Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettot-fiket
Läst 1420 ggr
gunils
0

Flying Saucer springplatta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vill ha er åsikt om Flying Saucer springplatta/tefatshjulen som finns för hamstrar och råttor mm. De är i plast i 3 olika storlekar.

Är det något för gerbiler?

Gerbiler ska ju inte ha vanliga springhjul, kan det här vara ett alternativ som är bättre för deras ryggar?

Bifogar en bild som är hämtad på http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burtillbehor/hamsterhjul/279211

CaptainBunchie
0

Nej säger jag. Plast över huvud taget har inte hemma i gerbilburar (eller hos gnagare öht) då de gnager så fruktansvärt. Iallafall inte permanent (man kan sätta in den, men om man ser att de börjar gnaga på den borde man ta bort den).

Däremot är det ju helt klart bättre än hjul.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

panini
1

Om man vill ha det hjulet så skall man ha det i den största storleken ;) Och den bör inte vara i buren hela tiden utan kanske en timme, och så får man hålla koll så att de inte gnager på den. Super viktigt! Eller så tycker jag att den passar bättre i en lekhage ;)

fluffis
0

Jag testade det men det var inte så poppis. De ville hellre klättra på det 🙂 Sen började de gnaga på det och sen tog jag ut det.

Anne.K
0

en annan sak att tänka på när det gäller dessa är att man inte låter gerbilerna använda dessa för ofta då de hela tiden springer i en böjd form fast åt sidan istället. Och det känns ju inte heller så hälsosamt för deras kroppshållning. Men använder man dessa enbart i rasthagen t.ex. så bör det nog va lugnt så länge man begränsar användandet. En del kan även utveckla beroende om de får använda hjul/tefat för mycket.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

gunils
0

Tack för era svar. Min egen erfarenhet av plastsaker är att gerbilerna gärna gnager på sakerna så jag har slutat att ha plastsaker.

KnasigaEllinor
0

köpte en, satte ner i buren, ena gerbilen sprang fram, undersökte, tog tag i den och drog ner den. jag satte tillbaka den, men han fortsatte att dra ner den och isär den, den ville de inte ha :)