Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 478 ggr
dragonstar
0

Lite funderingar

Hej jag är djurtokig och har just nu en perjod då jag vill lära mig mer.

Jag har haft guldhamster, och dvärgar, och så har jag haft möss.   Mössen luktade mycket och hamstrarna var underbara men lite tråkiga då vi alldrig såg som om vi inte var och rotade runt hos dom.

Har förstått att gerbiler är mer dagaktiva och har en tanke om att kanske ha ett terarium med några stycken i.

Hur är det med dessa djur i avlen? är det lätta att hitta nya hem åt ungarna?

Finns det måga gerbilder i nöd?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Disyerto
0

Ja tyvärr finns det nog allt för många gerbiler som inte får den omvårdnad de förtjänar.

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

Anne.K
0

Som ovan nämner så finns det en del gerbiler som säljs på blocket och andra ställen tex som inte har haft rätt levnadsförhållanden. Varför frågar du om aveln? :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[Tassy]
1

Det finns en hel del omplaceringar som söker nytt hem, gerbiler är svåra att sälja som vuxna. 

Det stämmer att gerbiler är aktiva även på dagen.

Att avla på gerbiler är i grunden lätt, men man behöver läsa på och kunna en hel del för att kunna bedriva en seriös uppfödning. Att hitta nytt hem åt ungarna går väldigt mycket i perioder. I bland är det jättelätt, och ibland blir man sittandes med alla ungar själv. Det beror mycket på sesong och vart man bor, samt hur känd man är som uppfödare. Man behöver nog vara ganska aktiv utåt för att lätt sälja ungar.

dragonstar
0

Okej, älskar djur och gillar att både föda upp och ta hand om djur som är i behov av akut hem.

Har väldigt länge velat bli uppfödare och drömmen är att föda upp katter men i dagens läge blir det alldeless för dyrt.

Började bara fundera på vad som gäller med gerbiler, tog hand om 2 möss innan med dom luktade för starkt för sambon. Och så har jag haft hamstrar. Men de är så svåra då de kräver att ha egna burar.

Anne.K
0

Först och främst bör du ha ägt egna gerbiler i minst 1 år innan du tänker avla. Detta för att hinna bilda dig en vettig uppfattning om gerbiler ens är ett djur du trivs med samt att du lär dig deras beteenden och kroppspråk. Sedan ska du såklart ha använt de året till att ha läst på ordentligt om allt som har med avel att göra och även ha kontakt med en mer erfaren uppfödare som du kan ha som mentor att vända dig till vid frågor och när problem uppstår. Sedan kostar det att vara uppfödare. Ju fler djur desto mer kostnader och även ha en buffert för eventuella veterinär besök som kan komma. Och se till att man har plats för alla burar. För föder man upp så kan jag lova att man behöver plats. Och så ska man ha tiden också :). Det är mycket att tänka på som sagt. :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

dragonstar
0

Ja jag känner at detta nog är en fix ide och jag ska fundera lite på det men dra i hambromsen lite. Jag vill ju var kattuppfödare men det är ju minst 40 tusen per kull så de är int något en student har råd med.