Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: burar-inredning
LĂ€st 356 ggr
01Gerbil01
2013-11-01 20:34
0

behöver tips

Hej 😂

Jag undrar vad ni anvÀnder nÀr ni stÀdar era burar till era gerbiler

FrÄgor

Vad anvÀnder ni som dödar bakterier eller anvÀnder ni inget?

Ifall ja, var brukar ni köpa det?

Vilket spÄn anvÀnder ni? ( för nÄgra sÀger att vissa spÄn Àr farligt, stÀmmer det? )

Det Ă€r nĂ„gra frĂ„gor och jag hoppas att jag fĂ„r svar. 😃

[babsaan]
2013-11-02 01:26
0

Jag har inget bakteriedödandemedel men diskar skÄlar/bad osv med vanligt diskmedel eftersom gerbilerna och hamstrarna brukar fÄ ''lÄna'' varandras saker.

Kör pÄ dammfritt spÄn frÄn djuraffÀren och ibland fÄr dom Àven lite alspÄn.

aekitsune
2013-11-02 10:46
0

Vanligt spĂ„n frĂ„n djuraffĂ€rer funkar jĂ€ttebra för vĂ„ra gerbiler, men en del kan vara allergiska mot spĂ„n frĂ„n barrtrĂ€d (det finns i artikel-listan, jag tror Moiz har skrivit den). 

Diskmedel fungerar jĂ€ttebra för stĂ€dning av buren, men leksaker av trĂ€ och sĂ„nt kan man koka i vatten för att döda bakterier. 

Bakteriedödande medel innehÄller ju ofta sprit, sÄ anvÀnder man det mÄste man vara jÀttenoga med att tvÀtta ur och vÀdra buren innan gerbilerna fÄr komma in igen, sÄ jag skulle nog inte föreslÄ det. Bakterier Àr mycket enklare att fÄ bort Àn mÄnga tror. Det Àr t.ex. ganska liten risk att de vÀxer pÄ glaset eller gallret. FÄr man bara bort allt spÄn och sÄnt kan man rÀkna buren som ganska sÀker :)

Jag har pluggat mikrobiologi i tvÄ Är, sÄ Àr det nÄgon som har frÄgor om bakterier Àr det bara att höra av sig! :)

http://aekitsune.blogg.se

aekitsune
2013-11-02 10:51
0

Kan tillÀgga att man kan sterilisera saker pÄ lite olika vis:

1. Autoklavering. DÄ kokar man saken i 120 grader. De flesta bakterier har ett temperaturintervall pÄ ca 30 grader som de kan leva inom. AlltsÄ, kan de leva i rumstemperatur (20 grader) överlever de inte temperaturer över 50 grader, eller under -10.. osv ^^,

2. UV-ljus, kanske svÄrt att fÄ tag pÄ, men annars kan man ta en uv-ljus-lampa och lysa ner i terrariet (utan gerbiler i sÄ klart).
3. Torka med sprit 70%. Är det mer Ă€n 70% etanol i dödar det inte bakterierna. Men som sagt, det blir ingen bra miljö för gerbilerna om det lĂ€mnas kvar rester. Jag skulle undvika det sĂ„ mycket som möjligt.

http://aekitsune.blogg.se