Vad blir det för färg?
Gerbilen på bilden ser ut att vara antingen agouti collared eller nutmeg collared. 🙂
Det är lite svårt att veta vad ungarna skulle få för färger utan att veta vad föräldrarnas föräldrar hade för färger, etc. Sen är inte jag någon höjdare på sånt, så låter någon annan svara på den frågan. Förresten, varför undrar du?
Vad jag kan se på bilden skulle jag tippa på en Agouti patched. Jag antar att du menar att den svarta (black) då även den är vittecknad. Men behöver betänka att om båda föräldrarna är vittecknade, kommer 25% av den förväntade kullen absorberas i livmodern och de resterande dör oftast efter födseln. Så det är inget att rekommendera.
Men rent teoretiskt så är det också svårt att säga exakt vilka färger, det beror på vilka dolda anlag respektive gerbil bär på. Men är de rakt igenom helt "rena" utan dolda anlag kommer alla bli Agouti, men det är ju inte så stora odds för det.
Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida
Håller med om att det skulle kunna vara en Nutmeg också, lite svårt att se på en sådan grynig bild eftersom grynigheten kan tolkas som tickningen på en Agouti.
Ska ta en bättre bild så snart dom vaknar:) Jag och min kompis ska ev ta en kull på våra gerbiler. Ja vi är pålästa och har planerat detta länge.
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Kan tillägga att ev mamma är svar med vitt under haken. Kan man para honan som inte är dominant?
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
#5 trooor det är en nutmeg patched du har, men är inte så bra på att se skillnad på vittecknat agouti/nutmeg eftersom nutmeg blir ljusare när dom har vitteckning.
är den eventuella mamman bara svart på hakan eller har hon teckning som din gerbil?
Jag tycker inte du ska para en hona som inte är dominant, den dominanta honan kan döda ungarna.
#7 okej tack. Isf så är hon svart med vit haka.
#8 då är det en vanlig black :)
#9 jaha hehe jag är sämst på färger.
#5 Patched, skulle chansa på agouti. :) #6 Angående att para den icke dominanta honan, ska du handpara eller köra med avelspar? Det finns en risk att den dominanta honan kommer döda ungarna och slagsmål ifall du ska göra en handparning (med den honan i lägre rang).
#11 honan och hanen får vara tillsammans ett tag (efter ihopsättning) Vi vill bara ta en kull på honan efter som att det blir hennes första kull så vi plockar ut hanen efter parning
Kommer de från djuraffär? Tänk på att du nog inte kan sätta in dn parade honan till den andra honan sedan. Bara efter några timmar ifrån varandra så är det inte säkert att de kommer ihåg varandra sen!
#12 Jag är inte helt säker på om jag hänger med. Ni ska handpara då alltså, och både den dominanta honan och den dominanta hanen ska tillbaka till sina respektive burar och kompisar? :)
#14 ja Men så här: vi har en bur som kan delas upp i fyra. En av gellrana ska tas bort så att det blir 3 burar. Så får kompisarna vara i varsin små bur så länge.
Nu kommer jag och är tråkig här. Men jag anser att ni inte alls är redo för att göra en parning. Som jag märker behöver ni läsa på mycket mer innan. Det är bra att även lära sig genetiken. Sedan ska man avla anser jag attman ska ha djur med dokumenterad stam bakom sig så man vet vad man avlar på. Det är inte en dans på rosor att ta fram ungar till världen. Vet ni ens hur gammal honan är?
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
16 så klart vi vet? vi är förberedd och det är tom några månader kvar just nu är honan bara 1 månader just nu och läs tydligt! ev betyder eventuellt!
#16 Jag håller med Anne! ;) Men du bör definitivt läsa på mer om färger också. Om man vill ta en kull så bör man kunna se vilken färg Black är ;) Sen så tyckte jag att du svarade Anne ganska otrevligt. Men det var kanske inte meningen? :) Och vad jag kan läsa så har du inte skrivit eventuellt någonstans?
Var kommer föräldrarna ifrån?
tror ni inte att vi är föberadda eller? man får visst inte ens fråga något här? det var inte menningen att vara taskig men jag vill bara klargöra att vi kan avel. vi har mer tid på oss och har läst hela sommaren om avel och genetik. jag var inte säker på om det var black så jag ville bara ha ett svar! dom kommer från en uppfödare som lämnade dom på djuraffären.
inlägg 4 Panini "Jag och min kompis ska ev ta en kull på våra gerbiler"
Det är klart att man får fråga! :) Men du bör lära dig att ta kritik också. När man ställer en fråga eller annat så får man vara beredd på att folk kan fråga saker eller säga emot! ;) Jag tycker att du ska skaffa dig fina och trevliga djur från en uppfödare och inte från en djuraffär där de kanske är från en "uppfödare". Då får du reda på hur föräldrarna är och du får med en stamtavla. När man köper från djuraffär vet du inte eventuella sjukdomar och innavel.
#21 var kommer din kompis Gerbiler ifrån då?
Kan ni ha kvar alla ungarna om ni inte får sålt de? Om ni måste iväg till veterinären kan det kosta en del? Ibland kan man behöva åka med många Gerbiler samtidigt tex 2-3 st. Bara det kan gå på 3000 tusen kr. Så det gäller att ha en buffert.
#23 arken zoo Men det är säkert att dom inte är släkt!
#25 tycker ändå inte ni ska para dom om dom är från djuraffär, för man vet ju fortfarande aldrig om dom kan bära på sjukdomar. Bättre att skaffa avelsdjur från uppfödare istället eftersom man får stamtavla och veta hur föräldrarna är som panini sa :)
förresten, vad har ni för syfte med kullen?
Men det handlar inte bara om att de kanske inte är släkt. Det kan ligga så mycket bakom som man inte vet. Föräldrarna kan vara inavlade i flera generationer som man inte var om. Ev sjukdomar och annat. Detta är sådant som man inte vet. Jag menar absolut inte att vara elak! :) jag vill bara få er att tänka om :)
22 ok, dom var från en uppfödare
vi ska till en vetrinär senare som ska avgöra om djuret går bra i avel🙂
Men vet ni om det var en seriös uppfödare? Om hem ens brydde sig om djuren och brydde sig om att välja rätt avels djur Själv så anser jag att en SERIÖS uppfödare INTE säljer till en djuraffär! ;) En veterinär kan inte se in i gerbilernas gener och avgöra om de är lämpliga för avel.
30 nej men asså kolla hälsa.
Jag tycker inte att läst lite över sommaren samt några månader är tillräckligt. Några punkter jag tycker man ska ha uppfyllt innan man börjar avla: - ägt gerbiler i MINST 1 helt år. Detta för att lära känna djurarten och även veta om gerbiler är ett djur man inte tröttnar på. Samt lär man sig lära känna hur gerbiler beteer sig och hur de fungerar. - läst på ordentligt. Man blir inte fullärd och kan ALLT om avel på bara några månader. Inte ens de mest erfarna uppfödarna som hållt på i flera år är fullärda och kan allt. Men man bör kunna grunderna innan man startar. Man ska veta hur gerbiler ska sättas ihop, när de ska säras. Hur man tar hand om mamman. Hur ungarna ska skötas. Man bör även lära sig genetiken så man vet vad man får ut från varje parning och veta vilka färger ens gerbiler har. Man ska vara påläst om sjukdomar och övrig hälsa. Etc etc. - man ska ha djur med känd stam. Ska man avla så ska man gärna göra det rätt från början så att man startar med bra djur. Man ska gärna veta hur det ser ut med sjukdomar och annat längre bak i släkten då vissa saker är genetiska och kan ploppa upp i den kull man föder fram. - man ska gärna ha en mentor i form av en mer erfaren uppfödare som kan finnas där och ge stöd och rådgivning åt en. - det är väldigt bra att ha en buffert då det kan hända olyckor och man blir tvungen att ta sig till veterinär. - man ska ha platsen. En uppfödning tar plats även om den är i liten skala. Jag själv föder upp i liten skala och fyller lätt upp ca 7-8 burar. Har du plats för så många burar? Det är inte alltid man får sålt de gerbiler man själv inte behöver. - man ska ha ett syfte. Att vilja ha söta ungar räknas inte som ett seriöst syfte. Man ska kunna bidra gerbil sverige med något vettigt och bra med sin avel tex: livslängd, temperament eller arbeta på en ovanlig färg eller liknande. Man ska inte helker avla med syfte för att sälja då blir man lika seriös som grossisterna i mina ögon iaf. Jag säger inte allt detta för att vara otrevlig utan jag vill bara göra dig medveten om hur allvarligt det är att sätta nya liv till världen. Djur ska inte vara några leksaker som man avlar på bara för att man kan. Så jag tycker iaf att du inte behöver ha bråttom. Ta något år på dig och jobba på att fylla upp punkterna. :)
Jag har växt upp med gerbiler så jag kan skötsel samt att vi har några månader kvar att lära oss mer om avel:)
#33 varför avla på just dessa gerbiler? Vad är syftet?
#34 jag har haft 5 gerbiler men ingen har varit så trevliga som dom här.
Det finns så mycket som vi kan göra rätt och fel här i världen och alla har olika syn på vad som är bra och mindre bra. Alla gör vi som vi själva vill men det är alltid bra att vi kan ta åsikter från andra och ta lärdom på det sättet genom livet. Man kan aldrig bli fulllärd när det finns så oändligt mycket här i världen att lära sig.
Det här med avel har alltid varit och är så etiskt svårt med alla slags djurarter. Och inom många djurarter frår man inte ens avla för att man känner för det utan det krävs tillstånd.
Vi alla borde betänka att vi kanske inte alltid vet bäst och har lärt oss allt, och det samma gäller även för mig. Man kan alltid lära sig mer.
#35 det är bra att de är trevliga. Men vill ändå poängtera att du inte vet något om släkten och hälsan. Har du otur så kan det finnas dolda sjukdomar och även agressivitet i släkten och då kan du få en kull som blir dålig om du har otur. Det är viktigt att försöka se på det hela objektivt och inte enbart med känslorna just för de individerna. För det är trots allt mycket att ta med i beräkningen. Så tänk dig gärna för linn gärna många gånger extra innan du bestämmer dig och väg alla för och nackdelar mot varandra. Får du detta för dina föräldrar? Vet nu inte hur gammal du är, men är du bara barnet så ska föräldrarna finnas med och hjälpa dig.
#37 ja våra föräldrar är med på det.