Annons:
Etikettsjukdomar-skador
Läst 12471 ggr
[Tassy]
2009-07-24 22:44

Avlivning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en artikel om det svåra men ibland oundvikliga, avlivning. Vad är egentligen rätt och fel? Vad bör jag som gerbilägare känna till?

Att djur åldras och dör är knappast någon nyhet, inte heller är det ovanligt att djuren blir svårt sjuka eller såpass illa skadade att avlivning kan bli aktuellt.

Ändå är detta ett väldigt nertystat ämne som väcker starkt obehag hos de flesta utav oss, och trots att var person bör vara någorlunda medveten hur denne bör agera i en nödsituation så är det många som inte har ägnat detta ämne ens en liten tanke innan det är för sent och man står där mitt i paniken och inte vet vad man ska/bör ta sig till.

Det är var djurägares yttersta ansvar att ta väl hand om sitt djur, och när det är dags för djuret att kila över regnbågsbron så är det var ägares skyldighet att se till att djuret inte lider onödigt mycket. Det är Du som ägare som har ansvaret för gerbilens liv, den har bara Dig att förlita sig på - ta väl hand om den!

Det kan vara nog så svårt att veta vart gränsen går, när är det dags?

Det går inte att svara exakt på den frågan, men en liten hjälp på vägen är att när gerbilen oundvikligen kommer att dö av sina besvär/plågor, ellr riskerar att få lida mycket länge (tänk på att det som kan verka som en kort tid för en människa kan vara väldigt lång tid för en liten lidande gerbil!) så är det dags.

Det är även värt att fundera igenom hur du har tänkt dig att avliva gerbilen när det är dags. Veterinären är det främsta alternativet att tillgå för någon som aldrig har avlivat en gerbil förut. Om du mot förmodan måste avliva själv, till exempel om veterinären har stängt och inte går att få tag i, så se till att ha någon kunnig med dig, och se till att välja en human avlivningsmetod med så snabb död som möjligt. Du får aldrig någonsin experimentera med avlivning på egen hand! Tänk även på att kontrollera så att avlivningsmetoden du valt ut är tillåten.

Mer om avlivingsmetoder finns att läsa här.

Annons:
enbartmalin
2009-07-24 23:58
#1

Tummen upp Tassy!!! Kyss

Hälsningar Malin

Brullebro
2009-07-25 00:00
#2

Jätte bra ! Skrattande

Grodan
2012-01-07 18:15
#3

Hittar inte texten på JBV om avlivning av sällskapsdjur. Hänvisas till länkar och går i en cirkel utan att hitta rätt…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[xDAMPBOBPSYKFALL]
2012-01-07 21:57
#4

#3 håller med, hittar ingenting?:( förövrigt, jättebra!

[Tassy]
2012-01-07 22:41
#5

ska se om jag kan rota fram JBVs avlivningspapper på nätet, har ju sett dem förr.

Annons:
Grodan
2012-01-08 13:44
#7

#5 Precis, jag med…

#6 Se där! Tack, Tassy! SkrattandeKyssOskyldigSkrattandeKyssOskyldigSkrattandeKyssOskyldigSkrattandeKyssOskyldigSkrattandeKyssOskyldigSkrattandeKyssOskyldigSkrattandeKyssOskyldigSkrattandeKyssOskyldigSkrattandeKyssOskyldigSkrattandeKyssOskyldigSkrattandeKyssOskyldigSkrattandeKyssOskyldigSkrattandeKyssOskyldigSkrattandeKyssOskyldigSkrattandeKyssOskyldigSkrattandeKyssOskyldigSkrattandeKyssOskyldigSkrattandeKyssOskyldigSkrattandeKyssOskyldigSkrattandeKyssOskyldigSkrattandeKyssOskyldigSkrattandeKyssOskyldigSkrattandeKyssOskyldigSkrattandeKyssOskyldigSkrattandeKyssOskyldigSkrattandeKyssOskyldigSkrattandeKyssOskyldig*fniss*Tungan ute


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Tassy]
2012-01-08 14:37
#8

så lite så Glad

[Raquel.asplund]
2013-05-11 13:58
#9

vad menas med koldioxid? menar dom att stoppa gerbilen i en bur och vänta tills syret tar slut? det känns ju jätte hemskt!!

[Tassy]
2013-05-11 15:05
#10

#9 nej, man gasar ihjäl dom.

ks.gerbil
2013-07-06 21:50
#11

det känns ganska hemskt ändå, dör man inte ganska långsam och plågsam död?

Gerbil-hemsidan hittar du R

BettaSplendens
2013-07-07 14:50
#12

#11 Nej, med koldioxid så dör dom en lugn och stillsam död. Man kan säga att dom sommar utan att vakna. Inte helt hundra på hur man gör det dock, finns olika metoder. Vet dock vissa som håller djuret vid avgasröret och sätter på bilen, kan inte vara ett speciellt trevligt avslut på livet :x

Tsunamis
2013-07-07 15:52
#13

Man har en tub koldioxid och vanligtvis försluter en liten bur med djuret i en säck så det blir lufttätt med slang från tuben till burpåsen. Djuret blir dåsigt och somnar & vaknar inte upp igen.

MvH  Tsunamis

Annons:
Erik_K
2013-10-21 10:57
#14

En av mina Gerbiler fick nyss en tumör och jag var tvungen att välja på antingen operation eller låta han somna in. Valet var rätt enkelt eftersom en operation var löjligt dyr. Jag tycker att mitt sätt var väldigt humant och han märkte inget. Jag gjorde så att jag fyllde en mindre kartong med spån och massa godis så han blev upptagen. Sen grävde jag en grop i skogen, la ner kartongen och sköt den med ett par smällar med hagelbössan, finkornigt hagel. Sen fyllde jag igen gropen och han fick vila i frid. Snabbt, smärtfritt och enkelt.

R.I.P Pyret

[Tassy]
2013-10-21 14:08
#15

#14 Förutsatt att man träffar med ett direkt dödande skott och inte riskerar att skadeskjuta så är det väl vad jag förstått en okej metod.

Erik_K
2013-10-21 21:15
#16

#15 Därför hade jag inte någon stor kartong och sköt en bit ifrån så haglet träffade hela kartongen. Jobbigt men göra men enkelt att utföra.

Upp till toppen
Annons: