sätta ihop henne med? Förlåt TS för OT.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Bengan22
0

#10 Då var min gerbil en unge så då prövades hon med en annan unge men sen sattes hon in hos en äldre men de funkade inte heller..😮