Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 627 ggr
platy
0

Måste ha svar!:)

Jag vill träna trix och sånt med mina gerbiler men inte hittat godiset som får dom taggade.!

Har testat olika saker men det har blivit dissat…

Ni hade tipsat om mandelflarn, så jag gick och köpte det. Men det var inte så gott att man kunde göra saker som att följa efter godiset ett steg utan man kunde äta det och det var okej. 

Så skriv allt som kan tyckas om extra mycket av våra små fyrbenta galningar!😃

Sugar Mist
0

Mössen gillade smör, vet inte om man kan ge Gerbiler det men mössen fick slicka lite på en gaffelspets med smör som belöning, superpoppis.

-

linn8
0

Gerbiler är individer och gillat olika godisar, min ena älskar mandelflan medan den andre vägrar att smaka. Hirs prova med det=)

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

linn8
0

Smör är lite för fett för gerbiler.

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

[EmmaPemma1]
0

Hmm, mina gillar:

Solrosfrön

Pumpafrön

Jordnötter (ska inte ges för mycket av)

Hampafrön

Hirs

Tja, det finns nog mycket mer, men jag kommer inte på det just nu🤔

aekitsune
0

Mina gerbiler är allvarligt konstiga och har hitills bara velat äta havregryn. Idag gick jag läst och köpte allt "gott" jag kunde hitta, och Zelda åt dill lite försiktigt, både Peach, Zelda och Link försökte aktivt dra roccula ut handen på mig och Zelda, Mario och Luigi satt med varsin minimajs och tuggade. Jag tror att Zelda har ätit blomkålsblad (alltså det gröna, inte det vita) förr :)

http://aekitsune.blogg.se

[EmmaPemma1]
1

#5 tänk på att inte ge för mycket havregryn, för då börjar det svälla i magen på dom! :) Och inte heller att ge så mycket färskfoder, för då får dom diarre. Man ska bara ge färskfoder 2-3 gånger i veckan :)

platy
0

Kul att så många svarat :) Jag tänker ju att dom äter väl instekter och sånt i det vilda? Mina råttor jag hade förut åt upp var enda insekt som kom in i buren.. Kan man ge dom insekter???

linn8
0

Insekter kan dom äta:) bl.a. Gråsugor mjölmaskat mm.

platy
0

Jaha okej! Antar att man plockar suggorna själv?

linn8
0

#9 ja man kan plocka själv.

Gerbilles
0

Insekter skulle jag dock räkna mer som färskfoder än godis, det är inget man bör ge varje dag eller för ofta. 

Vilka kräsna små typer du har! 😛 Men något borde dom ju gilla, prova med något av det #4 skrev.

aekitsune
0

#6 Ja jag ger dem inte färskfoder så ofta :) Men köpte på mig massa bara för att kunna testa vad de gillar :) Det med havregrynen hade jag inte tänkt på! Tack :)

http://aekitsune.blogg.se

platy
0

#6 #11 Okej :)

Testar lite det som #4 sa :)

[Tassy]
0

Varför skulle man inte kunna ge insekter varje dag? Dom lever bland annat på det i det vilda 😛 däremot ska man nog inte ge vissa sorters insekter varje dag då en del är väldigt feta och näringsfattiga. Minns inte om det är mjölmaskar eller zoophobas eller nåt liknande, men det går att läsa om på diverse reptilsajter.

fluffis
0

Kolla gärna på den här sidan för terrariedjur för att få reda på mer om insekter och vad de innehåller. 

http://www.terrariedjur.se/?page=info&sub=foods

Synd att det fattas information om kackerlackor för man brukar säga att de har bra näringsvärde och är bra basföda för diverse ödlor. Kackerlackorna är även lätta att föda upp om man vill ha en liten odling hemma.

Gerbilles
0

Haha oops.. 😛

När insekter nämns i gerbilsammanhang tänker jag automatiskt på mjölmaskar och eftersom de är feta = inget man bör ge för ofta, tror det gäller zophobas också. 

Tänkte inte på hur det var med kackerlackor, syrsor etc. Måste sluta döma alla insekter efter mjölmaskar och zophobas! 😛