Är det en bra foderblandning?
Hej :) har varit inne på www.egerbil.com och har kollat näringsbehov och vad gerbiler brukar äta i det vilda. Jag har utifrån det räknat ut lite vad man kan ha i en gerbilblandning som man gör själv. Enligt sidan ska de äta 12% protein och 6-8% fett.
110g quinoa
100g Bovete
50g Ärtor
100g Vete
100g Hirs
100g Havregryn
30g solrosfrön
+ örter
detta blir tillsammans 12,59% protein och 6,36% fett ;)
Något man bör ta bort eller lägga till?
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

och hampafrön också, glömde skriva till det
vad är det för örter du har? tacksam för svar då vi ska blanda själva :)

Ett stort plus och tumme upp för att du faktiskt har RÄKNAT på din blandning och inte bara slängt ihop ngt! 

tackar :D haha, känner mig värsta nördig. Men jag tycker inte om gnagarblandningar man köper fördiga i djuraffären, näringsvärdet är ofta fel och innehåller olämpliga saker.
Någon som tycker att min blandning verkar funka?;D eller ska jag ändra på nåt?

jag vet inte riktigt vilken ört, det finns torkade örter i djuraffären. Vet att maskrosor är en del av deras naturliga diet, eller blommor av släktet "fibblor". Man kan nog ge det mesta i torkad "örtväg" ;D

Nu har jag planerat klart hur min framtida gerbilblandning ska se ut :)
90g quinoa
100g Bovete
100g ärtplättar
100g helt vete
100g Hirs
100g Havregryn
30g Solrosfrön
30g Hampafrön
+ torkade örter
Blir totalt: 12,7% protein
6,7% Fett
Ser den bra ut?^^
Ser ut som en bra blandning tycker jag. Kanske att du kompletterar med lite mer protein men gerbiler är 'byggda' för näringsfattig föda så de kommer med all säkerhet må bra på den blandningen. Plus i kanten för att ha räknat ut procenten så noggrann är inte jag!
MvH Tsunamis

okej :) vad kan man ge som extra protein ibland? Kattfoder? extra ärtor? äggfoder?

putt
Ups glömt svara. Jag ger kattfoder men hundfoder funkar också, annats kan du ge protein med färskfodret som t ex bönor, ärtor, kött, ägg eller fisk.
MvH Tsunamis

okej :D låter bra det! tack

Haha det gör inget, man kan köpa hampafrön i en stor mataffär, typ Ica eller Willys

Det blir ungefär 1,5 liter på en blandning av receptet. :) jag försökte ge lite torrfoderkattmat, men det gick inte hem. Har testat att ge ägg vilket de uppskattade ganska mycket, och testade ge levande syrsor och dem attackerade dem direkt ;) och tyckte det var jättekul! Såhär ser blandningen ut
är det okej om jag snor ditt recept? :P
Hur räknar man ut näringsvärdet (gram till procent) på de olika indregrienserna?

Ja det är bara att sno! :) Jag sökte näringsvärden på internet
#21 Det jag menade var att näringvärdena ofta står i gram och inte i procent och det kan vara lite knepigt att räkna ut gram till procent (jag har problem med procent och bråk i matten), men räknade ut hur man skulle räkna :)
jag sökte på näringsvärden på google men hittade inget. har dunågon länk elr så hur jag hittar till den??

Du kan söka T.ex" hampafrön näringsvärde/näringsinnehåll" så klickar du på någon sida och där står det oftast ;) men det kan vara lite klurigt att hitta. Oftast är det olika hälsosidor som säljer bovete och sånt , då brukar dem ha med näringsvärde där.
oki! tack, men om du har lust så undrar jag om du skulle orka skriva lite saker som innehåller protein och lite som innehåller fett
*Lånar tråden lite*
Jag blev rekomenderad av säljaren av mina gerbiler (djuraffär) om vad jag ska ha för foder. Vitakraft gerbil foder? Vad tror ni om den? Ska jag köpa Gerbil Nature istället? Eller är vitakrafts bra? Vet inte näringsvärdet på den
MvH//Putt3
En fråga till bara, ska det vara 12% protein och 6-8% fett i varje måltid elr???
#26 jag tycke att Gerbil Nature är bra, men jag vet inte hur Vita kraft är. Jag skulle ta Gerbil Nature om jag var du ;) För där är det bra näringsvärden i alla fall :)
#28 Okej för beställa mig nån påse å börja blanda i deras vanliga mat :) För man kan väl inte bara byta sort bara sådär? :)
#29 Det är bäst att övergå till en annan mat under några dagar, en vecka är lagom :) börja först med lite av den nya maten, sen höjer du succesivt varje dag.

Jag ger gerbil nature blandat med min egen blandning nu, märkte att min egen tog slut så snabbt. Men dem tycker att min egen blandning är mycket godare ^^ så jag växlar lite
#31 Blanda gerbil nature med din egna då? :)
Ska man koka quinoan??

Det gör inte jag :)
Vad är det för slags ärtor? Och ska man koka dom innan? 😂
#35 Tror att det är torkade gula ärtor :) Det kan man köpa i sin matbutiken ;)