Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: allmänt-om-gerbiler
Läst 312 ggr
jossa5
0

Konstigt med rekommendationer i olika länder

Hejhej,

Måste bara säga att det är konstigt vad olika länder, och människor kan rekommendera.

Jag är medlem på ett engelskt hamsterforum, och så kom det upp en tråd där det var en människa som frågade om gerbiler ska ha hjul.
Givetvis svarade jag att det inte ska behövas, för dom kan skada sin svans och sen är det bättre att dom får komma ut i en hage och springa av sig där.

Tråden i fråga hade fått fler svar nu på morgonen när jag kollade. Många svarade att det går så bra, se bara till att ha ett "helt" hjul, dvs inte med gallerbotten eller bara pinnar.
En kvinna sa tom att hon haft gerbiler i 50 år, och haft hjul till alla sina! :o

Tycker att det är så konstigt att det är så olika, när vi ändå är ganska lika länder. Det bästa vore ju om man kunde göra samma rekommendationer i hela världen.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Tsunamis
2

Storlek på bur/akvarium är något som skiljer sig enormt utomlands också. 75L är rekommenderade storleken på bur i USA det var ganska länge folk hade gerbiler på bara 40L 😕 Jag menar, jag tycker inte gerbiler behöver 300L för man kan gott ha dem på 100L och få hyfsat tama djur plus ha dem ute i rasthage men 40L är ju bara sorgligt.

Problemet är ju alla dessa som ju 'haft gerbiler i 50 år' och vägrar ta till sig nya fakta. Alla som i sin tur får sin info från sånna personer har ju ingen anledning att misstro på det de säger heller. Det är tyvärr ganska mänskligt att tänka på det sättet men ibland tycker man ju folk borde åtminstonde försöka tänka lite mer. Det är ju så olika hur man tänker i olika länder också. Vissa tror ju benhårt på djuraffärer eller dessa 'haft gerbiler i 50år'-personer. Vi i Sverige har mer av det tänket att ifrågasätta och vilja tänka själva. Det är faktiskt inte särskilt vanligt.

MvH  Tsunamis

fluffis
0

Jag tycker inte det är konstigt att det finns olika uppfattningar i olika länder. Det är bara runt de senaste ca 15 åren som gemene man har haft Internet och innan dess var det inte alls lika lätt att kommunicera. 15 år är inte så mycket i det stora hela.

Det skiljer inte bara mellan länder utan det kan finnas skilda uppfattningar i ett land också. Det kan till och med skilja från forum till forum. Om t.ex. en person på gerbiler.ifokus kommer på en grej som flera andra tycker är vettigt så anammas just den grejen och blir standard i det forumet men det kan ta lång tid innan det sprids vidare om det ens någonsin görs det. Nu är kanske inte just gerbiler så stort att det finns massa olika forum och uppfattningar så det var kanske ett dåligt exempel men jag hoppas att ni förstår vad jag menar 🙂

Vi i Sverige har ju Jordbruksverket som har en massa regler om djurhållning baserat på djurskyddslagen. Andra länder har sina myndigheter som har sina regler, eller inga alls kanske.

Tsunamis
0

#2 nä det är inte konstigt det är ganska mänskligt att synen på djur och synen på information skiljer sig på det sättet. Våra smådjur är ju också väldigt tåliga och kan till synes må 'bra' på 40-50L utrymme/gallerbur/med hjul även om vi skulle bli chockade över någonting sådant. Jag tycker man bör i ett sånt läge vara tålmodig och försöka ge sin bild av det hela på ett sansat sätt. Ingen tar till sig info från någon som påpekar något på ett otrevligt sätt heller.

Precis som du säger så har de allra flesta länder inga djurlagar alls faktiskt, till skillnad från oss i Sverige som har dem men ganska knappa.

MvH  Tsunamis