Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 744 ggr
frubackelin
0

Behöver hjälp!!

hej,har haft 2 honor,gerbiler i 9 månader. Så himla lugna & fina,snälla mot mina barn.

Idag bestämde vi oss att köpa en ny vän till familjen,en hane.

Nu börjar det svåra. Vår minsta tjej (gerbilen), Flipp tog emot honom väldigt bra….men Taurus,vår andra tjej RATAR honom.

Bulten som hanen fått heta, har fått hår utslitet,bett i svansen så det kom blod! Vi har en stor bur med 3 våningar & stor botten där de kan gräva. Hanen sitter nu längst upp under en trappa, medan Taurus springer dit & vaktar hela tiden. Hur ska jag gå till väga???

Tacksam för tips! // Anna

[Cocomo]
0

Ska ni ha bebisar efter honorna?

frubackelin
0

det var vår tanke.😉

[Cocomo]
0

Bägge samtidigt? Det kan bli vääldigt många ungar så ni är medvetna om det!

Sätt dom i ett badkar eller liknande om ni har det, introducera den av era honor som är lägst i rang först och när ni ser att det funkar till 100% så kan ni introducera den andra också, oftast behöver dom några dagar för att lära känna och acceptera varandra. Att bara sätta in en ny ökenråtta på tjejernas territorium är ingen bra ide och kan sluta illa.

Detta är hur jag hade gjort men det finns ju fler sätt som säkert andra kan tipsa om. Ett bra tips är också att läsa dom artiklar som finns här på sidan om avel så ni är väl förberedda! 🙂

frubackelin
0

tacksam för alla svar. Japp,båda samtidigt  :)

de har fått en helt ny bur,men det kanske fortfarande tjejerna tar som sitt?

Disyerto
2

Det där funkar inte alls. I början när man ska sätta in en ny individ med andra individer måste de få sakta vänja sig med varandra, genom en delad bur något slags galler som skilljer dem åt. Eftersom gerbilers revir är väldigt viktigt för dem så försvarar dem det mot främmande gerbiler. Troligtsvis är den honan som inte accepterar honom dem dominanta av de två honorna.
Dessutom funkar det inte alls att låta båda honorna få ungar om det är tänkt att dem ska bo ihop med ungarna. I naturen är det endast den dominanta honan i en flock som får skaffa ungar i flocken och så fungerar det även i fångenskap. Får den icke dominata honan ungar biter med högsta sannolikhet den dominanta honan ihjäl de ungarna. Betänk att i naturen om en gerbil blir attakerad av en annan kan de underlägsna fly. Men eftersom vi håller dem i bur kan de inte fly undan den dominanta gerbilen.

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

Disyerto
0

Eftersom gerbiler går på doft, hjälper det inte så mycket att köpa ett nytt hus eftersom honorna måste vänja sig vid den nye individens doft innan de kan acceptera varandra.

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

Gerbilles
0

Du har redan fått bra svar. Tycker du bör läsa på lite om avel innan du tänker skaffa ungar, finns massa bra artiklar om sånt här på sajten i Artikellistan.

Anne.K
0

Disyerto har gett bra svar på situationen. Man bör inte ha en hane ihop med fler honor än en. Det slutar inte bra. Du behöver helt klärt läsa på mer om avel och även om ihopsättningar samt läsa på om gerbilers beteenden i fångenskap.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

frubackelin
0

Tacksam för svar! Han HAR en egen bur!! De HAR bara hälsat på varandra. Alla ger så olika svar. Jag har 2 tomma burar där D ska bo sen.

Tsunamis
0

Jag ser inte att folk ger olika svar.

Nu skriver jag det rakt ut du får tolka det hur du vill men min mening är att vara saklig inte skällig.

1. Läs på mer om avel och avla inte hej vilt. Kan du sitta med 20 ungar (10 per hona och kull)?

2. Två honor med en hane funkar inte. Hanen blir mobbad och/eller honorna börjar bråka. I bästa fall äter de 'bara' upp varandras ungar.

3. Sätta ihop gerbiler går inte hur som helst. Läs på om introduceringar. Finns bra trådar här redan.

MvH  Tsunamis

frubackelin
0

Jag menar inte svaren här. Jag menar i alla olikadjuraffärer. Hanen bor i egen bur,snart med en annan hane :)

Anne.K
1

#11 lyssna inte på vad de säger på djuraffärerna. alldeles för ofta så har dom bristande kunskaper om gerbiler och ger fel råd. Lyssna istället på  seriösa uppfödare och duktiga gerbilägare.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning