Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1082 ggr
MissTiburtius
0

Nafsar på mig

Har snart haft Nyx och Luna i en vecka. Och har suttit med handen i buren lite efter jobbet för att de ska vänja sig vid mig. 

Och Nyx som är väldigt modig har varit uppe i handen flera gånger och vågat att klättra upp för mig arm nästan hela vägen till axeln. 🙂
Men hon har även börjat nafsa lite på min hand emellanåt….. inte direkt hårt då jag drar undan handen lite och blåser lite lätt mot henne. Men hon bet tag riktigt en gång, och börjar fundera på varför hon gör det? Jag tvingar ju inte upp henne i handen, utan hon kommer till den själv. Och sätter sig och sedan nafsar antingen mitt i handen eller på fingrarna. 

Kan det vara för att jag tog upp mat med handen och la det i matskålen? 🤔 och att doften sitter kvar? 

De små bråkar även lite, men antar att det är för att de håller på med rangordningen emellan dem. Liksom rullar runt lite och typ nafsar på varandra. Speciellt om båda är i sandbadet samtidigt….. behöver jag oroa mig eller är det som jag tror att de bestämmer rang just nu

[GerbilLooover]
0

brukar du tvätta händerna innan du är med gerbilerna? Du kanske har någon lukt på handen så hon tror det är mat?

jag tror dom håller på att bestämma rang, men om det blir värre får du titta till dom extra 🙂

MissTiburtius
0

Både och, hon har naffsat med otvättade händer, med nytvättade händer (dock hade jag haft deras mat i handen efter jag hade tvättat händerna). 
Jag vet inte om kolukt räknas som mat xD

Idag har det dock varit fridfullt när det gäller den biten….. 🙂

Anne.K
0

Om du haft godis och matat ofta ur handen till dom så kan gerbilerna börja förknippa handen med godis vilket i sin tur gör att de kan nafsa när handen väl är tom.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

MissTiburtius
0

Så jag borde inte ge dem godis? 😐
Eller kanske lite mer sällan

Anne.K
0

#4 klart du kan ge godis. Men kanske inte varje gång som du stoppar ner handen. De är bra att även lära känna din hand utan att det finns något ätbart i den så att de slutar naffsa på dig. För nu kanske dom naffsar för att de förknippar din hand med något ätbart och det är bra att bryta det beteendet så att du kan umgås med dom utan att bli naffsad på :).

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

aekitsune
0

Jag vet inte hur det är med gerbiler, men många djur nafsar ju lite för att de tycker det är kärleksfullt. Då nafsar de bara på matte och/eller husse och kanske någon mer som de tycker om. Men som sagt, vet inte om det gäller gerbiler. Hur som helst kan du ju kolla på resten av deras kropsspråk och försöka tyda det. Vår Link till exempel blir lätt trött på att sitta i handen. När han inte vill sitta längre brukar han "puffa" på fingrarna och nafsa lite, samtidigt som han viftar lite på svansen. Då tar jag det som att han helt enkelt vill bli nersläppt igen :)

http://aekitsune.blogg.se