Bur till gerbil
Hej! Jag har en liten fråga angående bur till gerbiler, då jag funderar på att skaffa två då den var hyfffsat allegivänliga och så. Buren som ni ser på bilden är den bra för gerbiler? Jag läste på internet att man inte ska ha galler till gerbilerna, men när jag sökte på burar till gerbiler på google så kommer det för de mesta upp burar som på bilden. Jag skulle helst inte vilja ha ett akvarium till gerbilerna (om jag nu skaffar). Om denna bur inte är alls bra vad för sorts bur skulle ni rekomendera att skaffa?
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Hej!
Jag har haft gerbiler i många år, men har inte skrivit här på länge…
Den buren är inte att rekomendera, då gerbilerna kan skada sig på gallerdelen..
Det bästa är ett akvarium eller liknande hemmagjord bur.. Fördelen med en hemmagjord är 1. man kan anpassa storleken helt efter egna önskemål 2. man kan göra så det blir bättre ventilation än i ett akvarium.
En billig bur är också IKEAs 130-liters samlor..
Som #1 dom kan skada sig tex fastna med en tass.
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Kolla efter sånna här burar istället 🙂
http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/musburar/279185
~Some of my best friends, never say a word to me~ 
#3 okej, den var ändå väldigt snygg den buren :)
Jag skulle nog vilja ha en liten högre bur så att man kan göra olika hyllplan. Tänkte mig nåt i stilen som på bilden (alltså i höjd) men vet nån av er om det finns sånna bur som har plexiglas/glas och har olika hyllplan eller kommer jag få typ köpa ett akvarie och sätta in egna hyllplan?
Buren på bilden är en sådan jag äger men jag har tagit bort övervåningen då dom fick sår under nosen av att dom har gnagt på gallret.
Vad har du istället för gallret? Är den fortfarande lika hög?
Hej!
Smådjursterrarie, med glashyllor:
http://www.gnagarboden.se/gerbil/burar--terrarier-c-262-1.aspx
Kanske är något sådant som du letar efter? :)
#5 Den buren skulle jag absolut inte rekomendera! Galler är ett stort NEJ! De kan fastna med svans och tassra och de kan även bli gallergnagare, så att de bli beroende att gnaga på gallret! Enda gången man bör använda något sorts galler är till ihopsättningar.
Hyllor skulle jag inte heller rekomendera (inte höga iallafall). Vad jag har märkt och som jag sett i gamla trådar så har gerbiler ingen höjdkänsla. De kan falla och skada sig!
Jag skulle rekomendera akvarium eller en 130L- samla låda från IKEA. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S49871676/#/S69903214
Varför ville du inte ha ett akvarium? :)
Nej, jag vet att man inte ska ha galler till gerbiler. Tänkte mer på höjden på den buren om det fanns nått liknade som inte hade galler.
Haha, vet inte varför jag helt inte ville ha akvarie. Jag har helt ändra åsikt om det när jag nyss såg denna inredning till gerbiler som en person som går/gick på min skola har gjort. http://gerbiler.ifokus.se/discussions/4f368462d3b4fd5c5500407d-projektarbete-gerbilbur
Blev jätte sugen på att bygga en liknade fast med bara gångar till. Ska ha byggvecka (som det heter) vecka 49. Så har helt ändrat mig vill nog ha ett akvarium nu. 😃
om det var mig du frågade så har jag kvar gallret men dom kan inte nå upp till det. så nu är det mer som bara ett akvarium
Buren i #0 tycker jag inte du ska skaffa, eftersom de är galler som gerbilerna kan skada sig på och sen har jag för mig att dom är ganska små. Bättre att skaffa ett akvarium eller en samla låda på 130 l från ikea istället, har själv en samla och den tycker jag är väldigt bra, gerbilerna gnager inte på platsen heller :)
#10 Ja men vad roligt att du har ändrat dig, den inredningen är såå cool! ;) Akvarium är det absolut bästa tycker jag att ha :)
Förlåt om jag frågar lite mycket, men har aldrig haft nått husdjur förut då min bror är pälsallergiker (mest mot katter då) och så vill jag att dem ska ha det så bra som möjligt.
Men jag hitta detta terrarium på zoo.se och den har dem måtten jag skulle vilja ha. Den är 80x45x50cm, vad tycker ni om denna? är måtten bra för 2st gerbiler?
#14 nackdelen med terrarium är att man oftast inte får plats med den spånmängd som man helst vill ha till gerbiler. Eftersom direkt man öppnar terrariedörrarna så ramlar det ut spån. Bättre att satsa på ett akvarium på ca 100 liter istället.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#15 vad är måtten på ett 100 liters akvarium (ungefär)?
#16 jag har en samla som är 78x56x44 och den är 130 l, så lite mindre tror jag :)
#16 Typ 60x45x40 (det blir 108 l). 🙂
De vanligaste akvarierna runt 100L har måtten 80x35x40.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_