Sätta ihop gerbiler
Nu i helgen ska jag hämta en kompis till min kille, han blir 1 i december och ska sättas ihop md en unge. Tidigare hade han en kompis men de fick skiljas åt då de rök ihop (Vet ej vilken av de det var som började) och jag vill inte att min gerbil ska vara ensam, och därför vill jag att ihopparningen funkar så bra som möjligt!
Här är vad jag tänkt mig:
Dela upp buren så den nya får en liten egen del (Tips på något jag kan dela upp med? Har en SAMLA)
Byta lite av deras saker så deras luktar går över till varandra, så kanske inte lukten blir så främmande när de väl får mötas?
Kommer låta dem mötas i badkaret tror jag, då det är fritt från lukter och mycket lättare att sära på IFALL de bråkar så dem rullar runt tillsammans
Fler idéer?
Låt dom inte mötas i badkaret. Då försvinner hela vitsen med lukterna. Introduceringen ska ske i en delad bur där båda har sina gemensamma lukter. Du kan dela av din samla med ett metallnät enellan så att dom hela tiden ser varandra och kan nosa på varandra utan att kunna skada varandra. Och så ska man byta sida på dom några gånger om dagen så att de får varandras lukter. Sedan någon dag när allt verkar lugnt mellan dom så tar man bort nätet som delat av buren och låter dom få träffas på riktigt. Eftersom det handlar om en vuxen hane och en bebishane så kommer det troligen fungera fint när nätet lyfts bort. :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#1 okej, ska bli! Tack för svar! :)
Jag är ingen expert, men när jag gjorde så med mina gerbiler hade jag kvar deras hus i buren. Det blev INTE bra för den äldsta vaktade det ena huset som bara den. Hon låg vid öppningen och tryckte, och när den andra kom i närheten jagade hon iväg henne. De slogs inte eller så, men de blev heller inte vänner. Så mitt tips är att ta ut allt som kan betraktas som revir, och istället ha mycket kartonger och sånt :)
Vi hade dem åtskilda i över en vecka, och de fick byta plats tre gånger om dagen. Nu är de jättebra vänner!
http://aekitsune.blogg.se
#3 Jaha! Men honor är väl svårare att sätta ihop än hanar också har jag för mig? Men absolut värt att tänka på! Det låter ju klokt, så jag tar ut husen i början. Hur gamla var dina förresten?
Sandbadet undrar jag, ska jag byta varje gång som den andra rullat i den eller ska dem få ha samma?
Jo, jag har läst att honor ska vara svårare än hanar, men det skadar aldrig att ta det säkra före det osäkra :) Mina var ca 3-4 månader. Trodde inte de var könsmogna, men de hade tydligen problem ändå.
Jag hade samma sandbad till dem. Alltså det var ett sandbad på varje sida, men när gerbilerna bytte sida fick de ju "den andres" sandbad. Så de rullade sig i samma sand som den förre hade haft.
Jag fick förslag från en som fött upp kaniner att man kan spraya lite parfym på händerna en stund innan man plockar upp gerbilerna innan de träffas, för då luktar de samma sak. Jag gjorde inte det, men det kanske är ett bra förslag :)
http://aekitsune.blogg.se