Etikettgerbilen-som-husdjur
Läst 20013 ggr
[Jessica_91]
2012-09-30, 16:07

Lär känna dina gerbiler

Här är lite tips på aktiviteter du och dina gerbiler kan ägna er åt för att lära känna varandra bättre!

- Göra gerbilerna handtama

Det här är den mest grundläggande träningen för att du enkelt ska kunna hantera dina gerbiler. Beroende på en gerbils ålder, tidigare erfarenheter och även gener så kan det vara olika lätt att få den handtam. Viktigt är att komma ihåg att handtam inte innebär att gerbilerna vill sitta och mysa i dina händer eller hoppa upp varje gång du sträcker fram en hand. Att gerbilerna är handtama innebär att de är bekväma med dina händer och inte blir rädda när du lyfter dem eller håller i dem för att göra en hälsokontroll.

När du först får hem gerbilerna så är det bra om de får vara ifred ett tag så att de hinner lära känna sitt nya hem. Det är inte bara buren och inredningen som är ny utan även dofterna och ljuden.
Oavsett hur lång tid du väljer att låta gerbilerna vara ifred så är det extremt viktigt i den här fasen att inte skrämma nykomlingarna genom att jaga efter dem i buren. Det kan göra att hela processen tar mycket längre tid eftersom att deras första intryck av dig då blir att du är läskig.

När du väl känner att det är dags att börja göra gerbilerna handtama så är godis det bästa sättet att belöna de små. Du kan plocka ur extra goda frön och nötter ur deras foder, då får de enbart godbitarna när du tränar dem. Eller så köper du lite godis helt enkelt. Du kommer märka själv vilket godis som är mest populärt, kanske är det frön eller nötter eller torkad frukt eller färska grönsaker. Tänk bara på att frön och nötter är feta, all frukt innehåller socker (även torkad) och färskmat som frukt, grönsaker och kött ska inte ges mer än ett par gånger i veckan. För mycket färskmat kan leda till diarré. Så allt godis ska ges med måtta.

• Sätt dig bekvämt bredvid gerbilernas bur och lägg ner ena handen med något gott i. Dela gärna godbitarna i mindre delar, då måste de spendera mer tid i din hand. I början tar de flesta gerbiler bara godbiten och springer iväg för att äta upp den i ett hus eller en tunnel. Enligt min erfarenhet så är det större chans att gerbilerna stannar om godbitarna är små. Hirs t.ex har funkat väldigt bra här, små bitar av nötter/frön samlar de lätt ihop i munnen och springer iväg med men hirs har inte mina samlat ihop på samma sätt.

Bara för att godiset tagit slut så betyder det inte att du inte kan lära känna dina gerbiler. Du kan t.ex gräva runt lite med fingrarna i spånet, riva sönder lite toapapper eller plocka upp mat från spånet som du lägger tillbaka i matskålen (om du har en).
    Prata och rör dig lugnt så att du inte råkar skrämma de små. 

Försök att göra det här flera gånger under dagen, det är bättre med flera korta stunder än ett enda tillfälle.

_
Gimli och Ikaros mumsar på hirs

_

• När dina gerbiler slutat springa iväg med godbitarna och blivit mer modiga så kan du lyfta upp dem några centimeter i luften medan de sitter i din hand och äter. I början kan du lyfta de någon sekund och sedan sätta ner handen igen. Gerbilerna kanske hoppar ner när du börjar lyfta men de kommer vänja sig om du fortsätter träna med dem.
    Allteftersom att de vänjer sig så kan du lyfta dem högre, se bara till att du tar det i gerbilernas takt.

• Ibland måste man ju faktiskt lyfta upp gerbilerna också så du kan så klart öva på detta också när dina gerbiler vant sig vid dina händer och att bli lyfta.
    Det lättaste sättet är att ha en hand på vardera sida om gerbilen och skopa upp den. De flesta gerbiler tycker inte om när man tar dem med en hand över ryggen (kan liknas vid en rovfågels klor eller en djurmun som tar dag i dem) men vissa har inga problem med det alls.

• När man ska göra en hälsokontroll eller åka till veterinären så behöver man ibland hålla gerbilen så att den sitter stilla. Man får hålla bestämt utan att det blir för hårt men en rädd gerbil som inte övat på detta kan tycka att det är riktigt obehagligt och bli som en hal tvål.
    Träna korta stunder och belöna gerbilen så att den förstår att det inte är något farligt att bli fasthållen.

- Lockljud och följa handen

Det är väldigt smidigt att ha ett lockljud till gerbilerna, speciellt om man tänkt rasta dem på större ytor. Först och främst får du välja ett ljud, jag klickar med tungan och gör pussljud. Sen så använder du lockljudet så fort gerbilen är nära dig och så visar att du har godis i handen så den kommer fram till dig (glöm inte att gerbiler ser dåligt!).
För att förstärka detta så kan du göra lockljudet varje gång du ger dina gerbiler godis.

- Mata ur handen

När matskålen är tom så kan du testa att servera ny mat i handen. De godaste bitarna äts upp ganska fort medan de mindre goda bitarna brukar ätas upp sist. När man då serverar den nya maten blir gerbilerna ofta väldigt glada över att få mer av den goda maten som de kanske åt upp för någon eller några dagar sedan. På det här sättet kan du vänja gerbilerna ännu mer vid dina händer utan att behöva använda mer godis.

Gerbilerna ska alltid ha mat i buren men om du vill mata dem oftare ur händerna så minska helt enkelt mängden mat du lägger i matskålen de dagar du vet att du kommer vara hemma. När maten är slut så ta en liten näve ny mat och låt dem äta ur din hand (om de nu är hungriga). När de är klara så lägger du i den överblivna maten i skålen.
Se bara till att gerbilerna äter upp den mindre goda maten också innan du ger dem ny mat, de behöver alla delar av sitt foder.

**- Handen som "trappa"
**

Ett sätt att få gerbilerna att förstå att dina händer är något positivt är att använda dem som trappor eller hissar. Sitt bredvid buren och observera dina gerbiler. Så fort du ser att de vill upp/ner från t.ex en hylla eller hoppa från ett hus till ett annat så sträck fram handen för att hjälpa dem.
Innan de är helt vana så kan de motvilligt ta emot hjälpen och sätta så få tassar som möjligt på den utsträckta handen och fort springa över. Allteftersom att de blir mer bekväma med dig och dina händer så kommer de lugna ner sig lite och kanske till och med stanna upp någon sekund i handen.
Kanske vill en av gerbilerna bara få komma upp lite för att bättre kunna se sig om. Jag hade en hona som visade detta genom att ställa sig på bakbenen och sträcka sig så mycket hon bara kunde samtidigt som hon sniffade i luften. När jag sträckde fram handen så hoppade hon upp och blev lyft ett par decimeter upp luften där hon fortsatte sträcka på sig och kollade läget i rummet. Oftast var de andra gerbilernas burar av stort intresse.

Mila skulle behöva en hjälpande hand                   Gimli kollar läget

- Stor tröja

Det optimala är en stor tröja som är gjort av ett klättervänligt material så att gerbilerna lätt kan klättra runt inuti.
Precis som gerbiler tycker om att springa runt i sina gångar och rör så tycker de ofta att det är väldigt kul att få krypa in i en tröja och utforska. I början kanske de bara tittar in i tröjärmen eller hoppar in och snabbt ut igen. Men när de tuffat till sig lite så kan det bli svårt att hindra dem från att krypa in! Tänk på att ha en annan tröja eller t-shirt under om du är kittlig! Om dina gerbiler gärna smakar på kläder så se till att ha någon tröja som du inte är rädd om.
Vissa gerbiler hoppar hellre in i en tröjärm än upp i någons händer så det kan vara ett bra knep om du vill ta med dig gerbilerna till en lekhage t.ex.

Ciara vill bestämt in i tröjan                                 Lea kikar ut

**- Klättra på
**
Det är inte alla gerbiler som vågar klättra upp på människor utan att få lite uppmuntran först. Även om de vågar så kanske du vill att de ska klättra mer på dig eller klättra upp till t.ex axeln eller sätta sig på ditt huvud!
Viktigt när man tränar gerbilerna på att klättra så här är att man sitter nära buren eller på golvet. Om de ur ögonvrån ser en fågel flyga förbi fönstret eller hör hur kompisen springer ner i en håla i buren så kan de flyga rätt ut i luften om de inte har enkel väg tillbaka till buren/golvet.

Principen är för övrigt enkel, ta en bit godis och locka upp för din arm eller ut på ditt ben. Vissa vågar inte mer än att sätta ett par tassar på sin ägares ben, med rumpan tryggt kvar i buren. Belöna ändå så att gerbilerna förstår att det lönar sig. Allteftersom kommer de våga sig längre och längre ut på dina ben eller uppför dina armar.
Tänk på att vissa individer tycker att det är extremt roligt att hoppa ut på sin ägare så var uppmärksam och sitt nära buren. Annars finns en risk att någon av gerbilerna försöker ta ett språng från buren till dig men ramlar ner på golvet istället.

När dina gerbiler blivit mer säkra på sig själva, dig och omgivningen så kan du ta med dem en och en på axeln en runda. Vissa tycker inte det är roligt alls och vill bara ner medan andra tycker att det är jättekul.

Lea och Pandora klättrar                 Ciara hoppar ut på mitt ben

- Trappa in till lekhage

Det här kan vara ett bra knep om man man vill ha ute gerbilerna men inte hunnit få de handtama ännu eller för att de helt enkelt är väldigt svåra att få tama. Det förutsätter så klart att man har buren på golvet för att man inte ska behöva en jättelång stege. Även om man har möjlighet att fixa en sådan stege så skulle jag inte rekommendera att man använder sig av en sådan på grund av risken för att gerbilerna ramlar/hoppar ner från alldeles för hög höjd.
Stegen eller trappan kan du göra av kartong t.ex. Eller så staplar du bara 2-3 lådor i olika storlekar på varandra (största lådan på golvet, sedan en mindre på den) så att gerbilerna kan studsa upp och ner.

Iris är på väg ut igen efter att ha varit inne och druckit lite

- Ute i lekhagen

Mitt favorit sätt för att tämja gerbilerna mer. Tänk på att det inte är alla gerbilgrupper som klarar att vara ute ihop. Om gruppen är ostabil så kan en tur på golvet ihop resultera i onödigt bråk, så håll bra koll på dina gerbiler första gången du har ute dem. I värsta fall så kan du ta ut gerbilerna en och en (dock kanske inte flera timmar i sträck för säkerhets skull).
Om du har flera grupper med gerbiler som du vill rasta så kan det vara bra att rasta dem på olika ställen för att inte en grupp gerbiler ska känna lukten av främlingar på golvet och bli förvirrade. I en ostadig grupp räcker det ibland för att det ska bli slagsmål.

Det finns lekhagar att köpa i djuraffärer men de är ofta inte högre än 20-25 cm och det hoppar gerbiler lätt över. Så försök fixa en hage som är hög och inte går att klättra på. Man kan bl.a tejpa fast kartong på en lekhage eller kompostgaller. Om du använder en låg lekhage så tejpa fast höga bitar kartong.
Du kan också släppa gerbilerna i ett badkar (bara du ser till att proppa igen avloppet först), i den största Samlalådan eller på sängen. Bara fantasin sätter gränser. Här kan du läsa om hur du gerbilsäkrar ett rum/område.

Det bästa är om du kan sitta med gerbilerna där du rastar dem men du kan så klart sitta bredvid deras rastplats också och greja med dem.
Fördelen med att kunna sitta där du rastar dem är att de själva kan välja att komma fram till dig och testa att klättra på dig.

- Främlingar

När allt känns superbra med dina gerbiler men du ändå vill att de ska bli ännu mer orädda så kan det vara bra att vänja dem mer vid andra människor också. Ha med dig en förälder eller en vän t.ex i rasthagen. Låt ett syskon ta upp gerbilerna och ge dem godsaker.
Jag har i alla fall märkt på mina gerbiler att ju mer saker de får vara med om och testa desto mer självsäkra blir de överlag och är mer benägna att hoppa upp i mina händer osv.

Avslutningsvis så vill jag säga att alla gerbiler är individer, för en del funkar en viss metod bra och för andra så funkar den inte alls. Vissa behöver knappt tränas över huvud taget medan andra behöver massor av träning.
_
Så prova dig fram och se vad som passar bäst för dig och dina gerbiler!
_

ks.gerbil
2012-09-30, 18:23

Jätte bra artikel!! Massa goda råd och tips + söta gebiler ;)

Gerbil-hemsidan hittar du R

[Jessica_91]
2012-09-30, 23:13

Tack så mycket ks! Glad

Bine93
2012-09-30, 23:26

Gud vilken bra artiken Glad!!! Väldigt mycket bra tips och råd Glad Jättebra!

Anne.K
2012-10-01, 09:24

Jätte bra skrivet jessica :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[Jessica_91]
2012-10-01, 11:42

Tackar tackar Skrattande

gothic_eve
2012-10-01, 12:02

Mycket bra artikel!

annaforsgren
2012-10-01, 12:25

jättebra :D håller på att göra min nya gerbil handtam så att jag kan lyfta ut han ut buren utan att han blir rädd, han har börjat klättra upp för min arm nu, men om jag tar armen utanför buren så blir han rädd och vill tillbaka till buren, jag vill inte lyfta ut han heller för då blir han usäker ooch vill tillbaka. Men han är på god väg :)

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

gerbil123
2012-10-01, 15:20

super bra artikel!

MVH gerbil123

Mvh

kika gärna in på min blogg www.ellasylvander.devote.se

Justbe
2012-10-01, 15:36

bara en fråga är Ciara  orange mold

super bra skrivet

Jag lever inte för att äta Jag äter för att leva.

Jag är en medis på Barnens iFokus.

moawi
2012-10-01, 15:52

Mycket bra artikel, som vanligt Skrattande

[Jessica_91]
2012-10-01, 19:53

Tack så mycket allihopa! Skrattande

#7 Tar säkert inte så lång tid för honom att tuffa till sig mer om han börjat klättra på dig ^^!

#9 Jepp det är hon. Glad

Justbe
2012-10-01, 22:06

#11 tack är helt fast på den färgen och förlåt för OT: et

Jag lever inte för att äta Jag äter för att leva.

Jag är en medis på Barnens iFokus.

gerbilisen
2012-11-25, 14:02

jättebra artikel!! innan så klättrade mina upp för armen hela tiden men nu så vågar dem inte längre…(vet inte varför)Cool

GerbilisenM
2013-07-21, 16:57

Super bra artikel! 🙂

Jag har aldrig lyckats få mina tama men kanske nästa gång!

Grodan
2013-08-09, 01:58

Underbar artikel!

♡°✿ ☆: .。. o(≧▽≦)o .。.:☆ ✿゚❁♡★°:.☆

Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Howzzit-booh
2013-10-30, 12:59

Tack! 🙂

Upp till toppen