Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 400 ggr
platy
0

vad ska jag göra?

I förrgår märkte jag att en av mina hanar var väldigt känslig runt sin nos.. När jag skull belöna honom med mandelflarn så stängde han ögonen, tog upp ena frambenet, "rynkade" lite på nosen och sprang sedan iväg.. Han åt dock direkt från matskålen.

Är detta något jag ska oroa mig för?

Blir lite orolig om det är något.. Han har haft lite "rött" snor typ och jag har precis bytt till ett spån med äppeldoft, kan det vara det han reagerade på?

Min andra hane är helt "normal" som han brukar vara.

linn8
0

Han kan ha kliat dig i näsan? Och sen snorar han för att få ut bakterierna? Dom är ju som oss, kan få ont av att ha krokat mm.

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

platy
0

Ja det har du rätt i :)

Tack för snabbt svar! Jag kommer nog vänta ett tag och se om det blir bättre, annars får man väl kolla upp det..

linn8
0

#2 mina förra grävde en del och petad sig oförsiktigt i näsan några gånger.

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

[EmmaPemma1]
0

Ojdå, det låter inte bra. Det verkar som om du har för dammigt bottenmaterial, vad hade du för strö innan? Du måste ta bort det äppeldoftande spånet så fort som möjligt och byta till ett vanligt spån som dammar väldigt lite och inte har några kemiska lukter i sig; till exempel alspån.

linn8
0

#4 tänkte inte på dammet bra att du gjorde det;) men byt spån TS!

platy
1

Lättad man blir när man vaknar, öppnar terrariet, ger dom godis och hanen med den irriterade nosen äter utan större problem!😃

Han reagerade knappt så det gamla bottenmaterialet måste varit för dammigt eller nått. Nu får vi hoppas på ännu mer förbättring!