Dom naffsar på gallret!
Mina två gerbiler Missy å Lucifer har alltid haft ett konstigt behov av att tugga på gallret till buren eller sitta i en hörna och "Springa" mor plastväggen som om de var ett rullband. Jag har inte så mycket för dom att leka med, har försökt med en hamster boll eller hjul som dom kan springa i men dom verkar inte bry sig. Har haft dom i ett år snart och det blir en hel del sömnlösa nätter med allt oljud. Något tips på att få dom att sluta? Eller något annat som kan sysselsätta dom som inte för massa oljud?
Jag skulle rekommendera att du byter ut gallerburen mot ett akvarium eller en SAMLA från IKEA och har massa spån i buren. Det du beskriver är sk stereotypiska beteenden som uppstår, det kan du läsa mer om i äldre trådar. Genom att ha mer spån och kartonger med mera som gör att gerbilerna får utlopp för sina naturliga instinkter som att gnaga och gräva. Till sist, ta bort hjulet. Låt de få komma ut och springa istället, ex i en rasthage eller på sängen
Disa, Hollywood's gerbiluppfödning
Gerbiler har också en förmåga att låta lite i "skymningen" alltså när du precis släckt lampan, du kan försöka att mata dem någon timme innan du själv ska sova då hinner de äta och springa av sig och är trötta samtidigt som dig och är iallafall tysta när du själv ska somna, det funkar iallafall för mig. Sen sover gerbiler i omgångar under dygnet och de kommer låta någon gång under natten men det får man stå ut med, de är inte som hamstrar som är nattdjur och sover hela dagen. Annars kan du ju ställa dem i ett annat rum under natten.
Införskaffa en plastlåda till dom så ska du se att det ordnar sig. Och ett ordentligt lager med spån.
För det första så måste du så fort som möjligt ta ut salt/mineralstenen. Den skadar gerbilens njurar och mage, den gör inge nytta kort sagt.
Byt till en SAMLA låda från Ikea eller ett akvarium. Du måste även ha mycket mer inredning och kartonger/annat skoj till dina gerbiler.
Sen så är tipsen i #2 bra mot gallergnaget.
Du bör nog kanske läsa igenom dem flesta artiklarna om gerbiler, speciellt artiklarna "Inredning till buren", "Såhär kan vi bo" och även "Hur bra är springhjul egentligen?"
Länk till artikellistan:
http://gerbiler.ifokus.se/articles/4ebe99ee88f4722a70006c29-artikellistan?discussions-1
Länk till SAMLA lådan:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S69903214/
Vill absolut inte verka sur eller så, jag vill bara hjälpa dig 🙂
Jag fick ett annat förslag om att klä in burens galler invändit med någon form av plast, är det bra eller dåligt?
Jag slängde även bort saltstenen! Då det var min systers förslag att köpa det för hon själv har råtta, fast jag sagt tusen gånger att råttor å gerbiler inte är samma. Jag glömde säga att jag brukar ha kartonger å liknande i buren som dom gnagar på samt en klätterställning lite högra upp i buren som dom kan äta lite solrosfrön och frukt. dom har även ett hus gjort av trä. Själv tycker jag att buren är större på höjden än på bredden, det är en gammal fågelbur.
#5 En SAMLA/akvarium fyller flera funktioner än att undvika gerbilerna att tugga på galler som kan vara skadligt, det ger dina gerbiler möjlighet att gräva i mer spån vilket inte att klä din bur i plast skulle lösa. Jättebra att du ger dina gerbiler kartonger, de uppskattar också grenar som gnagunderhållning om du har den möjligheten :)
Om du blir orolig för att det kommer bli dyrt med så mycket spån (10-20cm) så kan jag rekommendera Granngårdens spån. Det kostar ca. 70kr och man får så det räcker i ett halvår typ. Dessutom behöver man inte städa buren så ofta när man har mer spån. Det räcker med en gång i månaden :)