Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbilder-berättelser
Läst 365 ggr
Sevgi
0

Första träningen!

Jag testade att agilityträna min gerbil med klicker-metoden idag, det funkade superbra! Dock flyger han inte över hindret, utan han sätter sig på den och hoppar över, men tunneln klarade han perfekt!

Och nästa vecka kommer han få en ny kompis, + större bur! Håller tummarna för att de ska samsas så han kan få bo med en kompis :)

Här bjuder jag på en liten gif vi spelade in precis efter också.

http://stream2.gifyo.com/pictures/220131022/large/3eb806ab53849924c01379fc513682c8-116356785.gif

Han sitter på min skalle just nu… helt galet vad han är förtjust i att sitta där uppe, hahaha.
Nu ska han få hoppa in i buren för vi har lekt i snart tre timmar!

Hur länge brukar ni ha era ute? Klättrar de runt överallt på er också? :)

ulrikame
0

vad använde du för klicker ljud ??

Sevgi
0

#1 Oj, jag vet inte vad det heter.. men jag tog ett kapsylliknande lock som klickar när man trycker på den, en sån där bucklig du vet?

Det är egentligen en liten grej man har halstabletter i, men locket kan klicka så jag använde den.

Anne.K
0

Oj 3 timmar, det hade säkert mina viljat rastas också :P. Men här hemma får gerbilerna nöja sig med 15-20 minuter vardera ett par gånger i veckan. Svårt att hinna mer då det är många gerbiler och jag har även dotter och hushåll samt andra djur att ta hand om med :).

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Sevgi
0

#3 Det är inte alltid det blir 3 timmar, oftast blir det ca 1 timme. Men nu är han ju ensam också, så det blir lite lättare :) Men jag tror ändå att de kommer få en timme tillsammans i alla fall, och sen kanske 30 minuter var (eller är det så mycket så det finns risk att de glömmer bort varandra då?).

Skönt att höra att dina säkert också hade velat det, jag blev orolig för att det kanske blev för mycket, haha :)

Anne.K
0

#4 det är lugnt att ha gerbiler isär 30 minuter när man rastar den ena. När man stoppar tillbaka den rastade gerbilen så kommer kamraten att vara lite extra på och luktar på den som rastats. Vill man minimera de okända lukterna så kan man låta den rastade gerbilen få rulla runt lite i deras smutsiga sandbad så att han får tillbaka mer av deras gemensamma dofter så blir inte kamraten lika intensiv i sin undersökning av den som rastats :).

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Sevgi
0

#4 Okej, tack för tipset! Uppskattas massor :) Då ser jag till att inte byta sand innan rastning.