Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 3595 ggr
marike
7

ANMÄLA DJURAFFÄR - Hur?

Hej!

I onsdags var jag inne på Arken Zoo i Karlstad för att kolla på gerbiler (ska ej köpa från djuraffär, ville bara kolla). Sist jag var där så bodde gerbilerna i en gallerbur, inte tillräckligt med spån osv, men hade ett stort sandbad.
Nu har dom bytt ut gallerburen mot ett akvarium, vilket är jättebra och de hade mer bottenströ, men inte tillräckligt för att gräva gångar. Tyvärr fanns det varken sanbad eller ett hus att krypa in i. Tyckte så synd om dom.

Har läst i L80 och vad jag har förstått så brister det på flera paragrafer:

Kap 4. 12§ Ett förvaringsutrymme ska innehålla inredningsmaterial, som ger de klättermöjligheter, grävmöjligheter, viloplatser, och gömställen samt bad-, sim- och dykmöjligheter, som varje djurart behöver för att kunna utöva sitt naturliga beteende.

Kap 8. 3§ Kaniner och gnagare ska ha tillgång till gnagmaterial.

Kap 8. 13§ Guldhamstrar, dvärghamstrar, gerbiler, taggmöss, chinchillor och degusråttor ska ha en bolåda med tak eller bohåla med rent och torrt bomaterial. Detta gäller även dräktiga kaninhonor från och med en vecka före beräknad förlossning till minst fyra veckor därefter. Om flera djur hålls tillsammans ska det finnas bolådor eller bohålor i sådan omfattning att de kan utnyttjas av alla djur samtidigt utan att konkurrens eller aggressivitet uppstår.

Kap 8. 15§ Gerbiler ska ha ett gångsystem av rör eller liknande, eller sådant bottenmaterial som de kan gräva gångar i.

Kap 8. 16§ Gerbiler, chinchillor och degusråttor ska ha ren och finkornig sand för pälsvårdande sandbad. 

Ska åka dit igen på måndag eller tisdag (har inte mmöjlighet tidigare än så) och kolla hur dom har det då, ifall det är likadant ska jag prata med personalen och fråga varför det är som det är. Tänkte ta med utskrifter ifrån L80 som jag kan styrka det jag säger med. Hoppas på att dom förbättrar det då.

**Till denna långa text kommer också en fråga: Hur går man tillväga för att anmäla en djuraffär? 

**Hoppas någon orkat läsa detta eller i alla fall svara på min fråga!

/Marike

Zakarias
0

Är nog bättre att du pratar med dem. Och sen om det inte blir någon förändring sp kan du ju anmäla, om man nu kan det.

Itchy
0

You can't spell Bitchy without Itchy

Hanna
6

Har för ont i huvudet för att läsa allt just nu. Men jag har sedan länge bojkottat Arken i Karlstad. Om du skickar ett PM till mig så kanske även jag kan åka dit och kika och slänga iväg en anmälan. Då har jag fler anledningar än förut att göra det.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Tsunamis
4

Ingen djuraffär jag varit in i (jag har varit i väldigt många iom. min utbildning) ingen har haft tillräckligt med spån för dem att göra gångar i. Jag har inte koll i dagsläget men jag gissar att zoohandel har dispens eller rör sig i någon gråzon med tanke på att djuren bör vara synliga för försäljning. Ha bottenmaterial som *är* grävbart har de ju. Lagarna säger inte hur mycket spånmängd(cm) det ska vara eller hur? Lagarna är tolkningsbara tyvärr.

Som du också skrev så kan du däremot anmärka till dem att de saknar sand och hus. Men det är bättre att du själv pratar med dem om det.

Nej jag försvarar dem inte men jag försöker förklara att visst kan du anmäla om det känns bättre för dig men du kommer ingen vart med det. Deras djuraffär är inte unik.

MvH  Tsunamis

panini
1

Var har du hittat alla lagarna? Är det en bok eller sida på nätet eller liknande?

marike
0

Ja, som sagt så har jag tänkt prata med dom, tror ej jag kommer anmäla eftersom jag vet att det inte kommer leda till något. Frågan kom mer ifrån nyfikenhet än att jag faktiskt ska göra det.

Hittade lagarna på jordbruksverket hemsida.

Ilya
4

#4 "Lagarna säger inte hur mycket spånmängd(cm) det ska vara eller hur? Lagarna är tolkningsbara tyvärr."

Nej, det står inte spånmängd i cm, dock står det att gerbiler ska ha grävmöjligheter och det får dom ej om det är ett tunt bottenströ lager..

Tsunamis
2

#7 grävmöjligheter har de iom. att spån *är* grävbart. Du kan inte fälla någon djuraffär på den grunden. Tyvärr. 😕

MvH  Tsunamis

fridooow99
0

jag var inne i en arken zoo butik och jag tycker inte dom sköter sina smådjur så bra vad kan man göra

[Hamster 4 ever]
1

kom gärna in till oss på djurskydd.ifokus.se

där finns en artikel om hur man anmäler

GerbilenDino
0

Läst någon artikel på Råttor iFokus, men kan inte hitta den nu :/

Med vänliga hälsningar, Dino & Honi.

:3

Emmetem
0

Var själv inne där för några månader sedan. Då hade råttorna hö. Usch, nej Arken Zoo i Karlstad tycker inte jag om.

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Dominic340
0

när jag skulle köpa marsvin där (som tonåring då) så sa personalen att uppfödaren sagt att marsvinshonor inte kunde vara två/fler för då slogs dom när dom blivit könsmogna så dom sålde bara en hona till köpare å inte 2 eller fler!!! :( 

Men det stämmer ju inte eftersom marsvin e flockdjur ska de leva minst 2 eller fler så jag ringde till SMF(som jag var medlem i/Svenska marsvinsföreningen) Snacka om inkompetent personal! Å dom ska jobba i en djuraffär!

Å undra ifall de inte kunde ta ett "besök" å prata med dom, hon som jag pratade med sa att dom skulle göra det om dom nu gjorde det vet jag inte men jag hoppas det! för marsvinens skull

Kolla in min nya blogg som handlar om mig och min hamster Willy The Killer

http://willy-the-killer.bloggplatsen.se/

jossa5
1

Man kan, har jag läst, först prata med dom. Och om inte det funkar så kan man ta kontakt med Arkens huvudkontor och berätta hur det är, så kan dom försöka påverka butiken som är dålig.

Sen om inte det hjälper så finns det ju inte så mycket att göra än anmäla.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Erik_K
0

Jag tror att dom har despans under typen "Tillfällig förvaring" och behöver inte uppfylla de krav som ställs på långvarigt förvar eller permanent boende. Men det är ingen ursäkt att inte ha fullgod miljö ändå, men en möjlig förklaring. :)

Sevgi
0

Min gerbil var i djuraffären i nästan ETT ÅR innan jag i stort sett fick honom gratis, för att de tyckte synd om honom som varit fast där så länge. Han bodde i ett gerbilarium, med mycket spån och hus, däremot bara sandbad ibland. Ändå bra för att vara i en djuraffär.

Även om det bara är tänkt att de ska vara där tillfälliga stunder tills de får nytt hem så ser man ju här hur det kan sluta. Vilken tur för min gerbil att de i alla fall halvmåttligt tillfredsställde hans naturliga behov!

marathos
0

Hur har de andra djuren det på Arken Zoo i Karlstad? Kaniner, fåglar, hamstrar, råttor osv?

Hanna
0

#17 Reptilerna är under all kritik skulle jag vilja säga. I alla fall sist de hade inne. Vill nog påstå att mössen och kaninerna har det dugligt. Minns tyvärr inte hur fåglarna har det.

Nu har de infört förbud mot fotografering vilket jag inte sett förut.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

TheGerbil96
0

Det är typ samma sak som på djurkompaniet i karlskrona och i Kalmar… Där har dom inga sandbad och o vissa burar har dom bara en gerbil…. Knappt något spån.. Men hus och hälsa får dom..