Vad kan det bli för färger?
Hej hopp.
Jag försöker lära mig genetiken nu för skojs skull och plus att det är ju bra att kunna när jag avlar.
Och de jag ska para nästa år är en BEW hane och en Black hona. Tar man dessa bara rätt och slätt så får jag fram agoutis om jag inte kollar stamtavlorna bakåt.
Men nu vill jag kolla lite vad det kan bli för färger om man tar stamtavlorna i beräkningen. Jag har kollat redan på egen hand och har en egen gissning, men vill nu höra från er som kan genetiken vad ni tippar på för färger, så att jag kan jämnföra om jag beräknat rätt överhuvudtaget.
Så då börjar vi med hanen då som är BEW.
hans mamma: Nutmeg
pappa: BEW
mormor: Black
morfar: Black
Farmor: DEH
Farfar: BEW
mormors mor: okänd
mormors far: okänd
morfars mor: Black
morfars far: Black Patched
farmors mor: DEH
farmors far: DEH
farfars mor: BEW
farfars far: Polar Fox
Och så honan som är Black.
hennes mamma: Black Pied Veriegated
pappa: Black
mormor: Black Pied Veriegated
morfar: Black Patched
farmor: Black
farfar: Black
Så kom med vad ni kan tro att min premiär kull 2012 kommer ha för färger så kan jag sedan jämnföra om jag förstått genetiken ännu :)
Vore väldigt spännande och höra vad ni tror :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Jag har ställt upp det lite i all hast, och kommit fram till att du får:
*Augoti
*Black
Hanen: Aa Cchmch ee gg P-
Honan: aa C- E- G- P-
Ungarna kan bli bärare av blekgener.
Ungarna kommer att bli bärare av e och g.
Sannolikheten att de skulle bära på rödögt är minimal.
Sannolikheten att honan skulle bära på blekgener och ge colorpoints är minimal.
Bifogar min kladd i paint också 
OBS, detta är hastigt gjort och jag kan ha missat nåt.
#1 åh tack så mycket för ditt snabba svar :) och vilken fin karta du gjort, mycket finare än mitt kladdpapper jag suttit med, haha.
Och underbart att se att du har fått samma resultat som mig, då känns det som att jag börjar fatta genetiken då :) för jag fick fram agouti och black. :)
Men va kul, då var jag inte ute och cyklade :) var lite orolig att jag var helt galet ute när jag satt med mitt kladdpapper :P
normalt sett så brukar jag fylla i ett färdigt släktträd som jag designat i photoshop, men nu sitter jag inte vid min egen dator så då fick det bli paint haha 
Om du vill kan jag ordna fram några räkneexempel vid tillfälle som du kan få öva på ifall du känner dig osäker på genetiken. 
#3 ja det vore kanon :) vore kul att lära sig mer, då jag inte känner mig riktigt säker ännu. Så skulle va kanon och jätte snällt av dig om du kunde fixa det :).
Då ska jag försöka komma ihåg att fixa det till dig
hör jag inte av mig så får du påminna mig, jag har teflonminne 
haha, jag lider tyvärr av samma sjukdom :P teflonus minnius
blir lite jobbigt ibland när man har en del saker att komma ihåg, slutar alltid med att jag bara kliar mig i huvet 
Men ska försöka komma ihåg att påminna dig om att fixa det åt mig, annars får du påmmina mig om att jag ska påminna dig 
hahaha 
Tassy förklarade det så fint. Ungarna blir alltså black, bär på e och g sant bär på cb(cchm) eller ch. Dvs helt ok om du vill avla vidare på avkomman sen och få fram lite colorpoint färger. Nut vet jag att du inte tänkt färgavla - men ändå 
MvH Tsunamis
#8 nä färgavla har jag ju inte tänkt göra utan kommer ju vara temperamentsavel jag kommer ha fokus på, men tycker ändå det är väldigt roligt att ta reda på vad det blir för färger med olika kombinationer
väldigt intressant att sitta å klura med 
Och nu när du ändå är här så är jag väldigt nyfiken på vad Lill har för genkod? Satt förut med stamtavlan och försökte klura, men kom ingenvart eftersom jag inte lärt mig än hur dessa olika Pied variegated har för koder då han verkar ha några såna i sin stamtavla
och blue patched som den fine lille gossen är har jag ju aldrig vart i kontakt med innan heller så han känns ganska främmande för mig som genkod
hehe.
Så vore kul att veta vad han har för gener 
Lill har aa C- dd E- Gg PP Spsp. Hans föräldrar är en black och en slate, men hans syskon har varit nutmeg och silver nutmeg så han kan bära på e, därav strecket vid E. Kanske ch efttersom den genen har flytit runt bland de djuren(hans moster fick en dd DTW). Lill bär garanterat på g från mamman. Sp alltså spotted/vittecknad är dominant så du behöver bara en förälder som är det för att få det på ungarna.
MvH Tsunamis
#10 tack så mycket :) hur blir det med dd om han skulle få ungar? jag antar att det är recessivt eftersom det är ju små bokstäver. Försvinner dd bland ungarna om honan inte har ett recessivt d ? eller följer det med ändå som en dold gen på ungarna? eller hur funkar det egentligen med dilute?
Funkar samma som 'vanliga' gener så att säga. Alla hans ungar kommer bli Dd(bära på genen) eftersom han är dd. Chansen att hitta en hona som råkar bära på d är inte så stor eftersom den är så sällsynt. 
MvH Tsunamis
ah då var det ungefär som jag tänkte då 
Rent teoretiskt, vad ska honan ha för färg om Lill's avkommor ska få så bra färg som möjligt?
Har läst att dilute med vissa färger kan ge daskig färg på ungarna som de som färgavlar inte gillar eller hur det nu var 
Mjao många hävdar att det går att se om en gerbil bär på d men det är bara båg alt. att man måste ha ett riktigt tränat öga för att se det(och egentligen syns det mestadels på ögon & klor och inte färgen på pälsen). Dd ger ingen synbar förändring i färgen det är dd alltså dubbel upplaga som bleker färgen. Så du kan para honom teoretiskt sett med vilken färg du vill. Eftersom risken att du hittar en hona som råkar bära på d inte är så stor.
Med tanke på hans övriga gener aa, Gg och ev Ee så får du försöka hitta någon partner med likadana gener. Men det är ju om du vill färgavla dvs 
MvH Tsunamis
Hehe, alltid lär man sig något nytt
har lärt mig väldigt mycket bara idag. Känner mig som en svamp som bara vill suga åt mig all kunskap som finns
.
Om lill växer till sig bra så är mina planer att eventuellt para honom med en av Black honorna jag ska få hem (som för övrigt verkar vara riktigt helmysiga tjejer) OM jag handparar chisai med den andra honan (men det beror helt på honorna hur tydligt man ser dominansen hos dom, vågar inte ta några onödiga risker).
Men sätter jag chisai och den ena honan i avelspar (vilket jag troligen kommer föredra att göra) så kommer Lill få vänta tills jag få tag på en ny hona istället då jag inte vill ha 2 avelspar igång samtidigt.
och när chisai och den andra honan fått sina 2 kullar så kommer den andra honan va för gammal för att jag ska våga ta en första kull på henne så då får Lill helt enkelt vänta tills jag får tag på en ny fästmö åt han hehe, om han nu kommer användas i avel öht, beror ju helt på hur han växer till sig. 
Är inte Black honorna från Kristallens C-kull? Kom på att det fanns Dove i den kullen också. Om dina kommer från den kullen så skulle de kunna ha Pp och/eller Cch också.
#16 ah där ser man :)
Hej! jag har två stycken dark eyed honey, och jag undrar vilken/vilka färger som man skulle kunna para dom med? (båda är honor) har hört att dom är rasister….
Det är nog bättre om du startar en egen tråd än att putta upp denna väldigt gamla tråden. Men vad du parar DEH med beror helt på vad du är ute efter att få i kullen? Och nej, gerbiler är inte rasister. Det är ett mänskligt påhitt :P haha.